دستاوردهای اجرای پروژه‌های محیط زیستی در پتروشیمی شیراز تشریح شد

دستاوردهای اجرای پروژه‌های محیط زیستی در پتروشیمی شیراز تشریح شد
بیش از ۵۰ پروژه محیط زیستی در پتروشیمی شیراز با صرف هزینه بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال طی سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۹ به‌منظور پیشگیری و حفظ محیط زیست اجرا شده است.
به گزارش شانا به نقل از شرکت پتروشیمی شیراز، این شرکت پتروشیمی به‌عنوان نخستین پتروشیمی کشور با قدمت بیش از ۶۰ سال در زمینه تولید محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی فعالیت داشته و به موازات فعالیت‌های جاری خود نسبت به رعایت موازین زیست محیطی اقدام کرده و در این زمینه به اصل پیشگیری از آلودگی و حفظ محیط زیست جامه عمل پوشانده است.

در این زمینه می‌توان به اجرای بیش از ۵۰ پروژه زیست محیطی با صرف هزینه بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال در سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۹ اشاره کرد که در این گزارش به نتایج حاصل از اجرای این پروژه‌ها اشاره شده است:

بخش آب و پساب: در این زمینه تعداد قابل ملاحظه‌ای از پروژه‌ها با هدف کاهش تولید پساب، بازیافت پساب و در نهایت کاهش مصرف آب خام مصرفی به اجرا درآمده که نتیجه آن کاهش بیش از ۱۵ درصدی حجمی از مصرف سالانه آب بوده که معادل بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب در سال است و تأیید سازمان آب منطقه‌ای فارس گواهی بر این مدعاست.

بخش هوا: در این خصوص شرکت پتروشیمی شیراز تاکنون اقدام‌های مهمی انجام داده که یکی از این موارد که در سطح صنایع کشور اهمیت ویژه‌ای دارد و در رسانه استانی و ملی به نتایج آن اشاره شد طرح مکانیسم توسعه پاک (CDM) است. شرکت پتروشیمی شیراز افتخار دارد که در شرایط تحریم‌های بین‌المللی که امکان سرمایه‌گذاری مالی را از شرکای خارجی سلب کرده بود، فقط به‌دلیل التزام به مسئولیت اجتماعی خود در منطقه و جهان و با توجه به تعهدات خودخواسته زیست محیطی به ذی نفعان جامعه، کل هزینه‌های سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی پروژه CDM را برعهده گرفت.

طرح سازوکار توسعه پاک (CDM) باهدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان ۴۲۵ هزار تن معادل CO2 در سال، با صرف هزینه ۳۲۰ میلیارد ریال ۱۶ اسفندماه سال ۹۵ با حضور ریاست وقت سازمان محیط زیست کشور به‌طور رسمی افتتاح شد. از نتایج انجام این طرح می‌توان به تحقق ۳۷ درصدی تعهدات صنایع پتروشیمی کل کشور در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ میلادی (بر مبنای تعهدات کشور جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سالانه COP۲۰۱۵ پاریس)، ثبت بین‌المللی طرح سازوکار توسعه پاک (CDM) در دبیرخانه پروتکل کیوتو، دریافت گواهینامه سازوکار توسعه پاک در سال ۱۳۹۶ به‌منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مطابق تعهدهای ایران به‌عنوان نخستین پتروشیمی در کشور، دریافت تندیس زرین در سطح وزارت نفت در حوزه محیط زیست و مسئولیت‌های اجتماعی در سال ۱۳۹۹، دریافت گواهینامه کاهش انتشار گاز گلخانه‌ای بیش از ۷۸۰ هزار تن از سازمان ملل متحد برای نخستین دوره ۱۸ ماهه پایش (۱۳۹۶-۱۳۹۷)، تجهیز خروجی برج‌های دانه‌بندی واحدهای محصولات اوره و نیترات آمونیم منطقه ۲ به سیستم پایش دائم آلاینده‌های زیست محیطی، تجهیز خروجی برج واحد اسید نیتریک و سه برج HRSG به سیستم پایش دائم آلاینده‌های زیست محیطی اشاره کرد.

بخش خاک و ضایعات: در این باره شرکت پتروشیمی شیراز بر اساس قانون مدیریت پسماندها و کنوانسیون بین‌المللی بازل نسبت به مدیریت ضایعات و پسماندهای تولیدی خود همت گمارده که این موارد نتایج مهمی را در سطح منطقه برای جلوگیری از آلودگی خاک به همراه داشته است. از جمله این موارد می‌توان به مطالعات پرشمار در زمینه مکان‌یابی برای دفن اصولی پسماندهای فرآیندی و ویژه اشاره کرد که این شرکت در این زمینه نخستین صنعتی بوده که چنین اقدام‌هایی را انجام داده است، همچنین این شرکت در حال بررسی اجرای پروژه به‌منظور مصرف پسماندهای مذکور به‌عنوان مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست است.

از سرویس خارج کردن واحدهای قدیمی و فرسوده: از جمله نکات قابل تأمل در این مورد می‌توان به برچیدن واحدهای فرسوده و احداث واحدهای با فناوری روز دنیا و با ظرفیتی بیش از ۲۰ برابر واحدهای قدیمی اشاره کرد.

احداث فضای سبز: در این خصوص شرکت پتروشیمی شیراز با احداث بیش از ۱۵۵ هکتار فضای سبز که معادل ۳۰ درصد اراضی تحت تملک است، بیش از ۱۰ برابر حد مشخص‌شده برای صنایع را به اجرا گذاشته که این مورد تعهد شرکت به‌منظور جلوگیری از آلودگی اثبات می‌کند.

سایر موارد: شرکت پتروشیمی شیراز پس از ارزیابی از سوی ارگان‌های نظارتی و نیز ارزیابی ممیزان داخلی و خارجی به کسب گواهی‌های متعدد نائل آمده است؛ لوح صنعت پاک (سازمان حفاظت محیط زیست کشور)، لوح صنعت سبز (سازمان حفاظت محیط زیست کشور)، لوح صنعت برگزیده سبز (سازمان حفاظت محیط زیست کشور)، گواهینامه تعهد سبز (دفتر امور محیط زیست وزارت صنعت معدن و تجارت) و
۷ مهر ۱۴۰۰ ۱۵:۰۴
تعداد بازدید : ۱۹۶