افزایش 15 درصدی تحویل گاز گازپروم به اروپا

افزایش 15 درصدی تحویل گاز گازپروم به اروپا
گازپروم اکسپورت روسیه می‌گوید، این کشور طی 9 ماه گذشته به تدریج تحویل گاز به اروپا را از همه مسیرها از جمله اوکراین افزایش داده است، بطوریکه صادرات گاز افزایش 15 درصدی را در مقایسه با سال گذشته را نشان می‌دهد.

به گزارش راشاتودی، گازپروم اکسپرت روسیه می‌گوید، این کشور طی 9 ماه گذشته به تدریج تحویل گاز به اروپا را از همه مسیرها از جمله اوکراین افزایش داده است، بطوریکه صادرات گاز افزایش 15 درصدی را در مقایسه با سال گذشته را نشان می‌دهد.

به گفته مدیر عامل شرکت النا برمیستروف، از ژانویه تا سپتامبر سال جاری، غول انرژی دولتی روسیه گازپروم نسبت به سال گذشته تحویل گاز به آلمان را تا یک سوم افزایش داد، همچنین عرضه به ترکیه و رومانی نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

وی گفت: سالانه حجم بی‌سابقه‌ای از گاز به بازارهای خارجی عرضه می شد. ما تحویل گاز به بزرگترین بازار مصرف کننده یعنی آلمان را در مقایسه با سال گذشته یک سوم ، 2.5 برابر به ترکیه و چهار برابر به رومانی افزایش دادیم. این از طریق تمام مسیرها، از جمله اوکراین انجام می‌شود. ما به طور مداوم حجم اضافی گاز را در حد توان خود تأمین می‌کنیم.

این مدیر ارشد از تأثیر افزایش قیمت گاز در برخی از کشورها ابراز تاسف و خاطرنشان کرد: برای متعادل‌سازی و پیش‌بینی بازار گاز، اروپا باید به جای اتکا به قیمت‌های لحظه‌ای‌، قراردادهای بلندمدت را در نظر بگیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر شرکای اروپایی بفهمند که قراردادهای بلند مدت در مقابله با بحران انرژی کمک می‌کند، گازپروم به دنبال مدل‌های قابل قبولی خواهد بود که هم برای تامین کنندگان و هم برای مصرف کنندگان موثر باشد.

برمیستروف تأکید کرد که گازپروم مطابق قراردادهای بلندمدت موجود، تمام تعهدات قراردادی خود را در قبال مصرف کنندگان اروپایی انجام می‌دهد و افزود: این قراردادها تامین حجم فیزیکی گاز در ماه‌های سرد زمستان پیش رو را تضمین می‌کند.

بر اساس آمار صادرات گازپروم، این شرکت امسال در صدد رکوردشکنی صادرات گاز به اروپا بوده که در حال حاضر از رقم سال گذشته در 9 ماه اول تا سپتامبر 15 درصد فراتر رفته و به 145.8 میلیارد متر مکعب رسیده است. در مجموع، گازپروم قصد داشت در سال 2021، 183میلیارد متر مکعب گاز به اروپا صادر کند.

در جریان معاملات روز چهارشنبه در بورس بین قاره‌ای (ICE)‌، قیمت آتی ماه نوامبر در قطب گاز TTF در هلند از 1900 دلار در هزار متر مکعب فراتر رفت و رقم تاریخی جدید را ثبت کرد. با این حال‌، قیمت‌ها در روز بعد از اعلام رئیس جمهور ولادیمیر پوتین مبنی بر آمادگی روسیه برای افزایش بیشتر گاز به اروپا، به سرعت کاهش یافت.

صبح روز پنجشنبه قیمت برای اولین بار از 29 سپتامبر به زیر 1000 دلار در هزار متر مکعب رسید، اما بعداً به بالای 1200 دلار افزایش یافت.

داده‌های ICE نشان می‌دهد که در آغاز معاملات روز جمعه قیمت قراردادهای گاز در TTF نسبت به ارزش پایانی روز قبل 6 درصد افزایش یافت و به 1224 دلار در هزار متر مکعب رسید.

۱۸ مهر ۱۴۰۰ ۰۹:۲۳
تعداد بازدید : ۱۴۹