تمام اتفاقات خوب برای لیدری پتروپالایشی‌ها

تمام اتفاقات خوب برای لیدری پتروپالایشی‌ها
سهامداران گرامی باید توجه داشت که قیمت نفت به مرزهای جذابی برای سرمایه‌گذاری در زنجیره آن رسیده و در بین معامله‌گران آن، افق ۸۵ دلاری را برنامه‌ریزی کرده و چنین سودایی را در سر می‌پروراند؛ از سوی دیگر، دلار در مرز ۲۸ هزارتومان نیز محرک مناسبی برای بازارسرمایه بوده و به رشد شاخص کمک شایانی خواهد کرد و شاید امروز پتروپالایشی‌ها بتوانند به‌عنوان لیدر، مطرح شوند!
به گزارش بورس‌نیوز، در آخرین روز معاملات بازارسرمایه، بورس‌تهران با افزایش شاخص‌کل همراه شد و البته، این رشد نسبت به روز شنبه کمتر بود و شاخص هم‌وزن نیز از این رویه پیروی کرد اما؛ تعطیلی دوشنبه نیز بر کمبود معاملات چندان بی‌تاثیر نبود.

بازارسرمایه این روزها کاملا در شرایط ضدحال به سهامدار گام برمی‌دارد و سرمنشاء آن نیز مشخص است چراکه درحالی روز شنبه شاخص‌کل توانسته بود با شتابی عالی صعود را مجدد پس از یک‌هفته تلخ تجربه کند ولی روز معاملاتی بعد، انتظار ادامه این رشد از سوی سهامداران، آنچنان قدرتمند نبود! شاید بتوان گفت پس از حدود یک ماه نزول بورس، نباید توقع رشد سریع داد و ستدها را داشت و در نتیجه این احتمال وجود دارد که بازار سهام به تدریج بهتر شود.

نرخ بازی از نوع دلار ...

دلار همچنان در بازار آزاد، آزادانه حرکت می‌کند و سیاست‌گذار اصلی بانک مرکزی یعنی دولت، کماکان رئیسی برای آن انتخاب نکرده و دلار در نبود بازیگر اصلی اقتصاد، ترک‌تازی می‌کند و به قیمت ۲۷ هزار و ۷۲۰ تومان رسیده است؛ البته زمانی که وزیرخارجه اعلام کرده که به زودی برای ازسرگیری و احیای حیات مذاکرات به وین بازخواهد گشت باید منتظر ماند تا واکنش دلاری را ببینیم که حتی آب‌خوردن را هم به برجام متصل کرده چه برسد به نرخ بازی‌های ارزی!

سکه به نوسان بازگشت
قیمت سکه در دیگر بازار موازی شاهد آن بود که با نرخ ۱۱میلیون و ۳۰۰ هزارتومان معامله شده و هر سکه امامی نیز با قیمت تقریبی ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دست به دست می‌شود؛ با نگاهی به بازار طلافروش‌ها نیز می‌توان مجددا رشد را ملاحظه کرد و نرخ یک میلیون و ۱۴۶ هزارتومان را مشاهد کرد ضمن آنکه قیمت هر مثقال طلا به ۴ میلیون و ۹۶۸ هزار تومان رسید.

سنگینی نفت به کام نفتی‌ها
نگاهی به بازار طلای سیاه نیز حاکی از آن بوده که بشکه‌های نفت در حال رسیدن به نرخ ۷۹ دلار هستند و آخرین معاملات نفت برنت، نشان از آن داشت که معاملات امروز بیش از یک درصد دیگر صعودی شد تا نفت مرز ۷۸.۸۶ دلار را رد کرد و در انتظار رسیدن به سقف قیمتی جدیدی پس از سال‌ها باشد.

از شرق تا غرب
با نگاهی به بازارهای مالی شرق می‌توان در ابتدا به Nikkei ژاپن اشاره داشت که با ۱۲۵ واحد ریزش به ۳۰هزار و ۱۱۳ واحدی رسید و شاخص شانگهای تیز ۳۰ واحد کاهش را تجربه کرد از سوی دیگر، نزدک نیز یک درصد کاهش داشت و S&P با ۱۲درصد دومین قرمزپوش بازارهای مالی غربی بود اما؛ داوجونز با ۷۱ واحد رشد توانست به نزدیکی ۳۴ هزار و ۸۶۹ واحد نزدیک شود.

بازار امروز نوبت کیست
سهامداران گرامی باید توجه داشت که قیمت نفت به مرزهای جذابی برای سرمایه‌گذاری در زنجیره آن رسیده و نفت در بین معامله‌گران آن، افق ۸۵ دلاری را برنامه‌ریزی کرده و چنین سودایی را در سر می‌پروراند؛ از سوی دیگر، دلار در مرز ۲۸ هزارتومان نیز محرک مناسبی برای بازارسرمایه بوده و به رشد شاخص کمک شایانی خواهد کرد و شاید امروز پتروپالایشی‌ها بتوانند به‌عنوان لیدر، مطرح شوند!

همچنین نباید فراموش کرد که اگر شاخص‌های کلان بازارسرمایه بر روی نمودار تکنیکالی قرار بگیرد، تحولات آن به نفع صعود طراحی شده یعنی شاخص‌کل و شاخص ‌هم‌وزن، با شکست خط روند نزولی اندیکاتور rsi از محدوده حداقلی و البته اتمام اطلاح الگوی M در شاخص هم‌وزن نیز دیگر خبر خوبی بوده که باید به آن توجه داشت که در پهنه تکنیکالی بازار نمایان شده است.
۶ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۴۵
تعداد بازدید : ۲۵۱