اجرای 261 میلیارد دلار طرح اولویت دار در صنعت نفت

اجرای 261 میلیارد دلار طرح اولویت دار در صنعت نفت
محسن خجسته‌مهر گفت: طرح‌های شرکت ملی نفت ایران 109 طرح به ارزش 170 میلیارد دلار است که بخشی از آنها اجرا شده است و برای تکمیل بقیه طرح ها تا پایان برنامه پنجم توسعه، باید 90 میلیارد دلار دیگر سرمایه‌گذاری شود.

وی افزود: شرکت ملی گاز 20 طرح به ارزش 15 میلیارد دلار ، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی 17 طرح به ارزش 25 میلیارد دلار و شرکت ملی صنایع پتروشیمی 69 طرح به ارزش 48 میلیارد دلار را در دست اجرا دارند.

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری افزود: بخشی از این طرح ها به ویژه در پالایش و پخش و پتروشیمی با همکاری بخش خصوصی اجرا می‌شود و وزارت نفت بر اساس نقش حاکمیتی خود، خوراک این طرح ‌ها را تامین خواهد کرد و در صورت اجرانشدن تعهدهای بخش خصوصی، مجوز آنها بازپس گرفته خواهد شد.
خجسته‌ مهر در مورد شاخص‌های اولویت‌بندی طرح‌ها، به میدان‌های مشترک نفت ‌و گاز و طرح‌هایی که از نظر خوراک و محصول در زنجیره تولید قرار دارند و با طرح‌های دیگر در ارتباط هستند ، گفت: طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی مطلوب دارند ، مانند طرح‌های مهر ماندگار و همچنین طرح‌هایی که توجیه فنی و اقتصادی مطلوب دارند، طرح‌های راهبردی و طرح‌هایی که در رفع نیاز جامعه و بازار محصولات تاثیرگذار هستند ، از شاخص‌های ما برای اولویت‌بندی طرح‌ها به شمار می‌روند.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت از تدوین سند راهبردی مطالعات مهندسی ارزش خبر داد.
۱۹ دی ۱۳۹۱ ۱۹:۳۵
تعداد بازدید : ۹۱۰