افزایش 50 درصدی پروژه های جذب و ذخیره سازی کربن در 9 ماه

بر اساس تحقیقی تازه که نتایج آن روز سه شنبه منتشر شد، برنامه های جهانی برای ساخت واحدهای جذب و ذخیره سازی کربن (CCS) در 9 ماه گذشته به طور بی سابقه ای افزایش یافته است.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، دولت ها تلاش ها در جهت کاهش انتشارات را برای مقابله با تغییرات اقلیم بیشتر کرده اند. از این رو و بر اساس گزارش جدید انستیتوی جهانی CCS در ملبورن، ظرفیت پروژه های برنامه ریزی شده برای جذب و ذخیره سازی کربن در پایان سپتامبر به 111 میلیون تن در سال رسیده که افزایشی برابر با 52 درصد را نشان می دهد.

ظرفیت این پروژه ها در سال 2020 برابر با 73 میلیون تن در سال بود.

اگر تمامی این پروژه ها ساخته شود، در این صورت ظرفیت 40 میلیون تن در سال CCS فعلی حدود سه برابر خواهد شد.

با این حال این گزارش می گوید که قیمت های بالا باعث شده است که پروژه های بسیاری متوقف شوند.

با این حال موسسه جهانی CCS می گوید که با افزایش محرک های کاهش انتشارات، هزینه های این پروژه ها هم کاهش می یابد.

اما منتقدینی هم هستند که می گویند CCS دور ریختن پول است و باعث خواهد شد که استفاده از سوخت های کثیف فسیلی بیشتر شود. اما حامیان این پروژه ها چون آژانس بین المللی انرژی CCS را ضرورتی برای رسیدن به اهداف انتشارات صفر می داند.

Houston Ship Channel CCS concept

با مشوق های مالیاتی ظرفیت های CCS در آمریکای شمالی رو به افزایش است. در سال جاری بیش از 40 پروژه CCS توسط شرکت هایی چون اکسون موبیل انجام شده است.

در اروپا هم هم اکنون با سخت گیرانه تر شدن اهداف اقلیمی تعداد پروژه های CCS به 30 پروژه در حال توسعه می رسد. و در بریتانیا، بلژیک و هلند 17 پروژه در حال توسعه وجود دارد.

در منطقه آسیا پسفیک هم مالزی  و اندونزی پیشتاز هستند.

۲۰ مهر ۱۴۰۰ ۱۵:۳۲
تعداد بازدید : ۲۰۲