بازماندن ایران در تامین افزایش تقاضای انرژی

بازماندن ایران در تامین افزایش تقاضای انرژی
مرتضی فیروزی، تحلیل گر حوزه نفت و گاز در خصوص جهش قیمت نفت و گاز گفت: اگرچه افزایش قیمت نفت طبیعی است اما موضوع افزایش قیمت گاز قابل پیش‌بینی نبود و وقتی که واکسن کرونا در سطح جهانی عرضه شد، کشورها ناگهان با افزایش تقاضا در بحث انرژی مواجه شدند و غافلگیری صادرکنندگان نفت و گاز و روی کار آمدن بایدن و بازگشت به اجلاس پاریس، شرایط را به گونه‌ای رقم زد که تقاضا برای زغال سنگ کاهش یابد و کشورهایی چون استرالیا و چین تولید ذغال سنگ خود را کاهش دادند و از سال گذشته شاهد بودیم قیمت گاز پنج برابر شد اما روند صعودی قیمت نفت تا این حد افزایشی نبود. نفت بین ۷۲ تا ۷۵ دلار در نوسان است و اگر کرونا کنترل بهتری شود تقاضا نیز بالاتر خواهد رفت.
با این حال، جهان به سمت انرژی‌های پاک در حال پیشروی است و نیروگاه های اتمی و ذغالی نیز با تغییر فعالیت خود در آینده به سمت انرژی‌های پاک میروند.
و در همین مسیر انرژی هایی مثل باد و خورشید که هنوز اقتصادی نشده اند، یک دوران گذار داریم که از انرژی های بسیار آلوده به سمت انرژی های کمتر آلوده مثل گاز حرکت کنیم .
فیروزی در خصوص کاهش تصدی گری دولت ها و حکمرانی مالی رمزارزها ادامه داد : وقتی در دهه هشتاد نظریه نئولیبرالیسم به وقوع پیوست و دو کشور امریکا و انگلیس به رهبری ریگان و تاچر به سمت «مینیمال استیت» رفتند و تصدی دولت های خود را در فعالیت های اقتصادی کاهش دادند. این سیاست باعث شد شرکت‌های چند ملیتی مسئولیت‌های بیشتری به عهده گرفتند که اختلاف مالیاتی و بی‌عدالتی‌ها از عوارض کاهش تصدی گری این دولت ها در آینده گردید. در برهه کنونی نیز رمز ارزها حاکمیت دولت‌ها را به چالش کشیده و باعث محدودیت هایی در تصدی‌گری آنها شده اند و دولتها نیز قادر به کنترل اوضاع نیز نیستند. لذا ضرورت دارد دولت‌ها به یک اجماع بین‌المللی برسند چرا که موضوع رمز ارزها انتقال پول را تسهیل کرده و بازارهای سیاه را پوشش می دهند و آینده بازار مالی جهان به همین رمز ارزها وابسته خواهد بود.
تحلیل گر نفت و انرژی در خصوص مذاکرات برجام و فروش نفت ایران نیز گفت: متاسفانه دولتمردان ما فکر می کنند روسیه و چین از عدم تحریم نفت ایران حمایت میکنند. از دیدگاه نفتی اینطور نیست
چرا که امریکا و روسیه چه به صورت پنهان یا آشکار اراده کرده اند که ایران و ونزوئلا را از بازار نفت خارج کنند. امریکا به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت و گاز سابق هم اکنون به تولید کننده نفت تبدیل شده است و عدم حضور نفت و گاز ایران، شرایط را برای روسیه نیز مهیاتر نموده است تا گاز خود را به اروپا انتقال دهد و این موضوع باعث در جا زدن ایران خواهد شد.
در بحث میعانات گازی نیز با توجه به تحریم ایران از ارسال به کره و تصرف این بازار توسط امریکا، به نظر می رسد در نبود تحریم نیز نتوان بازار میعانات گازی را در رقابت با امریکا به دست آورد .
۱۵ مهر ۱۴۰۰ ۱۴:۰۸
تعداد بازدید : ۱۹۸