قمار بزرگ بریتیش پترولیوم برای گذار انرژی

بریتیش پترولیوم بر آن است تا تولید برق خود از منابع تجدیدپذیر را تا 50 گیگاوات افزایش دهد و بسیار سریع از همتایان خود به گذار انرژی برسد.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، در اعماق بیابان های  عمان یکی از موفق‌ترین پروژه های بریتیش پترولیوم، با کلی لوله فولادی و برج خنک کننده قرار دارد که بر اساس تکنولوژی استخراج گاز طبیعی کار می کند.

این تاسیسات برای بریتیش پترولیوم 650 میلیون دلار درآمد در سال 2019 به همراه داشت.

تلاش های بریتیش پترولیوم برای تولید انرژی های تجدیدپذیر نشانه ای است از انتخاب سختی که غول های نفتی پیش رو دارند. تمامی این غول ها از سوی قانون گذاران و سرمایه گذاران در سراسر دنیا تحت فشار هستند تا انرژی های پاک تر توسعه دهند و خود را از سوخت های فسیلی رها کنند.

این توجهات به ویژه از زمانی که سازمان ملل متحده جدیدترین گزاش خود را از افزایش دمای کره زمین و خارج از کنترل بودن آن منتشر کرد، بیشتر شده است.

برنارد لونی، که از فوریه سال 2020 به ریاست بریتیش پترولیوم منصوب شده است، شرط بسته است که بریتیش پترولیوم می تواند بسیار سریع از همتایان خود به گذار انرژی برسد.

سال گذشته او اولین مدیر اجرایی یک غول نفتی بود که اعلام کرد تولید نفت خود را کاهش می دهد. او قصد دارد تولید این شرکت را 40 درصد یا تقریبا یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد، این میزان برابر با کل تولید نفت بریتانیا در سال 2019 بود.

از طرفی بی پی بر آن است تا تولید برق خود از منابع تجدیدپذیر را تا 50 گیگاوات افزایش دهد، یعنی 20 برابر افزایش، و چیزی حدود میزان تولید برق 50 نیروگاه هسته ای ایالات متحده.

لونی می گوید برای رسیدن به این اهداف بی پی تا سال 2025 چیزی حدود 25 میلیارد دلار از دارایی های خود را خواهد فروخت.

این میزان فروش دارایی برابر با 13 درصد دارایی های ثابت بریتیش پترولیوم تا پایان سال 2019 است.

A BP Pulse electric vehicle charging point is seen in London, Britain, July 16, 2021. REUTERS

پیشتر این شرکت پروژه هایی به ارزش 15 میلیارد دلار را فروخته است.

برای پروژه عمان هم، بریتیش پترولیوم میادین نفت و گاز خود در آلاسکا و یک پتروشیمی را فروخت که 402 میلیون دلار برایش سودآوری داشت.

با این حال دو پروژه بزرگ تجدیدپذیر برای بی پی میلیون ها دلار ضرر به همراه داشت. نیمی از شرکت انرژی های خورشیدی Lightsource متعلق به بی پی است که بین سال های 2018 و 2019 حدود 59.3 میلیون پوند برابر با 81.8 میلیون دلار ضرر داشت.

شرکت بی پی پلاس (bp pulse) شرکت شارژ خودروهای برقی بریتانیا هم در دو سال گذشته 22.3 میلیون پوند برابر 30.8 میلیون دلار ضرر به همراه داشته است.

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ۱۳:۰۳
تعداد بازدید : ۲۲۳