کارت‌های بنزین اجاره‌ای!/ جزئیات شگرد جدید قاچاقچیان سوخت

کارت‌های بنزین اجاره‌ای!/ جزئیات شگرد جدید قاچاقچیان سوخت
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به افزایش اجاره کارت‌های هوشمند بنزین به قاچاقچیان، جزئیات روشهای جدید قاچاق سوخت را تشریح کرد و گفت: برخی از قاچاقچیان در قالب محموله‌های ترانزیت آب وارد کشور کرده و به جای آب، گازوئیل از کشور خارج می‌کنند.

مصطفی کشکولی در گفتگو با مهر درباره آخرین مذاکرات انجام گرفته با شرکت ای هواپیمایی برای وصول بدهی های حاصل از فروش سوخت گفت: در هفته گذشته مذاکرات و جلسات متعددی برای وصول بدهی ها از شرکتهای هواپیمایی داخلی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه در حاضر حاضر حجم بدهی های ایرلاین‌های داخلی حدود 500 میلیارد تومان بر آورد می شود، تصریح کرد: بر اساس آخرین توافقات انجام شده بین وزارت نفت، شرکتهای هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری باید در مدت 10 روز این بدهی ها پرداخت شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بدقولی ایرلاین‌های داخلی در عدم پرداخت بدهی های خود حتی گلایه و انتقاد سازمان هواپیمایی کشوری را هم به همراه داشته است، بیان کرد: پیش بینی می شود تا چند روز آینده مکانیزم و سازوکار جدیدی برای وصول این حجم بدهی ها بین دو طرف تعریف و اجرایی شود.

وی با یادآوری اینکه هم اکنون شرکت هوپیمایی هما، آسمان و ماهان بیشترین حجم بدهی را باخت خرید سوخت به دولت دارند، اظهارداشت: در چند روز گذشته حدود 5 میلیارد تومان از این بدهی ها پرداخت شده است.

سناریوهای جدید قاچاقچیان برای قاچاق بنزین و گازوئیل

کشکولی در ادامه در پاسخ به سئوال مهر مبنی بر شناسایی روشهای جدید قاچاق فرآورده های نفتی توضیح داد: مطالعات جدید انجام گرفته نشان می دهد که روشهای جدیدی برای قاچاق انواع فرآورده های نفتی توسط قاچاقچیان اجرای می شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه هم اکنون بخش عمده ای از قاچاق گازوئیل کشور از محل ترانزیت سوخت انجام می شود، تاکید کرد: برخی از قاچاقچیان با واردات آب به جای گازوئیل به داخل کشور و ایجاد بارنامه های تقلبی گازوئیل قاچاق را جایگزین آب می کنند.

این مقام مسئول همچنین از شناسایی خط لوله های جدید قاچاق انواع فرآورده های نفتی در مبادی مرزی کشور خبر داد و افزود: با این وجود، با راه اندازی جایگاه‌های مرکزی انواع فرآورده ها مطابق با قیمت فوب خلیج فارس و قیمت فروش آن فرآورده در آن سوی مرز عرضه می شود تا راهکاری برای مقابله با قاچاق سوخت اجرایی شده باشد.

جزئیات کرایه کارتهای بنزین توسط قاچاقچیان

کشکولی همچنین در خصوص آخرین وضعیت مصرف انواع فرآورده های نفتی از ابتدای سال جاری تاکنون توضیح داد: از ابتدای فروردین ماه امسال تاکنون به طور متوسط روزانه 6 هزار تن گاز مایع ، 63.3 میلیون لیتر بنزین و 11.3 میلیون لیتر نفت سفید در کشور مصرف شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از مصرف روزانه 95 میلیون لیتر گازوئیل از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و افزود: همچنین در این مدت به طور متوسط روزانه بیش از 53 میلیون لیتر نفت کوره در کشور مصرف شده است.

وی با اشاره به رشد حدود 6 درصدی مصرف بنزین در کشور، یکی از دلایل مصرف این فرآورده نفتی را قاچاق آن به خارج از کشور عنوان کرد و افزود: پایشهای منطقه ای که اخیرا انجام شده، نشان می دهد که بخش عمده ای از کارتهای هوشمند بنزین توسط افراد مختلف به قاچاقچیان سوخت کرایه داده می شود.

کشکولی با بیان اینکه در برخی از استانهای مرزی مصرف بنزین بیش از تعداد خودروهای موجود در آن استان افزایش یافته است، گفت: کرایه گسترده کارت های بنزین منجر به افزایش فروش بنزین در جایگاهها و قاچاق گسترده آن به خارج از کشور شده است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در پایان با اعلام اینکه با مشارکت سایر دستگاههای متولی امکان مدیریت مصرف بنزین در کشور وجود دارد،خاطرنشان کرد: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اجاره دهندگان کارتهای هوشمند بنزین به طور قانونی برخورد می کند.
 
 

۲۳ دی ۱۳۹۱ ۱۶:۱۷
تعداد بازدید : ۸۳۹