ایران مزیت منحصر بفرد در توسعه صنعت پتروشیمی دارد

ایران مزیت منحصر بفرد در توسعه صنعت پتروشیمی دارد
جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر ذخایر عظیم نفت و گاز تنها کشور منطقه است که مزیت منحصر بفردی در توسعه صنعت پتروشیمی دارد.
به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران، دبیر کل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی در گفتگو با رادیو اقتصاد تاکید کرد : کشورهای منطقه طرح های زیادی برای توسعه پتروشیمی دارند اما در عربستان معمولاً خوراک صنایع پتروشیمی از گازهای همراه نفت استفاده می شود اما در ایران ذخایر گازی مستقلی هم داریم که منبع مطمئنی برای تأمین خوراک صنایع پتروشیمی است.

احمد مهدوی با اشاره به اینکه صنایع پتروشیمی ایران در سال های اخیر با محوریت بخش خصوصی جهشی در توسعه ایجاد کرده است ، گفت: قرار است قطب جدید صنایع پتروشیمی در چابهار ایجاد شود و اقداماتی در دست انجام است.

دبیر کل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی تصریح کرد : با ایجاد منطقه انرژی چابهار و تبدیل این منطقه به قطب پتروشیمی ، زمینه افزایش صادرات محصولات پتروشیمی فراهم می شود.

چابهار از مناطقی است که مزیت نسبی اقتصادی برای توسعه طرح های پتروشیمی و ایجاد هاب پتروشیمی دارد و بسیاری از زیرساخت هایی که در عسلویه و ماهشهر به وجود آوردیم ، در این منطقه وجود دارد وبه دلیل نزدیکی این منطقه به بازارهای مصرف خارجی و بازارهای شرق کشور که هم اکنون دسترسی آنها به محصولات پتروشیمی ایران طولانی است ، این منطقه پتروشیمی برای بازارها شرق جذابیت ایجاد می کند و به همین خاطر تلاش می کنیم در منطقه چابهار یک منطقه ویژه پتروشیمی داشته باشیم.
مهدوی افزود : طرحی که درباره تولید اتانول در دست اجراست در آینده نزدیک باعث خواهد شد ایران به اولین کشور جهان در تولید محصول تبدیل شود.

وی با اشاره به مزیت قطعی سرمایه گذاری در پتروشیمی گفت: تبدیل مواد هیدروکربوری به اتیلن یا زنجیره زیرمجموعه ان در مقایسه با تبدیل مواد هیدروکربوری به بنزین ، حداقل 20 درصد ارزش افزوده بیشتری خواهد داشت.
وی تاکید کرد: تولید متانول کشور با بهره برداری از مجتمع های عظیم در حال ساخت از پنج میلیون تن فعلی به بیش از 21 میلیون تن افزایش خواهد یافت و ایران به یکی از قطب های اصلی تولید متانول جهان تبدیل می شود.

مهدوی گفت : نیمی از ذخایر گاز ایران که معادل 8 درصد ذخایر گازی جهان است در منطقه پارس جنوبی قرار گرفته که به صورت مشترک با قطر در حال بهره برداری است.

وی از سهم 6 درصدی ایران در تولید متانول در جهان خبر داد و افزود: در حال حاضر چین با 46 درصد سهم در بازار جهانی، بزرگ ترین تولید کننده متانول در جهان است و عربستان، ترینیداد و ایران هم در رده های بعدی قرار دارند.

وی تولید متانول در کشور را بیش از 5 میلیون تن در سال اعلام کرد و افزود: در برنامه توسعه پتروشیمی کشور، احداث واحدهای مختلف تولید کننده متانول با مجموع ظرفیت 16 میلیون تن پیش بینی شده است که با راه اندازی این واحدها تولید متانول کشور به بیش از 21 میلیون تن افزایش خواهد یافت.
بزرگترین مجتمع تولید متانول جهان در بندر دیر واقع در استان بوشهر و با ظرفیت تولید روزانه 7 هزار متانول ساخته می شود./
۱۹ دی ۱۳۹۱ ۲۰:۰۵
تعداد بازدید : ۱,۴۵۱