حذف دلار از واردات گروه کالایی 3 تا 8/ رونق استفاده از ارزهای محلی

حذف دلار از واردات گروه کالایی 3 تا 8/ رونق استفاده از ارزهای محلی
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی، با اعلام اینکه در 9 ماهه ابتدای سال جاری دلار سهمی در مبادلات ارزی کشور نداشته است، گفت: تخصیص ارز توسط بانک مرکزی به سمت ارزهای ملی هدایت شده است

به گزارش خبرگزاری مهر، صمد کریمی گفت: بانک مرکزی با وجود رویارویی با محدودیت‌های مربوط به عرضه ارز‌ و سایر موانع، از طریق مرکز مبادلات ارزی کشور نقش اساسی را در انتقال تقاضا از ارزهای جهان روا به سمت ارزهای غیرجهان روا یا ملی (محلی) ایفاء کرده است.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور، خاطر نشان کرد: عملکرد مرکز نیز حاکی از آن است که عمده تقاضا و بالطبع تخصیص ارز توسط بانک مرکزی به سمت ارزهای ملی هدایت شده است. به عبارت دیگر، راه اندازی مرکز مبادلات ارزی کشور نقش کاتالیزور را در تطابق الگوی تجاری با سبد ارزی مرکز ایفاء کرده است.

کریمی عنوان کرد: همچنین سبب کاهش چشمگیر تقاضا برای ارزهای جهان روا و جلوگیری از شوک های ارزی شده، هزینه های تبدیل ارز را کاهش داده، در ثبات بازار ارز کشور موثر بوده، جریان با ثبات واردات مواد اولیه، کالا های واسطه ای و سرمایه ای به کشور را موجب شده و شدت تحریم های وارده بر بانک مرکزی، شبکه بانکی و تامین مالی تجارت و پروژه‌ها را کاهش داده است.

وی با بیان اینکه تقاضا برای واردات کالا به دلار مربوط به گروه های کالایی 3 تا 8 و در نتیجه تخصیص ارز در مرکز مبادلات ارزی نزدیک به صفر بوده است، افزود: این امر ناشی از تطابق تدریجی الگوی تجاری کشور و سبد ارزی مرکز مبادلات ارزی است.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور، تاکید کرد: دلار آمریکا عمدتا برای تامین مصارف خدماتی همانند ارز مسافرتی، دانشجویی و درمانی آن هم بیشتر به صورت اسکناس کاربرد دارد. البته اگر چنانچه‌ صادرکنندگان و خریداران اظهارنامه های صادراتی قصد واردات از محل درآمدهای ارزی خود به ارز های جهان روا (دلار و یورو) داشته باشند، کافی است به منظور طی مراحل ثبت سفارش به صورت بدون انتقال ارز به سازمان توسعه تجارت مراجعه نموده و براساس ضوابط و مقررات مربوطه نسبت به واردات کالا به دلار یا یورو اقدام نمایند. البته واردکنندگان بدون انتقال ارز می توانند با توجه به طرف های عمده تجاری خود از ارزهای ملی (محلی) نیز استفاده نمایند.

کریمی با بیان اینکه طی نه ماهه سال جاری 92 درصد کل صادرات قطعی (کالای غیرنفتی) و حدود 70 درصد از واردات قطعی از قاره آسیا صورت گرفته است، تصریح کرد: بر این اساس، دلار به عنوان ارز جهان‌روا سهمی در معاملات ارزی مرکز مبادلات ارزی کشور ندارد و تنها تقاضای یورویی برای واردات گروه های کالایی 3 تا 8 از مرکز مبادلات ارزی کشور وجود دارد که علیرغم  برخی محدودیت ها، تخصیص ارز به این ارز جهان روا در مرکز صورت می گیرد.

 

۲۸ دی ۱۳۹۱ ۱۲:۱۲
تعداد بازدید : ۸۷۸