آسوشیتدپرس خبر داد: ادامه مذاکرات ایران و عربستان سعودی

آسوشیتدپرس خبر داد: ادامه مذاکرات ایران و عربستان سعودی

دو مقام عراقی گفته‌اند دور جدیدی از مذاکرات ایران و عربستان سعودی در بغداد برگزار شده است. این نخستین دیدار نمایندگان ایران و عربستان پس از روی کارآمدن ابراهیم رئیسی بوده است.

به گزارش اوپکس از دویچه وله، دو مقام رسمی عراقی که نخواستند نامشان فاش شود روز دوشنبه ۵ مهر (۲۷ سپتامبر) به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند، در دیدار بغداد بین نمایندگان ایران و عربستان سعودی درباره مسائلی که در نقشه‌راه قبلی بلاتکلیف مانده بودند، از جمله برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور مذاکره شده است.

مقام‌های رسمی عراقی گفته‌اند، مذاکرات ایران و عربستان در سطح وزیران برگزار نشده اما مثبت بوده است.

ملاقات بین نمایندگان ایران و عربستان سعودی قبلا نیز در بغداد برگزار شده بود اما دیدار کنونی نخستین بار پس از روی کار آمدن ابرهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران است.

رئیسی در نخستین نشست مطبوعاتی خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری گفت، جمهوری اسلامی خواستار بهبود روابط با کشورهای همسایه از جمله عربستان سعودی است. او تاکید کرد که بازگشایی سفارت دو کشور ایران و عربستان از نظر جمهوری اسلامی هیچ مانعی ندارد.

میانجی‌گری عراق بین عربستان و ایران

عراق که مناسبات حسنه‌ای با عربستان و ایران دارد نقش میانجی را در گفتگوهای بین این دو کشور متخاصم منطقه بازی کرده است.

اولین دور مذاکرات مستقیم بین ریاض و تهران حدود شش ماه پیش در بغداد انجام گرفت.

مناسبات دیپلماتیک ایران و عربستان شش سال قبل و پس از حمله به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد، قطع شد.

در آن زمان عربستان شیخ نمر النمر، رهبر شیعیان معترض را اعدام کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه فعلی ایران که در آن زمان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران بود گفت: «اعدام شیخ نمر هزینه سنگینی را متوجه عربستان سعودی خواهد کرد.»

عربستان و ایران در جنگ داخلی یمن نیز جانب یکی از طرفین منازعه را گرفته‌اند: تهران از شورشیان شیعی حوثی حمایت می‌کند و عربستان از نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن. بر همین اساس جنگ یمن، جنگ نیابتی بین این دو رقیب منطقه‌ای نیز نامیده می‌شود.

تمایل ایران و عربستان برای تنش‌زدایی

عربستان و ایران اکنون تمایل دارند مذاکرات تنش‌زدایی بین دو کشور به نتیجه برسد. ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در سخنرانی خود در هفتادوششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در این رابطه اظهارداشت: «ایران کشور همسایه‌ ماست و ما امیدواریم گفتگوهای اولیه‌ ما نتایجی آشکار برای اعتمادسازی داشته باشد و مقدمه‌ای باشد برای تحقق خواسته‌های ملت‌هایمان.»

خبرگزاری رسمی عربستان به نقل از پادشاه این کشور گزارش داده است که ریاض بر اهمیت خاورمیانه بدون سلاح‌های کشتار جمعی تأکید می‌ورزد و از تلاش‌های جهانی برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای حمایت می‌کند.

۶ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۵۴
تعداد بازدید : ۱۵۳