عدم تامین منابع مالی سرعت گیر بازسازی پالایشگاه ها

عدم تامین منابع مالی سرعت گیر بازسازی پالایشگاه ها
رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره توانایی پالایشگاه های کشور برای تولید بنزین یورو۴ از سال آینده گفت: متاسفانه مدتی است که به دلیل عدم تزریق منابع مالی، سرعت لازم برای بازسازی پالایشگاها مشاهده نمی شود.
 

مسعود میرکاظمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت تصریح کرد: بازسازی بخشی از پالایشگاه های کشورآغاز شده است و بازسازی بخشی از آنها که از گذشته آغاز شده به بهره برداری رسیده است و فازهای مختلف بخشی از پالایشگاه ها نیز در مرحله بهره برداری قرار دارند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهردر مجلس شورای اسلامی  با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم که پالایشگاه های کشور در کوتاهترین زمان ممکن به بهره برداری برسند، افزود: در کنار آن باید ارتقا کیفی و کمی نیز مد نظر باشد تا هم تولید بنزین، نفت و گاز افزایش یابد و هم فرآورده های ما به استاندارد یورو۴ و یورو۵ ارتقا یابند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره چگونگی روند فعلی بازسازی پالایشگاه ها با توجه به الزام استفاده خودروها از سال آینده از بنزین یورو۴ اظهار داشت: متاسفانه مدتی است به دلیل عدم تزریق منابع مالی، سرعت لازم برای بازسازی پالایشگاها مشاهده نمی شود.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام شرکت پخش فرآورده های نفتی درآمدی که این شرکت در اختیار سازمان هدفمندی یارانه قرار می دهد با درصدی از این درآمد که در اختیار شرکت پخش قرار می دهد توانایی توسعه بازسازی پالایشگاه ها راندارد.

میرکاظمی تصریح کرد: بخش هایی از پالایشگاه که توسط بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی ساخته می شوند نیز بنا بر اعلام آنها منابع مالی لازم را برای توسعه پالایشگاه ها ندارند، در حالی که ممکن است یک پالایشگاه برای بهینه سازی سه تا چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشد اما بخش خصوصی نیز منابع مالی لازم را ندارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس با بیان اینکه بانک ها باید حمایت کنند، افزود: امیدواریم در بودجه ۹۲ بتوانیم تا حدی موضوع مشکل مالی برای بهینه سازی پالایشگاه ها را رفع کنیم که هم سرعت بازسازی پالایشگاه ها به روال گذشته بازگردد و هم جزء فرآورده هایی با استاندارد یورو۴ و یورو۵ در داخل تولید نشوند.

میرکاظمی با اشاره به اینکه ممکن است بازسازی برخی پالایشگاه ها تا پایان امسال به اتمام برسد، تصریح کرد: قطعا سال آینده بازسازی سایر پالایشگاه ها ادامه می یابد اما بهینه سازی پالایشگاه های جدید نیاز به منابع مالی دارند.

سازمان هدفمندی سهم شرکت ها را به میل خود پرداخت می کند

وی دربخش دیگری از اظهاراتش درباره پیشنهاد دولت برای افزایش قیمت برق در سال آینده گفت: هنوز لایحه ای در این خصوص از سوی دولت به مجلس ارائه نشده است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس درپایان درباره پرداخت سهم شرکت برق از سوی سازمان هدفمندی یارانه ها خاطرنشان کرد: سازمان هدفمندی یارانه به میل خود سهم شرکت ها را پرداخت می کند تا زنده بمانند؛ این مشکلی است که شرکت گاز هم دارد.

۲۸ دی ۱۳۹۱ ۱۱:۳۰
تعداد بازدید : ۹۲۴