تأمین سوخت نیروگاه‌ها و صنایع در فصل سرد با سوخت مایع

تأمین سوخت نیروگاه‌ها و صنایع در فصل سرد با سوخت مایع
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر ضرورت مصرف انرژی در کشور، اظهار کرد: تلاش داریم با استفاده از سوخت مایع، نیاز نیروگاه‌ها و صنایع را در فصل سرما تأمین کنیم، هرچند بخش عمده کار با مدیریت مصرف در دو بخش خانگی و تجاری است.

 

به گزارش اوپکس به نقل از شرکت ملی گاز ایران، محمدرضا جولایی گفت: مدیریت مصرف، برنامه‌ریزی مناسب، تلاش مضاعف و استفاده از تجربه اندوخته‌شده در شرکت ملی گاز ایران، تأمین پایدار انرژی کشور در آستانه ورود به فصل سرما را امکان‌پذیر می‌کند.

وی افزود: برای آنکه بتوانیم گاز مورد نیاز صنایع و نیروگاه‌ها را تأمین کنیم، نیازمند صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستیم و باید این نکته را به‌خوبی بدانیم که رکورد در مقدار تولید، مجوزی برای مصرف بی‌رویه نیست.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: پیش‌بینی ما برای فصل زمستان، شناسایی محدودیت‌های موجود برای تأمین انرژی و ارائه راهکارهایی برای رفع این محدودیت‌ها در نشست‌های کمیته سوخت اضطراری است که این مهم با همراهی و همکاری وزارت نیرو و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی انجام می‌شود تا بتوانیم انرژی مورد نیاز کشور را به‌صورت پایدار و مطمئن تأمین کنیم.

جولایی با بیان اینکه اولویت ما تأمین انرژی بخش تجاری و خانگی است، ادامه داد: تلاش داریم با استفاده از سوخت مایع، مصرف نیروگاه‌ها و صنایع را هم تأمین کنیم؛ هرچند بخش عمده کار با مدیریت مصرف در دو بخش خانگی و تجاری است.

وی تأکید کرد: تنها با مدیریت مصرف انرژی برق و گاز است که می‌توانیم در ۶ ماه دوم سال، انتقال گاز را به‌طور پایدار و مستمر داشته باشیم و زمستانی آرام را تجربه کنیم.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم تولیدی پایدار در زمستان داشته باشیم، تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها، ایستگاه‌ها و تأسیسات را انجام دادیم. هم‌اکنون چهار پالایشگاه در حال انجام تعمیرات هستند و تا پایان مهرماه، تعمیرات همه خطوط انتقال و پالایشگاه‌های کشور تکمیل می‌شود و با حداکثر توان عملیاتی می‌شوند تا بتوانیم انرژی مورد نیاز کشور را تأمین کنیم.

جولایی عرف معمول برای آغاز فصل سرد سال را از انتهای آبان و اوایل آذرماه اعلام و اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که از آبان‌ماه شاهد افزایش مصرف هستیم، به همین دلیل مرحله‌بندی در تأمین گاز و مقدار تولید و مصرف باید انجام شود و به این ترتیب، به استقبال پنج ماه پایانی سال می‌رویم، زیرا حدود ۸۰ درصد مصرف گاز در بخش خانگی است و ما تنها از روی مصرف این بخش، می‌توانیم نیاز دیگر بخش‌ها را تأمین کنیم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه روند ذخیره‌سازی در دو میدان شوریجه و سراجه بسیار خوب ارزیابی می‌شود؛ در سراجه فشار گاز بالا و مطلوب است و روند تزریق گاز در شوریجه نیز تا اواسط آبان‌ماه ادامه دارد تا کامل شود.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران درباره مقدار مصرف خانگی نیز گفت: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی برای پنج ماه آینده، وضع آب و هوایی به غیر از شمال و شمال‌ شرق کشور، تقریباً مانند همین بازه زمانی پارسال است، بنابراین اگر مردم هم در این زمینه کمک حال باشند، مصرف مانند سال پیش و حتی کمتر خواهد بود.

جولایی در پایان با تأکید بر مصرف بهینه انرژی گاز و برق، توضیح داد: تنها با این همدلی و همیاری می‌توانیم زمستانی آرام و بدون دغدغه را پشت سر بگذاریم. هرچقدر مقدار مصرف برق افزایش یابد، به همان نسبت مصرف گاز نیز شدت می‌گیرد.

۲۲ شهریور ۱۴۰۰ ۱۲:۵۵
تعداد بازدید : ۲۰۳