عرضه اوراق سلف نفتی بازهم به تاخیر افتاد/عدم هماهنگی سه ارگان در عرضه

عرضه اوراق سلف نفتی بازهم به تاخیر افتاد/عدم هماهنگی سه ارگان در عرضه
عدم هماهنگی بین وزارت نفت ، وزارت امور اقتصاد ودارایی و همچنین بانک مرکزی موجب تعویق عرضه اوراق سلف نفتی شد.
 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس پس از گذشت یک سال از وعده عرضه اوراق سلف نفتی توسط وزارت نفت بالاخره قرار بود که این اوراق در اوایل دی ماه جاری توسط بانک سپه عرضه شود اما هم اکنون که اواخر دی ماه را سپری می کنیم هنوز خبری از عرضه این اوراق نیست.

*علت تعویق عرضه اوراق سلف نفتی

پی گیری های خبرنگار فارس حاکی از آن است که مشکلات ناشی از نحوه محاسبه سود موجب عرضه نشدن این اوراق در دی ماه بوده است به طوری که هم اکنون مسئولان وزارت نفت و بانک مرکزی در حال رای زنی برای نحوه محاسبه سود این اوراق هستند.

علیرضا نیکزاد رهبر سخنگوی وزارت نفت در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تصریح می کند: عدم هماهنگی بین وزارت نفت و وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین بانک مرکزی موجب شد تا عرضه این اوراق به تعویق بیافتد و هم اکنون این سه ارگان در حال رای زنی هستند که هر چه زودتر مشکلات مرتفع شده و به زودی شاهد عرضه این اوراق در بانک سپه باشیم.

 *اوراق سلف چیست

این گزارش اضافه می کند به طور کلی اوراق سلف، اوراق بهاداری است که براساس قرارداد سلف منتشر می شود.

سلف از اقسام بیع است و در لغت به معنای پیش پرداخت و قبول کردن بیعی است که به موجب آن، خریدار، وجوه مورد تعهد خود را از پیش به فروشنده می پردازد و فروشنده متعهد می شود که جنس مورد معامله را پس از انقضای مدت معین به خریدار تحویل دهد.

  *نحوه محاسبه سود اوراق سلف نفتی

عرضه نفت خام به مردم در قالب اوراق سلف نفتی با تعیین سود حداقل 30 درصدی در معاملات دلاری و سود حداقل 80 درصدی در معاملات ریالی صورت خواهد گرفت.

در صورتی که میانگین قیمت نفت خام در بورس عمان و دبی در سررسید کمتر از 130 دلار باشد، سرمایه‌گذاران می‌توانند نسبت به فروش نفت خام خود به قیمت 130دلار به شرکت ملی نفت ایران اقدام کنند.

همچنین اگر قیمت نفت خام در سررسید بیش از 130 دلار باشد، خریدار مخیر به تسویه نقدی یا دریافت نفت خام خواهد بود بدین ترتیب بازدهی گواهی‌های سلف دلاری طی 3 سال حداقل به میزان 30 درصد خواهد بود.

بر مبنای توافق های صورت گرفته میان شرکت ملی نفت ایران به عنوان عرضه کننده و شرکت تأمین سرمایه امید به عنوان مشاور عرضه، متعهد خرید در عرضه اولیه و بازارگردان سود اوراق سلف نفتی، بازده قراردادهای دلاری- ریالی با حداقل سود 80 درصد صورت خواهد گرفت.

در صورتی که میانگین قیمت نفت خام در بورس عمان و دبی بر مبنای نرخ مبادله‌ای ارز در سررسید کمتر از چهار میلیون و 516 هزار ریال باشد، سرمایه‌گذاران می‌توانند از اختیار فروش خود استفاده کرده و نسبت به فروش نفت خام خود به قیمت چهار میلیون و 516 هزار ریال به شرکت ملی نفت ایران اقدام کنند.

از سوی دیگر در صورتی که معادل ریالی مبلغ ارزی هر بشکه نفت خام (هر گواهی سلف نفتی) در سررسید بیش از این مبلغ باشد، خریدار می تواند تسویه نقدی انجام داده و یا نسبت به دریافت نفت خام در صورت دارابودن شرایط و صلاحیت هایش اقدام کند. بدین ترتیب بازدهی گواهی‌های سلف دلاری - ریالی طی 3 سال حداقل به میزان 80 درصد خواهد بود.

حجم اولیه عرضه نفت در این طرح ملی به میزان یک میلیون بشکه و حداکثر تا سقف 5 میلیون بشکه نفت خام به ارزش 500 میلیون دلار در نظر گرفته شده است که به صورت ریالی و ارزی (بر مبنای واحد پولی دلار) عرضه خواهد شد.

همچنین نرخ تسعیر دلار در نماد ریالی بر اساس نرخ آزاد مبادله ای (مرکز مبادلات ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) محاسبه و پرداخت می شود.

۲۸ دی ۱۳۹۱ ۱۰:۵۷
تعداد بازدید : ۸۹۰