بعد از چین، هند با افزایش قیمت زغال سنگ مواجه شد

کاهش ذخایر زغال سنگ هند باعث شده است کمبود برق در این کشور نمایان تر شده و در نتیجه قیمت زغال سنگ به شدت افزایش یابد.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، افزایش تقاضا برای برق در صنایع و کاهش واردات زغال سنگ هند به دلیل افزایش قیمت جهانی این سوخت فسیلی و کاهش ذخایر زغال سنگ هند، این کشور پرجمعیت آسیایی را با مشکل تامین سوخت لازم برای نیروگاه ها مواجه کرده است.

بیش از نیمی از 135 نیروگاه زغال سنگ سوز هند برای کمتر از سه روز ذخیره زغال سنگ دارند، در حالی که آیین نامه های فدرال هند می گویند نیروگاه ها باید دست کم برای دو هفته ذخیره زغال سنگ داشته باشند.

در دنیا قیمت تولید برق افزایش یافته است، بهبود وضعیت اقتصادی دنیا با کاهش محدودیت های مربوط به کرونا به افزایش تقاضای انرژی در کشورهای مختلف منجر شده است. از سویی تامین زغال سنگ و گاز طبیعی در دنیا با مشکل مواجه شده است.

هند در تلاش است با وارد کنندگان بزرگ زغال سنگ دنیا رقابت کند. یکی از این وارد کنندگان زغال سنگ چین است که بزرگ ترین مصرف کننده زغال سنگ دنیاست، این کشور تحت فشار است که میزان واردات زغال سنگ خود را بیشتر کند تا بتواند برق مورد نیازصنایع را تامین کند.

در سراسر دنیا افزایش قیمت نفت، گاز طبیعی، زغال سنگ و برق فشار تورمی زیادی بر کشورها وارد کرده و سرعت بهبود اقتصادی پسا کرونا را کاهش داده است.

Coal workers travel on the back of their lorry in Barsana, India, June13, 2017. REUTERS

کارشناسان می گویند ذخایر زغال سنگ نیروگاه های حرارتی زغال سنگی هند احتمالا به تدریج تا ماه مارس آینده به حالت نرمال خواهد رسید.

واردات زغال سنگ هند همزمان با افزایش 40 درصدی قیمت این سوخت فسیلی 30 درصد کاهش یافته است.

در این مدت میزان واردات هند کمتر از 1.5 میلیون تن بوده است که کمترین رقم در دو سال گذشته است.

قیمت زغال سنگ صادرکنندگان بزرگ دنیا به شدت افزایش یافته است از جمله قیمت زغال سنگ نیوکستل استرالیا تا 50 درصد و قیمت صادرات اندونزی تا 30 درصد افزایش یافته است.

رویترز می گوید شاخص قیمت زغال سنگ اندونزی در ماه سپتامبر هفت برابر بیشتر از قیمتی است که زغال سنگی با همین کیفیت به تاسیسات هندی فروخته می شود.

هند دومین وارد کننده بزرگ زغال سنگ دنیاست و چهارمین ذخایر بزرگ زغال سنگ دنیا را دارد.

تقاضای برق صنایع هند با کاهش محدودیت های کرونایی افزایش یافته است.

 
۱۰ مهر ۱۴۰۰ ۱۱:۵۵
تعداد بازدید : ۱۹۶