برنده دوئل هدفمندی که خواهد بود؛ دولت یا مجلس؟

برنده دوئل هدفمندی که خواهد بود؛ دولت یا مجلس؟
یارانه‌ها و فاز دوم هدفمندی همچنان چالش بزرگ دولت و مجلس است. یک روز خواست مجلس، توقف اجرای فاز دوم هدفمندی است و خواست دولت اجرای هر چه سریع‌تر فاز دوم و آزاد سازی قیمت ...
یارانه ها و فاز دوم هدفمندی همچنان چالش بزرگ دولت و مجلس است. یک روز خواست مجلس، توقف اجرای فاز دوم هدفمندی است و خواست دولت اجرای هر چه سریع تر فاز دوم و آزاد سازی قیمت های حامل های انرژی و روز دیگر دولت خواهان توقف اجرای فاز دوم هدفمندی است و مجلس خواهان اجرایی شدن هر چه سریع تر آن. بعد از پیش آمدن بحران ارزی و آشفته شدن بازارهای مختلف در پی آن، مجلس به دلیل آثار تورمی فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و کسری بودجه برای پرداخت یارانه نقدی تمایل چندانی به اجرای این قانون نشان نداد. حالا اما با آرام گرفتن تب ارز و بازگشت آرامش نسبی به بازار، باز هم دولتی ها دم از اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی یارانه ها می زنند تا باز هم موج نگرانی از گرانی ها به میان افکار عمومی بازگردد. این در حالی است که با توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از سوی مجلس شورای اسلامی، امکان افزایش قیمت حامل‌های انرژی تا پایان سال‌جاری وجود ندارد.

با این حال، رسانه های نزدیک به دولت و شخص رئیس جمهور تلاش های گسترده ای برای اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی برخلاف قانون مصوب مجلس را آغاز کرده اند تا جایی که روزنامه ایران تیر یک خود را به ماجرای اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی یارانه های اختصا ص می دهد و در مطلبی با عنوان"خطر بازگشت مصرف بی رویه انرژی" می نویسد:"
قاچاق و مصرف بی رویه دو پدیده غول آسایی بودند که راه را برای هر گونه حرکت اصلاحی بسته بودند لکن با اجرای طرح هدفمندی، روزنه های جدید به سوی اقتصاد پیراسته از پدیده قاچاق و ریخت و پاش گشوده شد.
آمار و شواهدی که از نتیجه نخستین سال اجرای طرح هدفمندی یارانه ها منتشر شد، گویای این واقعیت بود که جامعه ایران با شیبی ملایم و تدریجی در حال نزدیک شدن به استانداردهای یک الگوی جدید زندگی اقتصادی است." اما این روزنامه هرگز از آثار سوءتورمی و گرانی ها و چند برابر شدن قیمت کالاهای اساسی در طی اجرای هدفمندی یارانه ها و افزایش نقدینگی در جامعه که ارتباط مستقیم با افزایش تورم دارد ، سخن نگفت تا مشخص شود شیب هدفمندی چندان هم ملایم و تدریجی نبوده است.

مشکلات اقتصادی تا آنجا عرصه را بر مردم تنگ کرد که مجلس مجبور به متوقف کردن فاز دوم هدفمندی شد چرا که با وعده های رئیس جمهور مبنی بر 5 برابر کردن یارانه نقدی ، شیب صعود و آزادسازی قیمت ها سر به فلک می کشد و بهارستان نشین ها از بنزین 5 هزار تومانی در صورت اجرایی شدن فاز دوم خبر داده اند.
‌‌بر اساس آمارهای موجود ، با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها؛ واحدهای تولیدی و صنعتی ناچار به جایگزینی گاز به جای سوخت مایع شدند تا به این طریق بتوانند از افزایش هزینه های سوخت جلوگیری کنند. براساس آمار اعلام شده از سوی شرکت ملی گاز بخش صنعتی کشور در یک سال اجرای قانون هدفمندی یارانه ها با مصرف چهار میلیارد متر مکعب گاز به جای سوخت مایع توانست دو هزار میلیارد تومان صرفه جویی ایجاد کند و به این ترتیب یکی از دلایل پایین آمدن آمار مصرف سوخت تغییر آن به دلیل گرانی است.
علاوه بر تغییر سوخت مصرفی برخی از کارشناسان دلیل کاهش مصرف را افت تولید برخی از واحدهای انرژی بر بخش خصوصی می دانند.
از سوی دیگر، گزارش مرکز پژوهش های مجلس نیز که چندی پیش منتشر شده بیانگر تاثیر هدفمندی یارانه ها بر صنایع انرژی بر همچون مس، فولاد، سیمان و آلومینیوم است، به طوری که گزارش این مرکز بیانگر آن است که پس از اجرای این قانون کارخانه های بخش خصوصی در حوزه صنایع انرژی بر با کمتر از 50 درصد ظرفیت فعالیت می کنند و همین امر نیز باعث پایین آمدن آمار مصرف سوخت می شود.امری که روزنامه ایران به آن برای موفق بودن هدفمندی یارانه ها استناد کرده است!
اما در حالی که روزنامه ایران از کاهش قاچاق سوخت در پی اجرای سال اول هدفمندی یارانه ها سخن می گوید|، همین چند روز پیش، وزیر نفت خواستار افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی به ویژه گازوئیل به منظور کاهش قاچاق آن از مرزهای کشور شده است تا در آخر معلوم نشود اگر قاچاق در پی اجرای هدفمندی کاهش یافته، این درخواست وزیر نفت چه معنایی می تواند داشته باشد؟
رستم قاسمی با بیان اینکه دولت با توافق مجلس شورای اسلامی باید در یک شرایط مساعد اقتصادی اقدام به افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی کند، گفت: تا زمانی که بهای یک لیتر آب معدنی بیش از سه لیتر گازوئیل باشد، قاچاق ادامه دارد. نکته قابل توجه اینجاست که هرچند وزیر نفت از افزایش قاچاق سوخت ابراز نگرانی می‌کند اما معاون وی در امور پالایش و پخش هرگونه قاچاق سوخت را به طور کلی تکذیب کرده است. همچنین رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت نیز بارها در سخنانش اعلام کرده که هیچ نگرانی در مورد قاچاق سوخت وجود ندارد تا در آخر معلوم نشود بالاخره قاچاق سوخت وجود دارد یا خیر؟
از سوی دیگر در این گیر و دار کش مکش های یارانه ای، محمود احمدی نژاد نیز درخواست حضور در مجلس را کرده تا به گفته معاون پارلمانی اش در خصوص مسائل اقتصادی در صحن علنی مجلس سخن بگوید.
پیش بینی ها اما حاکی از این است که رئیس دولت دهم قصد دارد هم زمان با تبلیغات رسانه ای، نمایندگجان را برای اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی راضی کند. هر چند علی لاریجانی اعلام کرده که مجلس به هیچ وجه زیر بار اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی نخواهد رفت اما باید منتظر 27 دی ماه و حضور رئیس جمهور در مجلس بود و دید چه آینده ای برای فاز دوم هدفمندی رقم خواهد خورد؟
۲۳ دی ۱۳۹۱ ۱۶:۰۸
شفاف |
تعداد بازدید : ۱,۴۰۶