پتروشیمی ها صنعتی ۲۰ میلیارد دلاری و ارزآور برای کشور تا پایان ۱۴۰۰

پتروشیمی ها صنعتی ۲۰ میلیارد دلاری و ارزآور برای کشور تا پایان ۱۴۰۰
طبق برآوردهای وزارت نفت، برای صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰ درآمد بیش از ۲۱ میلیارد دلاری پیش‌بینی شده است. از این میزان، ۱۵ میلیارد دلار درآمد صادراتی است که بیش از ۸ میلیارد دلار تحویل سامانه ارزی نیما می‌شود.
به گزارش سهام انرژی، حدود نیمی از صادرات غیر نفتی (ارزش سبد صادرات کالایی) ایران را محصولات پتروشیمی تشکیل می‌دهند. با توجه به نیاز کشور در زمان تحریم‌ها به افزایش ارزآوری، پتروشیمی‌ها به جایگاه ویژه‌ای در تجارت خارجی کشور دست یافته‌اند. صادرات ۱۰ میلیارد دلاری با ۲۵ میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال ۹۹ در اوج تحریم‌های غرب، نیاز کشور به منابع ارزی را در سال ۱۴۰۰ افزایش داده است، بنابراین، اجرای برخی از طرح‌های توسعه‌ای مجتمع‌های بزرگ پتروشیمی کشور تا پایان امسال و برنامه‌های حمایتی دولت سیزدهم، به‌ویژه در بخش نرخ خوراک که گویا با توجهاتی از سوی وزارت نفت اعمال خواهد شد، پتروشیمی‌ها را برای تولید و صادرات بیش‌تر ترغیب خواهد کرد.
حضور پتروشیمی‌های بزرگ در بازار سرمایه و انتفاع سهامداران از افزایش تولید و صادرات این صنایع ارزآور، آنها را در صدر لیست خریدهای سرمایه‌گذاران بورس قرار می‌دهد. گرچه برخی از فعالان بازار همچنان منتظر اعلام نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از سوی وزارت نفت هستند، اما اظهار نظر اخیر محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس مبنی بر تعیین نرخ خوراک با کمی دیر و زود اما بدون سوخت و سوز همراه خواهد بود، جای امیدواری را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرد.
همچنین رشد قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی و افزایش میزان صادرات صنایع پتروشیمی داخلی همراه با افزایش نرخ دلار در ماه‌های اخیر را باید متغیرهای مثبت دیگر در تداوم این روند صعودی دانست.
طبق برآوردهای وزارت نفت، برای صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰ درآمد بیش از ۲۱ میلیارد دلاری پیش‌بینی شده است. از این میزان، ۱۵ میلیارد دلار درآمد صادراتی است که بیش از ۸ میلیارد دلار تحویل سامانه ارزی نیما می‌شود.
در صورت تحقق این برآوردها، پتروشیمی تنها صنعت ۲۰ میلیارد دلاری و بزرگ‌ترین صنایع ارزآور کشور محسوب می‌شود.
بنابراین، صنعت پتروشیمی به‌عنوان نقطه اتکای اقتصاد ایران است که تا سال ۱۴۰۴ با بهره‌برداری از ۴۰ طرح جدید، باید به تولید ۱۳۵ میلیون تنی دست یابد و طبق این روند، تولید ۱۰۰ میلیون تنی در پایان سال ۱۴۰۰ محقق خواهد شد. برنامه‌ای که ایران را به مقام دومین تولیدکننده محصولات پتروشیمی در خاورمیانه ارتقا می‌دهد.
اجرای ۱۷ طرح از ۴۰ طرح توسعه‌ای مجتمع‌های پتروشیمی و بهره‌برداری از ۳ طرح در ماه‌های اخیر، ظرفیت تولید را به ۹۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ ارتقا می‌دهد و باتوجه به این‌که طرح‌های جدید، به‌تازگی وارد مدار تولید شده‌اند، رونق پتروشیمی‌ها در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ رقم خواهد خورد، تاجایی‌که سال ۱۴۰۰ را سال طلایی صنعت پتروشیمی نامیده‌اند. صنعتی با ۲۱,۵ میلیارد دلار درآمد سالانه و بزرگ‌ترین تامین‌کننده ارز غیر نفتی که اقتصاد تحریم‌زده ایران را سر پا نگه داشته است.
فعالیت ۶۴ مجتمع پتروشیمی بزرگ و کوچک در کشور، سالانه به حدود ۴۰ میلیون تن خوراک شامل نفت و گاز به ارزش ۶ میلیارد دلار نیاز دارند و در صورت تعیین نرخ مناسب خوراک برای صنایع پتروشیمی در سال جاری، میزان سودآوری این شرکت‌ها افزایش می‌یابد.
افزون بر تامین به‌موقع و مناسب خوراک باکیفیت، به‌عنوان مهم‌ترین و موثرترین عامل توسعه‌ای صنایع پتروشیمی، استفاده از تکنولوژی‌های مدرن نیز نقش ویژه‌ای در این صنعت به‌ویژه تحلیل‌های فاندامنتالیست‌های بازار سرمایه دارد. تحلیل‌هایی که سرمایه‌گذاران با توجه به آن تصمیم به خرید، فروش و سهامداری در نمادهای پتروشیمی بورس می‌گیرند.
در شرایط تحریمی، صنعت پتروشیمی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی بازماند و حالا تنها چشم امید بزرگ‌ترین صنعت ارزآور و سودساز کشور، برای تامین منابع مالی به سرمایه‌گذاران بورسی است.
نگاهی به میزان ارزآوری گروه‌های کالایی در ۳ ماهه نخست ۱۴۰۰، ارزش گروه کالایی پتروشیمی و میعانات گازی با رشد ۶۴ درصدی به حدود ۵,۵ میلیارد دلار رسید و در صورت تداوم این روند تا پایان امسال، درآمد ۲۱ میلیارد دلاری پتروشیمی‌ها محقق خواهد شد.
البته تعیین نرخ خوراک نقش بسزایی در این بخش دارد و ناگفته نماند که دولت نیز بر این موضوع کاملا آگاه است. به‌ویژه دولت جدید که برای رسیدن به آمارهای رشد تولید و سودآوری ارزی در نخستین سال فعالیتش، بسیار تلاش می‌کند.
۴ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۴۷
تعداد بازدید : ۱۶۴