کشف منابع هیدروکربوری با گذشت زمان سخت‌تر می‌شود

کشف منابع هیدروکربوری با گذشت زمان سخت‌تر می‌شود
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: واقعیت این است که به نظر می‌رسد دیگر میدان بزرگی برای کشف نداریم و هرچه جلوتر می‌رویم کشف منابع سخت‌تر می شود؛ در این مسیر داده‌های ژئوفیزیکی می‌تواند در تسریع پیشبرد اهداف اکتشافی بسیار موثر باشد.
به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، سیدصالح هندی امروز (یکشنبه، ۱۸ مهرماه) در آیین آغاز به‌کار عملیات اجرایی پروژه لرزه‌نگاری دشت‌کوه، اعلام کرد: در بحث اکتشاف و علوم زمین یکی از مسائل مهم داده‌های ژئوفیزیکی است و بدون این‌ها امکان صحیح، دقیق و علمی اکتشاف و به دنبال آن توسعه و تولید امکان‌پذیر نیست.

وی اظهار کرد: در چند سال گذشته با مدیران طرح‌ها، پروژه‌های بسیاری تعریف شد به‌نحوی که اکنون با افتخار می‌گوییم ۶ پروژه فعال ژئوفیزیکی و ۳ پروژه فعال پردازش داده‌ها داریم و ۹ عنوان هم در مرحله مناقصه است که برای صنعت نفت خبر خوبی است؛ همچنین این پیوستگی رعایت می‌شود و پیمانکاران می‌توانند برنامه‌ریزی کنند.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه پروژه‌های بزرگ دیگری نیز در آینده داریم، افزود: واقعیت این است فکر می کنیم میدان بزرگی برای کشف نداریم و هرچه جلوتر می‌رویم کشف منابع سخت تر می‌شود؛ یکی از ابزارهایی که در این موضوع به صنعت نفت کمک شایانی می‌کند داده‌های ژئوفیزیکی است که هرچه برداشت بیشتری داشته باشیم حائز اهمیت خواهد بود؛ این داده‌ها برای شناسایی اهداف عمیق تر، کوچک‌تر و پیچیده‌تر و تله‌های مرکب می‌تواند کمک کند که برای اجرای همه‌ این‌ها احتیاج داریم به داده‌های ژئوفیزیکی؛ به همین دلیل باید با سرعت بیشتر پروژهای جدید هم تعیین تکلیف شوند.

هندی افزود: امیدوارم این پروژه مانند دیگر پروژه‌هایی که با این پیمانکار اجرا شد با کیفیت عالی انجام شود؛ معتقدم یک مهندس اکتشاف باید از اول تا ترک میدان درگیر کار باشد که خوشبختانه این مسئله را در مدیریت اکتشاف آغاز کردیم و در مناطقی که چاه حفر می‌شود، واحدهای بهره‌برداری را مطلع می‌سازیم تا اگر آمادگی داشته باشند چاه را تحویل بگیرند؛ برای نمونه در چاه گناوه دکل را نگه داشتیم و مناطق نفت‌خیز جنوب در حال تکمیل چاه است؛ البته این همکاری بستگی به استقبال شرکت‌ها نیز دارد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در چند سال گذشته یک مأموریت جدید برای اداره مهندسی نفت تعریف کردیم و پس از عملیات حفاری در حین گزارش کشف، یک گزارش مقدماتی طرح توسعه میدان می‌نویسیم و همین سبب می‌شود اطلاعات کامل‌تر باشد.

سختگیری‌ها در اجرای پروژه موجب ارتقای بدنه پیمانکاری می‌شود

علیرضا بهبهانی‌نیا، مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی نفت کیش نیز در این مراسم با قدردانی از حضور مدیران مدیریت اکتشاف و از سختگیری‌هایی که در اجرای این پروژه اعمال می‌شود، گفت: واقعیت این است ما از این سختگیری‌ها استقبال می‌کنیم زیرا به نفع پروژه بوده و سبب ارتقای بدنه پیمانکاری شده و به‌طور معمول سبب رشد استانداردها در طول پروژه و به نفع خدمت به کشور خواهد شد؛ البته سختگیری‌ها همراه با همدلی در اجرای پروژه بوده و انتظار و باورمان این است که آنچه به ما دیکته می‌شود برای رسیدن به اهداف مشترک باشد که همانا اجرای بهینه و باکیفیت پروژه است.

وی افزود: درباره کیفیت داده‌ها نیز برای اینکه بتوانیم کار را با کیفیت انجام دهیم ضمن ملاحظات معمول کارفرمایی، فعالیت‌های دیگری نیز باید انجام شود. یکی از کارهایی که باید انجام شود این است که فعالیت‌هایی که در صنعت نفت از اکتشاف تا تولید انجام می دهیم، به هم پیوسته باشد. هیچ فعالیتی مستقیم نیست و هر فعالیتی که انجام می دهیم در مرحله بعد یک استفاده‌کننده دارد و ما باید بدانیم آیا این اطلاعات برای استفاده کننده بعدی مناسب است یا خیر، بنابراین باید مجموعه‌ای از ملاحظات در برداشت داده‌های لرزه‌نگاری مدنظر باشد.

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی نفت کیش اظهار کرد: خوشبختانه در مجموعه ما همه این زنجیره‌ها وجود دارد و من فکر می‌کنم اگر امکان داشته باشد از مرحله نخست اکتشاف تا زمان طرح توسعه کنار مدیریت اکتشاف باشیم، یک کار ملی و ارزشی انجام خواهد شد؛ تشخیص اینکه توسعه یک میدان ارزش دارد یا نه، به‌صورت زنجیره‌ای توسط این شرکت قابل انجام است.

بهبهانی‌نیا تصریح کرد: سعی می‌کنیم با این نگاه این پروژه را انجام دهیم که وقایع بعدی در نتیجه امروز دخیل باشند و بی‌شک صنعت نفت از این نوع فعالیت سود می‌برد.
۱۸ مهر ۱۴۰۰ ۱۶:۳۵
تعداد بازدید : ۱۱۵