ایران، در آستانه تسخیر دانش های فرآیندی پتروشیمی است

ایران، در آستانه تسخیر دانش های فرآیندی پتروشیمی است
رئیس هیئت مدیره شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با بیان این که ایران به خودکفایی در دو حوزه کاتالیزور و پلیمر نزدیک شده است، گفت: هم اکنون زنجیره ای از پژوهشگران و فناوران در صنایع پتروشیمی ایران طرح های توسعه ای را دنبال می کنند.
 

به گزارش خبرنگار شانا، غلامرضا جوکار، رئیس هیئت مدیره شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در یک نشست خبری در آستانه برگزاری جشنواره پژوهش و فناوری صنعت نفت با بیان اینکه پتروشیمی صنعتی با دانش های متفاوت است، اظهار داشت: فراوانی و تنوع فرایند دانش پتروشیمی در میان دیگر صنایع بی همتاست.

رئیس هیئت مدیره شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با بیان این که دانش های کاربردی در مجمتع های پتروشیمی فرایندی است، افزود: دویست و هشتاد نوع دانش فنی با مقیاس بزرگ در «چهل و دو مجتمع بزرگ پتروشیمی و هفتاد طرح» در حال اجرا، به کار گرفته شده است.

جوکار به تاریخچه شکل گیری مقوله پژوهش در شرکت ملی پتروشیمی اشاره و تصریح کرد: دهه هفتاد سال های آغازین پژوهش در این حوزه از دانش فرایندی بوده است.

این مدیر ارشد حوزه پژوهش و فناوری کشور با اعلام این خبر که در حال حاضر 75 درصد قطعات و تجهیزات با دانش فنی بالا در کشور توسط شرکت های داخلی ساخت می شود، افزود: به طور طبیعی توسعه دهنده های این تجهیزات هم شرکت های داخلی هستند.

این مقام مسئول در صنایع پتروشیمی در خصوص «دانش های فنی فرآیندی» این حوزه، توضیح داد: در حال حاضر در زمینه ی دانش های مرتبط با کاتالیزورها، مواد شیمیایی، انتقال فناوری به حد مطلوبی از دانش دست یافته ایم که دیگر شرایط تحریم نمی تواند پژوهشگران پتروشیمی را محدود کند.

جوکار به موضوع حضور نخبگان دانشگاهی در صنایع مادر تخصصی کشور هم پرداخت و افزود: فرایند جذب نخبگان کارآزموده، پژوهشگران و فناوران حرفه ای در صنعت پتروشیمی کشور از سال هشتاد و یک آغاز شده است، به طوری که هم اکنون بیش از دویست و چهل نخبه در این صنعت در حال فعالیت هستند.

رئیس هیئت مدیره شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای توسعه صنعت پتروشیمی کشور، درباره توان توسعه ای و پژوهش این صنعت، گفت: هم اکنون زنجیره ای از پژهشگران و فناوران در صنایع پتروشیمی ایران طرح های توسعه را دنبال می کنند.

جوکار افزود: پژوهش و فناوری شرکت پتروشیمی با همکاری دانشگاه ها در قالب ابزار فناوری «پایلوت پلنت ها» در مراکز پژوهشی اراک و ماهشهر در حال فعالیت هستند که محصول این مراکز تجاری سازی بسیاری از فعالیت های پژوهشی است.

وی در بیان بخشی از دستاوردهای پژوهشگران در صنعت پتروشیمی با اشاره به گستردگی زنجیره متانول، گفت: فرایند دانش فنی متانول در سال جاری آماده تحویل است، همچنین دانش فنی تبدیل متانول به پروپیلن در مرحله انجام قرارداد با 5 متقاضی است.

وی با بیان این که تمامی گرید های پلی اتیلنی ها را از نظر کاتالیستی و مواد شیمیایی می توانیم تست کنیم، یادآوری کرد: این دانش فنی نزد ایران و یک کشور اروپایی است.

این مقام مسئول در تبیین نقش نیروی انسانی در پژوهش، تصریح کرد: در حال دستیابی به دانش روز دنیا در حوزه صنعت پتروشیمی هستیم که در این فرایند از مزیت منابع انسانی کارآمد و متخصص برخوردار هستیم.

جوکار با اعلام این خبر که امسال به سی و هشت فناوری دست یافته ایم، افزود: قرار بود تا پایان سال 94 به پنجاه فناوری دست یابیم اما با برنامه ریزی ها انجام شده بیش از 50 درصد این برنامه فقط در امسال محقق شده است.

جوکار به سرعت کار در حوزه پلیمر هم اشاره کرد و افزود: در این حوزه فرایند کار سریع تر از حوزه های دیگر در حال انجام است که پیش بینی می شود تا پایان سال 92 نیاز پلیمری صنعت به صورت کامل تامین شود.

۲۳ دی ۱۳۹۱ ۱۶:۰۵
تعداد بازدید : ۱,۴۹۳