گره عدم استرداد مالیات بر ارزش افزوده سال۱۴۰۰ صادرکنندگان کجاست؟ / ضرورت تفکیک استرداد مالیات از رفع تعهد ارزی

گره عدم استرداد مالیات بر ارزش افزوده سال۱۴۰۰ صادرکنندگان کجاست؟ / ضرورت تفکیک استرداد مالیات از رفع تعهد ارزی
رییس کنفدراسیون صادرات ایران عدم اشاره به کلمه استرداد مالیات و مشروط شدن مشوق‌ها به رفع تعهد ارزی در بسته جدید سیاست ارزی بانک‌مرکزی را علت مسترد نشدن مالیات امسال اعلام کرد و گفت: این موضوع منجر به ابهام سازمان مالیاتی و عدم استرداد مالیات بر ارزش افزوده سال۱۴۰۰ شده است.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به تغییر شیوه استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان از سال۹۷ بیان کرد: در همه کشور‌ها کالا‌های صادراتی معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند و طبق قانون رفع موانع تولید هم ارزش افزوده صادرکنندگان باید پس از یکماه مسترد شود اما در سال۹۷ با تغییر سیاست‌های ارزی دولت، استرداد و معافیت مالیاتی منوط به رفع تعهد ارزی صادرکنندگان شد.

او اضافه کرد: اما از آنجا که فرآیند بازگشت ارز صادراتی حدود چهار ماه طول می‌کشد، باتوجه به منوط شدن استرداد مالیات به رفع تعهد ارزی، در خوشبینانه‌ترین حالت مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان بعد از پنج ماه مسترد می‌شود؛ اما باتوجه به اینکه بانک‌مرکزی رفع تعهد ارزی را به صورت تجمعی فصلی به سازمان مالیاتی ارائه می‌کند، استرداد مالیاتی تا حدود یکسال هم به طول می‌انجامد.

لاهوتی درباره فرآیند استرداد مالیات صادرکنندگان از سال ۹۷ تا کنون توضیح داد: از سال‌های ۹۷ تا قبل از زمستان۹۹ مالیات صادرکنندگانی که در بازه زمانی تعیین شده رفع تعهد ارزی کرده و اسناد مثبته ارائه کرده باشند، مسترد شده است.

دود تصمیمات غیراصولی در چشم صادرکنندگان
این عضو اتاق بازرگانی تهران به نحوه استرداد مالیات بعد از روی کار آمدن سامانه جامع تجارت اشاره کرد و گفت: از آذر ماه سال گذشته بر اساس قانون یکپارچه‌سازی سامانه جامع تجارت، تمام دستگاه‌ها مکلف شدند که اطلاعات مورد نیاز خود را از این سامانه دریافت کنند، اما هم بانک‌مرکزی اطلاعات مالیاتی صادرکنندگان برای فصل زمستان۹۹ را به سازمان امور مالیاتی ارائه نکرده و هم از طرفی سازمان به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها به اطلاعات سامانه جامع تجارت دسترسی نداشته است.

لاهوتی با انتقاد از بلاتکلیفی صادرکنندگان در نتیجه عدم آمادگی زیرساخت‌ها بیان کرد: نهایتا این جابه‌جایی که قبل از فراهم کردن زیرساخت‌های لازم صورت گرفته، منجر به بلاتکلیفی صادرکنندگان و توقف روند استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان در فصل زمستان۹۹ شده است.

وی ادامه داد: حالا با پیگیری صادرکنندگان سازمان مالیاتی وعده داده ظرف یک هفته آینده بعد از به‌روز‌رسانی اطلاعات خود مالیات صادرکنندگان را برگرداند و به این صورت مشکل استرداد مالیات زمستان۹۹ حل خواهد شد.

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران در ادامه به مشکل استرداد مالیات سال۱۴۰۰ هم اشاره کرد و توضیح داد: در بسته جدید سیاست ارزی که دولت ابتدای امسال تصویب کرده اشاره‌ای به مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان نشده است و در مقابل قید شده که مشوق‌ها مشروط به رفع تعهد ارزی هستند؛ حالا سازمان مالیاتی اظهار کرده که این بند ابهام دارد و از آنجا که در این بسته اسمی از استرداد برده نشده، قادر به تعیین تکلیف استرداد مالیات صادرکنندگان برای سال۱۴۰۰ نیست.

لاهوتی خاطرنشان کرد: البته مکاتباتی برای شفاف شدن این بند در بسته ارزی دولت انجام شده اما تا زمانی که این ابهام رفع نشود، مالیات بر ارزش افزوده سال۱۴۰۰ صادرکنندگان مسترد نخواهد شد.

این فعال بخش خصوصی در ادامه برای رفع مشکل استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان به دولت سیزدهم پیشنهاد کرد: از آنجا که ارزش افزوده و مالیات عملکرد یک بند قانونی دارد و نوعی مشوق نیست، پیشنهاد داریم که استرداد مالیات بر ارزش افزوده از رفع تعهد ارزی جدا شود، چراکه حجم بالایی از نقدینگی واحد‌های تولیدی با این تاخیر چند ماهه از دست می‌رود.

نابودی تولید در پی تاخیر در استرداد مالیات
لاهوتی تاخیر در استرداد مالیات را به منزله نابودی تولید دانست و تصریح کرد: به طور مثال یک واحد تولیدی که در سال ۴بار گردش مالی دارد، هر بار ۹درصد مالیات پرداخت می‌کند که با این حساب مجموعا ۳۶درصد سرمایه آن سالانه از این طریق حبس می‌شود، بنابراین از دولت جدید خواستاریم که برای حمایت از تولید و جلوگیری از حبس نقدینگی آن‌ها، استرداد مالیات را از رفع تعهد ارزی تفکیک کند.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران در پایان بیان کرد: ضمن اینکه با این اقدام دولت می‌تواند پایان هر سال مالی تعهد ارزی صادرکنندگان را بررسی کرده و اگر رفع تعهد صورت نگرفته نباشد صادرکننده از معافیت عملکرد برخوردار نشود، نه اینکه مالیات بر ارزش افزوده‌ای که طبق قانون یکماهه باید مسترد شود، به خاطر این مشکل تا یکسال طول بکشد.

۶ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۱۴
تعداد بازدید : ۱۶۲