امکان صادرات نفت توسط صاحبان اوراق سلف نفتی فراهم شد

امکان صادرات نفت توسط صاحبان اوراق سلف نفتی فراهم شد
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سررسید اوراق سلف نفتی سه ساله است و در آن زمان اگر سرمایه گذار علاقه مند به خرید نفت باشد می تواند نفت را به صورت فیزیکی تحویل گرفته و صادر کند.
ˈ‌علی صالح آبادیˈ روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود:در غیر این صورت صاحبان این اوراق می توانند معادل ریالی و یا دلاری آن را دریافت کنند و نفت را در اختیار وزارت نفت برای صادرات قرار دهند؛ بنابراین این اوراق خود نفت نیست.

وی گفت: زمانی که از عبارت‌هایی مانند بورس ارز و یا بورس نفت استفاده می شود این عبارات دقیق نیست و بورس نفت به معنای ایجاد یک بورس مستقل نفتی و یا بورس ارز نیست.

صالح آبادی ادامه داد: ارز می‌تواند به عنوان تابلویی در بورس اوراق بهادار تهران و به عنوان جزیی از آن باشد؛ بدین ترتیب بورس ارز به معنای ایجاد یک بورس مستقل ارزی نیست.

به گفته وی ،‌بورس نفت نیز در قالب بورس انرژی فعال می شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر نگرانی سهامداران از صعود ونزول شاخص بورس و تاثیر آن بر سود دهی سهام آنها ، اظهارداشت: صعود و نزول ذات بازار سرمایه است زیرا تغییرات شاخص بورس از نظر درصدی تاثیر چندانی بر سود دهی ندارد.

صالح آبادی اظهار داشت: تغییرات شاخص بورس با توجه به کم و زیاد بودن واحدها برای سهامداران تاثیر گذار است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: به عنوان مثال اگر شاخص 37 هزار واحد باشد یک درصد آن حدود 370 واحد است ،‌همچنین اگر شاخص بورس 20 هزار واحد باشد یک درصد آن نیز حدود 200 واحد است.

صالح آبادی ادامه داد: بر همین اساس اگر شاخص صعودی باشدد ،‌از نظر عددی ممکن است سود دهی بیشتر شود اما از نظر درصدی تاثیر چندانی ندارد.

رییس سازمان بورس واوراق بهادار با اشاره به وجود 40 صنعت در بازار سرمایه کشور ‌اظهارداشت: بر همین اساس می توان وضعیت بازار را رصد کرد و سودآوری صنایع نشان از فعال بودن بنگاه ها دارد.
۲۳ دی ۱۳۹۱ ۱۶:۲۲
تعداد بازدید : ۱,۶۴۶