کمسیون اروپا نقش گازپروم روسیه در افزایش قیمت گاز را بررسی می کند

کمسیون اروپا نقش گازپروم روسیه در افزایش قیمت گاز را بررسی می کند
گروهی از وکلای کمیسیون اروپا به دنبال آن هستند تا نقش شرکت دولتی گازپروم روسیه را در افزایش شدید قیمت گاز در قاره سبز را بررسی کنند.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، قانون گذاران پارلمان اروپا از کمیسیون اروپا خواستند تا نقش گارپوم روسیه را در افزایش قیمت گاز این قاره بررسی کنند و اعلام کردند نقش این شرکت دولتی و رفتار آن در قبال اروپا بدگمانی این قانونگذاران را نسبت به دستکاری بازار توسط روسیه تشدید کرده است.

قیمت گاز در اروپا در ماه های اخیر به شدت افزایش یافته است و از این رو هزینه برق خانوارهای اروپایی را در یک سال گذشته چندین بار با افزایش داده است.

حالا 40 نفر از وکلای پارلمان اروپا در نامه ای به کمیسیون اروپایی خواستار آن هستند که این کمیسیون نقش گازپروم روسیه را که شرکتی دولت وابسته به کرملین است در این افزایش قیمت ها بررسی کند.

در این نامه آمده است که ما از کمیسیون اروپایی می خواهیم به سرعت برنامه تحقیق و تفحص درباره احتمال دستکاری عمدی بازار توسط گازپروم و نقش این شرکت را در به هم ریختن بازار رقابتی اروپا بررسی کند.

گازپروم روسیه هم در واکنش به این نامه گفته است که انتقال گاز این شرکت به اروپا بر اساس تعهدات شرکت و نیز قرادادهای موجود انجام می شود.

در نامه قانونگذاران اروپا به کمیسیون اتحادیه اروپا آمده است که این قانونگذاران نسبت به تلاش های شرکت روسی برای تحت فشار قرار دادن اتحادیه اروپا مضنون هستند و باور دارند که این شرکت در تلاش است اروپا را مجبور کند به سرعت درباره نورد استریم 2 تصمیم بگیرد.

نورد استریم 2، خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپاست که با دور زدن اوکراین، گاز را از زیر دریای بالتیک به آلمان می رساند اما هنوز نتوانسته است مجوزهای لازم را از این اتحادیه دریافت کند.

هفته گذشته گازپروم اعلام کرد که ساخت نورد استریم 2 را تمام کرده است و می تواند میزان صادرات گاز به اروپا را از طریق دریای بالتیک به دو برابر افزایش دهد.

نورد استریم 2 با تحریم های شدید ایالات متحده مواجه بوده چون آمریکا باور دارد که این خط لوله وابستگی اروپا به گاز روسیه را بیشتر خواهد کرد.

۱۰ مهر ۱۴۰۰ ۱۳:۵۴
تعداد بازدید : ۲۰۹