صنعت سوخت‌‌های فسیلی با نشر اطلاعات گمراه‌کننده به‌دنبال چیست؟

کنگره آمریکا به‌دنبال شکار غول‌‌های نفتی

کنگره آمریکا به‌دنبال شکار غول‌‌های نفتی

غول‌‌های نفتی در سال‌های اخیر به‌دلیل نقش پررنگی که در نفی تغییرات اقلیمی داشته‌اند، همواره در معرض انتقادات جدی طرفداران محیط‌زیست قرار گرفته‌اند. حالا اما مجلس نمایندگان آمریکا به‌اسنادی دست یافته که نشان می‌‌دهد این شرکت‌ها و لابی‌‌های بزرگ، نقش بسیار کلیدی در گسترش اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده درباره تغییرات اقلیمی داشته‌اند.


متهم ردیف اول این پرونده نیز به‌سان دیگر موارد مشابه، شرکت اکسون‌موبیل است که همدستان بزرگی مانند بی‌پی، شل، شورون، اتاق بازرگانی ایالات‌متحده و موسسه نفت آمریکا هم دارد. نمایندگان به‌فیلمی از یک لابی‌گر اکسون‌موبیل دست یافته‌اند که در آن درباره اراده این شرکت برای نشر اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده سخن گفته می‌‌شود. همچنین اسناد نامشخص دیگری نیز به‌دست اعضای مجلس نمایندگان رسیده که به‌گفته آنها بسیار نگران‌کننده هستند.در چنین شرایطی کمیته نظارت و اصلاحات دولتی مجلس نمایندگان، سران این شرکت‌ها و لابی‌ها را برای پاسخگویی و شهادت درباره مساله نشر اطلاعات گمراه‌کننده فراخوانده است. حالا شرکت‌‌های نفتی که با کمک لابی‌ها میلیون‌ها دلار صرف تبلیغات برای نشر اطلاعات گمراه‌کننده کرده‌اند، در موقعیت خطرناکی قرار دارند و به‌نظر می‌‌رسد نمایندگان کنگره پس از دهه‌ها بالاخره به‌دنبال پاسخگوسازی، اعمال فشار و محدودیت در این صنعت هستند و دایره تحقیقات گسترد‌ه‌ای که آغاز کرده‌اند، به‌اعضای مجلس نمایندگان و سنا نیز رسیده و بسیاری از قانون‌گذاران متحد صنعت نفت را در معرض تهدید قرار داده‌اند.

  غول‌‌های نفتی؛ حامیان نشر اطلاعات جعلی

 نمایندگان کنگره آمریکا می‌‌گویند که به‌اسناد بسیار نگران‌کنند‌ه‌ای در کمپین نشر اطلاعات غلط و گمراه‌کننده شرکت اکسون‌موبیل علیه تغییرات اقلیمی دست یافته‌اند. رو خانا، نماینده ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان آمریکا و از منتقدان برجسته صنعت نفت خبر از جلسه استماع کمیته نظارت و اصلاحات دولتی در‌ماه آینده با حضور سران غول‌‌های نفتی داد و گفت: «مدیران شرکت‌‌های بزرگ نفتی برای شهادت درباره سابقه طولانی صنعت نفت در تضعیف و رد شواهد مرتبط با اثر سوخت‌‌های فسیلی در روند گرمایش جهانی به‌این کمیته خواهند آمد.»این عضو مجلس نمایندگان از ارائه اطلاعات بیشتر درباره اسنادی که به‌دست آنها رسیده خودداری کرد و تنها به‌وجود حقایقی آزاردهنده و اسنادی بسیار نگران‌کننده اشاره کرد. از همین‌رو، روز پنج‌شنبه هفته گذشته کمیته نظارت و اطلاحات دولتی مجلس نمایندگان، سران چهار غول نفتی اکسون‌موبیل، شورون، رویال‌داچ‌شل و بی‌پی را برای ادای شهادت در محضر کنگره در روز ۲۸ اکتبر فراخواند. در بخشی از نامه‌ای که این کمیته برای دارن وودز، مدیرعامل شرکت اکسون‌موبیل فرستاده، آمده است که صنعت سوخت‌‌های فسیلی سود‌های بسیار هنگفتی به‌دست آورده، در حالی که جوامع محلی و طبیعت جهان را ویران کرده و برای مالیات‌دهندگان نیز میلیاردها دلار هزینه ایجاد کرده است. در ادامه این نامه با اشاره به‌اتهاماتی که اکسون‌موبیل را هدف قرار داده، نوشته شده است: «ما درباره محافظت از این سودها نگران هستیم. صنعت سوخت‌‌های فسیلی تلاش هماهنگی برای انتشار اطلاعات نادرست به‌منظور گمراه‌ساختن مردم و جلوگیری از اقدامات اساسی برای مقابله تغییرات اقلیمی انجام داده است.»جلسات استماع و رسیدگی کنگره به‌مساله اقلیمی و نقش صنعت نفت، به‌دنبال اسناد محرمانه‌ای که از یک لابی‌گر شرکت اکسون‌موبیل به‌دست آمده، انجام خواهد شد. این لابی‌گر، حمایت اکسون از مالیات کربن را یک ترفند روابط‌عمومی برای توقف و جلوگیری از اقدامات جدی‌تر برای مبارزه با بحران اقلیمی توصیف می‌‌کند. در فایل ویدئویی که در اختیار نمایندگان کنگره قرار گرفته، این لابی‌گر می‌‌گوید که اکسون‌موبیل از طریق گروه‌های مشکوک و در سایه با علوم اقلیمی مبارزه می‌‌کند و از سوی دیگر نیز به‌کمک سناتور‌های پرنفوذ، به‌دنبال تضعیف برنامه اقلیمی دولت بایدن هستند.رو خانا که عضو کمیته نظارت و اصلاحات دولتی است و ریاست کمیته فرعی محیط‌زیست مجلس را هم بر عهده دارد، تاکید می‌‌کند که شرکت‌‌های نفتی باید در این مورد به‌مردم توضیح دهند. خانا در ادامه افزود: «آنها باید اعتراف کنند که در راستای انتشار اطلاعات گمراه‌کننده درباره تغییرات اقلیمی دست به‌چه اقداماتی زده‌اند و همچنین توضیح دهند که در حال‌حاضر با پول‌‌های کثیف چه کارهایی انجام می‌‌دهند. این شرکت‌ها باید ۱۰۰‌درصد متعهد شوند که هرگونه کمپین نشر اطلاعات غلط و گمراه‌کننده درباره تغییرات اقلیمی را کاملا متوقف می‌‌کنند.»این نماینده کنگره همچنین با انتقاد از رویکرد قانون‌گذاران آمریکایی، می‌‌گوید که برایش قابل باور نیست که کنگره تاکنون در مورد بحران اقلیمی سراغ این شرکت‌ها نرفته است. خانا همچنین جلسات استماع شرکت‌‌های نفتی در کنگره را با جلسات استماع ۷ مدیرعامل شرکت‌‌های دخانیات در سال ۱۹۹۴ مقایسه کرد که آن شرکت‌ها را مجبور به‌فاش کردن خطرات سیگار کرد. گفتنی است که کمیته نظارت  قرار است با مشاوره برخی از کسانی که در پرونده شرکت‌‌های دخانیات دخیل بودند، جلسه استماع مدیران نفتی را برگزار کند.

 

 

  نقش مخرب گروه‌های لابی‌صنعت نفت

این جلسه استماع تنها محدود به‌۴ غول نفتی نیست و دو گروه لابی‌بسیار قدرتمند نیز به‌دلیل نقش کلیدی و مخربی‌که در انتشار اطلاعات گمراه‌کننده درباره تغییرات اقلیمی داشته‌اند، از سوی کنگره فراخوانده شده‌اند. سران موسسه نفت آمریکا (American Petroleum Institute) و اتاق بازرگانی ایالات‌متحده

(US Chamber of Commerce)  نیز باید در مجلس نمایندگان حاضر شوند و درباره نقش خود در گسترش اطلاعات نادرست به‌سوالات نمایندگان پاسخ دهند.از سوی دیگر نیز کیت الیسون، دادستان کل مینه‌سوتا از موسسه نفت آمریکا شکایت کرده و مدعی شده که این نهاد، کمپین تبلیغاتی مملو از اطلاعات کذب و بسیار موثر در راستای تضعیف علوم اقلیمی راه‌اندازی کرده است. شلدون وایتهاوس، سناتور دموکرات نیز درباره نقش موسسه نفت آمریکا به‌گاردین گفته است که این گروه لابی‌به‌عنوان جبهه صنعت نفت عمل می‌‌کند و به‌شرکت‌‌های نفتی اجازه می‌‌دهد تا ادعا کنند که به‌تعهدات زیست‌محیطی پایبند هستند، در حالی که این نهاد در کنگره علیه سیاست‌‌های سبز لابی ‌می‌کند. این سناتور دموکرات، موسسه نفت آمریکا را به‌ دروغ‌گویی در مقیاس وسیع صنعتی متهم کرده است.

در سال ۱۹۹۸ پس از امضای پروتکل کیوتو توسط کشورها در جهت کمک به‌کاهش انتشار کربن، موسسه نفت آمریکا یک کمپین نشر اطلاعات گمراه‌کننده با هزینه‌ای چند میلیون دلاری برای اطمینان از تبدیل‌نشدن مساله تغییرات اقلیمی به‌یک موضوع مهم، ترتیب داده است. اتاق بازرگانی ایالات‌متحده نیز به‌شکل مشابهی در معرض اتهامات قرار دارد و در سال‌های گذشته همواره به‌کم اهمیت جلوه‌دادن بحران زیست‌محیطی و مخالفت با قوانینی که برای جلوگیری از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مطرح شده‌اند، کمک کرده است. فعالیت شرکت‌ها و گروه‌های لابی‌نفتی  در زمینه نشر اطلاعات گمراه‌کننده و نادرست بسیار گسترده بوده، به‌گونه‌ای که در نامه‌ای که مجلس آمریکا برای فراخواندن مدیران نفتی فرستاده به‌تحقیقات مجله معتبر علمی کلایمتیک چنج (Climatic Change) دراین‌باره ارجاع داده شده است. در نامه به‌نقل از این مجله آمده که ۹۱‌اندیشکده و سازمان‌های حمایتی که گرمایش جهانی را بی‌اهمیت یا کم‌اهمیت می‌‌دانند، توسط شرکت اکسون‌موبیل و گروه‌های لابی‌نفتی تامین مالی شده‌اند.

  پیامد‌های تحقیقات کنگره

کنگره آمریکا در حال بررسی لایحه بودجه ۵/ ۳تریلیون دلاری دولت و لایحه یک تریلیون دلاری زیرساخت و کار بر روی مقررات اقلیمی آن است. در حالی که بایدن خواهان قطع کردن مشوق‌‌های چند ۱۰میلیارد دلاری برای صنعت سوخت‌‌های فسیلی است، لابی‌گروه‌هایی مانند اتاق بازرگانی آمریکا منجر به‌رونمایی از اصلاحات مالیاتی شد که از یارانه‌های دولتی برای سوخت‌‌های فسیلی محافظت می‌‌کند.با افشای این اسناد و آغاز تحقیقات گسترده درباره نقش صنعت نفت در مبارزه با آگاهی جوامع از بحران زیست‌محیطی، حالا سناتورها و نمایندگان مجلس نیز در زیر ذره‌بین قرار گرفته‌اند. الکساندریا اوکازیو کورتز، نماینده سوسیالیست حزب دموکرات که از اعضای کمیته نظارت مجلس نمایندگان است هم روز ۲ سپتامبر در توییتر خود نوشت که سناتور جو مانچین از ایالت ویرجینیای‌غربی، هر هفته با شرکت اکسون‌موبیل  دیدار‌های مخفی دارد. اوکاسیو کورتز مدعی شده بود که مانچین یکی از چندین سناتوری است که قلم خود را به‌لابی‌ها می‌‌دهد تا لوایح سوخت فسیلی اصطلاحا دو حزبی‌را بنویسند. هر چند مانچین پس از آن به‌صورت مطلق چنین ادعایی را تکذیب کرد، اما به‌نظر می‌‌رسد در اسناد جدیدی که در اختیار کنگره قرار گرفته، پای بسیاری از نمایندگان نیز به‌وسط کشیده شده است. روزنامه نیویورک‌تایمز می‌‌گوید روز پنج‌شنبه با سناتور مانچین تماس گرفته، اما او حاضر به‌توضیح در این‌باره نشده است.  

در چنین شرایطی حالا باید رهبران صنعت نفت در شرکت‌ها و لابی‌ها تا هفته آینده تصمیم بگیرند که در جلسه مجلس نمایندگان حاضر می‌‌شوند یا خیر. البته کمیته نظارت و اصلاحات دولتی اعلام کرده که در صورت عدم‌حضور این مدیران، برای آنان احضاریه صادر خواهد شد و به‌نظر می‌‌رسد که کنگره دموکرات این‌بار تحت‌فشار جناح پراگرسیو و سوسیالیست‌‌های دموکراتیک کنگره قصد دارد به‌جنگ شرکت‌‌های نفتی برود. جنگی که می‌‌تواند برای صنعت نفت آمریکا و جهان معنای زیادی داشته باشد و کنگره آمریکا را در موقعیت محدود کردن شرکت‌‌های نفتی قرار دهد.

۲۸ شهریور ۱۴۰۰ ۰۹:۴۹
دنیای اقتصاد |
تعداد بازدید : ۲۳۹