لزوم رفع موانع فعالیت واحدهای تولیدی پارافین

لزوم رفع موانع فعالیت واحدهای تولیدی پارافین
در صورتی که مجوز تاسیس پالایشگاه‌های خصوصی روغن با تضمین تامین خوراک لوبکات به بخش خصوصی داده شود, مطمئناً انحصار شکسته شده و نرخ ها به تعادل خواهد رسید و تامین خوراک واحدهای کوچک و متوسط نیز تضمین می گردد .

 

عضو هیات رئیسه کمیسیون پارافین اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی اوپکس ادامه داد: تعدد قوانین دست و پاگیر، وجود دستورالعمل‌های خلق الساعه و جزیره‌ای و عدم وجود نهاد تنظیم گر جدی و منسجم در تهیه مواد اولیه از جمله مشکلات عمومی واحدهای تولیدی پارافین می باشد.

مرتضی کوهنورد با اشاره به مشکلات رفع تعهدات ارزی نیز گفت : متاسفانه در طی سه سال گذشته با بروکراسی عجیب اداری در شیوه نامه رفع تعهد ارزی مواجهیم.  از جمله عرضه به صورت حواله در سامانه نیما و به صورت اسکناس در سامانه سنا، شیوه‌های مختلف تهاتر و ثبت آن در سامانه، یک پیچیدگی خاص اداری را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به کاهش عرضه خوراک در بازار بورس و ایجاد یک رقابت بین خریداران و افزایش قیمت تمام شده گفت : متاسفانه پالایشگاه‌های روغن سازی با ورود به بازار و مزیت در اختیار داشتن خوراک با قیمت مناسب و ایجاد نرخ هایی که امکان رقابت و فعالیت بخش خصوصی را کاهش می دهد موجب تعطیلی واحدهای تولیدی و صادراتی پارافین شده‌اند.

همچنین پالایشگاه ها بخشی از مواد اولیه خوراک واحدهای تولیدی خود را به تندرهای خارجی ارائه میدهند که پیشنهاد کرده بودیم صددرصد خوراک توسط پالایشگاه های روغن در رینگ داخلی عرضه گردد و اولویت اول خرید با تولیدکننده داخلی که دارای پروانه بهره برداری است باشد و در صورتی که نیاز تولیدکننده داخلی فراهم شد مازاد آن در اختیار بازرگانان و در مرحله آخر تامین کننده های خوراک می توانند به نحو مقتضی با تندرهای خود معامله نمایند .

کوهنورد در پایان ورود بخش خصوصی واقعی را به تاسیس پالایشگاه های روغن سازی خواستار شد وگفت : در صورتی که مجوز تاسیس پالایشگاه‌های خصوصی روغن با تضمین تامین خوراک لوبکات به بخش خصوصی داده شود, مطمئناً انحصار شکسته شده و نرخ ها به تعادل خواهد رسید و تامین خوراک واحدهای کوچک و متوسط نیز تضمین می گردد.

۲۱ شهریور ۱۴۰۰ ۱۴:۳۱
تعداد بازدید : ۲۴۳