بعد از سه دهه هنوز نشانه های چرنوبیل در قارچ های آلمان دیده می شود

بعد از سه دهه هنوز نشانه های چرنوبیل در قارچ های آلمان دیده می شود
حدود 95 درصد نمونه های قارچ های وحشی آلمان که در شش سال گذشته جمع آوری شده اند هنوز هم آلودگی رادیواکتیو حاصل از انفجار چرنوبیل را در خود دارند.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، روز جمعه گزارشی تکان دهند از نهاد قانون گذاری ایمنی غذایی آلمان منتشر شده است.

در این گزارش آمده است که غلظت هایی از سزیوم 137 و 134 اندازه گیری شده در این قارچ ها که نشانه هایی از انفجار اتمی چرنوبیل در سال 1986 هستند، در قارچ های جنوب آلمان دیده می شود.

با این حال غلظت این مواد رادیواکتیو در هیچ کدام از 74 نمونه جمع آوری شده از مقدار مجاز 600 بیکرل رادیواکتیو در هر کیلو تجاوز نکرده است.

انفجار نیروگاه اتمی چرنوبیل در اوکراین باعث شد چندین تن مواد رادیوکیتیو در هوا پخش شود و باعث ایجاد سرطان در بسیاری از ساکنین اطراف آن شد.

حالا نهاد قانون گذاری ایمنی غذایی آلمان می گوید مواد رادیواکیو به این دلیل در جنگل ها بیشتر دوام دارند چون اکوسیستم این مناطق مواد غذایی را به طور کارآمدتری بازیافت می کنند، به این معنی که قارچ های وحشی آلودگی مواد رادیواکیتو را بسیار بیشتر و به مدت طولانی تری نسبت به مواد کشاورزی در خود نگه می دارند.

Mushrooms in a box are seen in a Belarussian part of the forest near the border between Ukraine and Belarus, near the village of Dzerzhinsk, south of Minsk, July 18, 2014. REUTERS

چنین نگرانی های از اثرات دراز مدت فجایع هسته ای بود که باعث شده است گروه های محیط زیستی مخالفت خود را با این نوع تولید انرژی اعلام کنند به ویژه از زمان فاجعه اتمی فوکوشیما مخالفت با انرژی هسته ای در آلمان شدت گرفت.

۱۷ مهر ۱۴۰۰ ۱۵:۰۹
تعداد بازدید : ۱۵۴