طرفدار عرضه ارز در اتاق مبادلات هستیم/ پتروشیمی‌های دولتی ارزی برای عرضه ندارند

طرفدار عرضه ارز در اتاق مبادلات هستیم/ پتروشیمی‌های دولتی ارزی برای عرضه ندارند
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران درباره عدم عرضه ارز در مرکز مبادلات ارزی از سوی واحدهای پتروشیمی گفت: قطعا لازم است مازاد درآمد ارزی پتروشیمی در اختیار اتاق مبادلات ارزی قرار بگیرد و ما طرفدار این موضوع هستیم و آن را دنبال می‌کنیم.
عبدالحسین بیات در گفت و گو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: برای عرضه ارز مازاد پتروشیمی در اتاق مبادلات ارزی، فرم‌هایی را تهیه کردیم و در اختیار واحدهای پتروشیمی قرار دادیم.

 

تمام ارز دولتی‌ها، در اختیار دولت است

 

وی با بیان این‌که خبر از وضعیت پتروشیمی‌های خصوصی در این رابطه نداریم، اظهار کرد: تمام ارز دولتی‌ها، در اختیار دولت است ولی پتروشیمی‌های دولتی و حتی خصوصی بخشی از منابع ارزی خود را در اختیار شرکت‌ ملی نفت بابت خوراک قرار می‌دهند و دیگر ارز را منتقل نمی‌کنند.

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: ارز به دست آمده برای تامین تجهیزات پروژه‌های توسعه‌ای به کار گرفته می شود؛ از سوی دیگر بخشی از درآمد ارزی صرف بازپرداخت تسهیلات خارجی، بخشی صرف تامین کاتالیست و ... می‌شود.

 

بیات خاطرنشان کرد: دیگر در دولت ارزی نداریم که بخواهیم ارائه کنیم.

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: ما آمار و ارقامی مثلا چهار میلیارد دلار صادرات پتروشیمی را اعلام می‌کنیم اما به این معنی نیست که چهار میلیارد دلار مازاد است، باید دید چقدر از آن ارز، مازاد است؛ مازاد حتما باید به اتاق مبادلات ارزی برده شود.

 

بیات همچنین گفت: در گمرک برای صادرات اظهارنامه پرمی‌شود تا ببینند ارز حاصل از صادرات چقدر است و با این ارز چه کار می‌کنند، گمرک خودش در این بخش سیاست‌گذاری می‌کند.

 

به گزارش ایسنا پس از تشکیل اتاق مبادلات ارزی، شرکت‌های پتروشیمی علاقه چندانی برای فروش ارز در این اتاق نشان ندادند و ارز پتروشیمی‌ها به اتاق نیامد.

 

در همین راستا مذاکراتی با بخش پتروشیمی صورت گرفت تا شرکت‌های پتروشیمی نیز بخشی از ارز حاصل از صادرات را در اتاق مبادلات ارزی عرضه کنند.

۲۳ دی ۱۳۹۱ ۱۶:۲۱
تعداد بازدید : ۱,۴۳۹