نهادهای نفتی بین‌‏المللی از معکوس ‏شدن روند موجودی ‏ها در سال بعد خبر دادند

پیش‌‏بینی مازاد عرضه نفت در ۲۰۲۲

پیش‌‏بینی مازاد عرضه نفت در ۲۰۲۲

با نگاهی به پیش‌بینی‌های سه موسسه شاخص در عرصه نفت و انرژی یعنی اوپک، آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا واضح است که هر سه موافق‌اند که تا پایان سال‌جاری میزان موجودی‌های نفتی کاهشی خواهد بود اما در سال ۲۰۲۲ این روند معکوس خواهد شد و در پایان این سال روزانه نزدیک به ۳‌میلیون بشکه به موجودی‌های جهانی افزوده خواهد شد.

عجیب نیست که اوپک و متحدانش در جلسه ابتدای ‌ماه در مقابل درخواست برخی کشورها مانند آمریکا و هند مقاومت کردند و عرضه خود را برای ‌ماه نوامبر بیش از ۴۰۰ هزار بشکه روزانه توافق‌شده افزایش ندادند، با این حال در سمت تقاضا دیدگاه این موسسات متفاوت است.

آژانس و اداره اطلاعات آمریکا عمدتا برآورد خود را برای تقاضای نفت در سال‌جاری و بعد افزایش داده‌اند اما اوپک برآورد از تقاضای امسال را کاهش داده و برای سال بعد بدون تغییر اعلام کرده است. به این ترتیب، اوپک، آژانس و موسسه آمریکایی معتقدند در سال ۲۰۲۱ تقاضا به ترتیب ۶۸/ ۹۶، ۳/ ۹۶ و ۴۷/ ۹۷میلیون بشکه در روز خواهد بود و مصرف نفت در سال بعد هم ۸۳/ ۱۰۰، ۶/ ۹۹ و ۹۵/ ۱۰۰ میلیون بشکه روزانه برآورد شده است. دیدگاه افزایشی آژانس ناشی از بحران انرژی موجود اعلام‌شده که انتظار می‌رود ۵۰۰ هزار بشکه در روز به تقاضای نفت بیفزاید. در همین حال، اوپک گفته بیشتر به علت داده‌های کمتر از انتظار سه فصل اول سال‌جاری، پیش‌بینی سالانه خود را کاهش داده است. بهای نفت در هفته گذشته بیش از ۳‌درصد افزایش یافت و برنت ششمین و وست‌تگزاس اینترمدییت هشتمین هفته پیاپی صعودی خود را تجربه کردند. برنت با رسیدن به سطح ۸۵ دلار بر بشکه در محدوده اوج سه‌ساله و وست‌تگزاس در محدوده رکورد هفت ساله قرار دارند.

 

 

    نفت اضافه در سال آینده

تمام هم و غم اوپک و متحدانش در ائتلاف اوپک‌پلاس از آغاز بحران کرونایی و پر‌شدن موجودی‌های نفت به‌واسطه سقوط تقاضا، رساندن آنها به متوسط پنج‌ساله بوده است. با توافق بی‌سابقه اوپک‌پلاس مبنی بر کاهش تولید ۱۰ میلیون بشکه در روز در سال گذشته و ادامه آن در عین تسهیل تدریجی این محدودیت و همزمان با افزایش تقاضا ناشی از کاسته‌شدن محدودیت‌های کرونایی، این امر حالا محقق شده و حتی کاملا پایین‌تر از آن قرار گرفته است.

در تازه‌ترین گزارش‌های ماهانه سه موسسه اوپک، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) و اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) روند بشکه‌های ورودی به انبارهای جهانی نفت در تمام طول سال‌جاری تا پایان آن کاهشی اعلام شده است و این یعنی فاصله بیشتر سطح موجودی‌ها از متوسط پنج‌ساله. بر این اساس، آژانس معتقد است در فصل چهارم ۲۰۲۱ هر روز ۵۰۰ هزار بشکه از این انبارها کاسته خواهد شد. نهاد آمریکایی این رقم را ۸۰۰هزار بشکه و اوپک ۳/ ۱میلیون بشکه برآورد کرده است.

اما این تمام ماجرا نیست و در سال آینده از منظر این موسسات در صورت ادامه افزایش عرضه اوپک‌پلاس، روند ورودی این انبارها با شیب تندی برعکس خواهد شد. برای مثال، در فصل اول سال آینده از نظر اوپک روزانه ۲/ ۲میلیون بشکه به این موجودی‌ها افزوده می‌شود. در همین حال، آژانس و EIA به‌ترتیب ۱/ ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رشد را برای این فصل پیش‌بینی کرده‌اند. این روند در نیمه دوم سال آینده شدیدتر خواهد شد؛ تا جایی‌که آژانس گفته در فصل آخر آن سال روزانه ۲‌میلیون و ۸۰۰‌هزار بشکه به موجودی‌های جهانی افزوده خواهد شد.

این در حالی است که اوپک برای نیمه دوم بسیار خوش‌بین‌تر بوده و میزان ورودی انبارهای نفتی را اگرچه افزایشی اما ناچیز پیش‌بینی کرده است. چنین پیش‌بینی‌‌‌هایی از مازاد عرضه حتی پس از لحاظ کردن احتمال رشد تقاضا به‌واسطه شیفت مصرف از گاز و زغال‌سنگ به فرآورده‌های نفتی مانند گازوئیل و نفت‌کوره (مازوت) در زمستان برای تولید برق انجام شده است.

اوپک نسبت عرضه و تقاضا را در نیمه دوم سال آینده متعادل می‌بیند اما دو نهاد دیگر بر این باورند در این دوره عرضه کاملا از تقاضا پیشی خواهد گرفت.

با ذکر موارد بالا، آسان است که دلیل واقعی تصمیم اوپک‌پلاس در جلسه پیشین خود را دریافت. در این جلسه که ابتدای‌ماه جاری (اکتبر) برگزار شد گروه تولیدکننده‌ها توافق کردند فقط ۴۰۰ هزار بشکه در روز به عرضه‌ماه آینده (نوامبر) خود بیفزایند. این تصمیم در حالی اتخاذ شد که برخی از افزایش ۸۰۰هزار بشکه‌ای این ائتلاف خبر داده بودند و آمریکا از اوپک‌پلاس خواسته بود تا عرضه این گروه بیشتر از میزان مذکور بالا رود. آمریکا با افزایش شدید قیمت سوخت در کشور خود مواجه است که بر مصرف‌کنندگان عادی فشار زیادی می‌آورد و خطر افزایش تورم بیش از پیش را در پی دارد.

    مقایسه دیدگاه موسسات در مورد تقاضا

آژانس بین‌المللی انرژی: این نهاد پیش‌بینی خود از تقاضا را برای هر دو سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نسبت به گزارش ‌ماه گذشته افزایش داده است. بحران انرژی فعلی که موجب تغییر سوخت نیروگاه‌ها از گاز به نفت شده، باعث شد آژانس پیش‌بینی کند تقاضا در سال‌جاری با ۵/ ۵ میلیون بشکه رشد روزانه به ۳/ ۹۶میلیون بشکه خواهد رسید. همچنین در سال بعد، تقاضای نفت ۳/ ۳ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت تا به ۹۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه روزانه به‌طور متوسط برسد. به این ترتیب، IEA برآورد خود برای سال‌جاری را ۱۷۰ هزار بشکه در روز و برای سال ۲۰۲۲، ۲۱۰ هزار بشکه روزانه بالا برده است.

به گفته این نهاد که در پاریس مستقر است انتظار می‌رود بحران انرژی تقاضا را ۵۰۰ هزار بشکه در روز بهبود بخشد و می‌تواند موجب تورم شود و ریکاوری اقتصاد جهانی را از پاندمی کرونا آهسته کند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک): به گفته این نهاد که نماینده تولیدکنندگان نفت است تقاضا در فصل جاری به ۷/ ۹۹میلیون بشکه در روز می‌رسد اما میانگین سالانه آن ۶۸/ ۹۶میلیون بشکه در روز خواهد بود که ۸۰هزار بشکه کمتر از برآورد ‌ماه قبل این سازمان است. اوپک همچنین روند تقاضای نفت در سال آینده را صعودی برآورد می‌کند و در فصل چهارم این سال، به ۱۰۲ میلیون و ۸۱۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید؛ یعنی کاملا بالاتر از سطح آن پیش از وقوع همه‌گیری کرونا. از منظر اوپک، میانگین تقاضای نفت در سال آینده ۸۳/ ۱۰۰میلیون بشکه در روز خواهد بود که تقریبا تغییر خاصی نسبت به پیش‌بینی ‌ماه قبل نداشته است.

با این حال اوپک گفته رکورد قیمتی گاز طبیعی می‌تواند رشد تقاضای نفت را افزایش دهد چراکه برخی مصرف‌کنندگان صنعتی نفت را جایگزین خواهند کرد. این نهاد بین‌المللی همچنین گفته اگر این روند ادامه پیدا کند، سوخت‌‌‌هایی مانند نفت کوره، دیزل و نفتا حمایت خواهند شد.

اوپک در گزارش خود پیش‌بینی تقاضا برای نفت اعضایش در سال‌جاری را ۱۰۰ هزار بشکه در روز بالا برد و به ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه روزانه رساند. همچنین این سازمان برآورد تقاضا برای نفتش را در سال ۲۰۲۲ را هم ۱۰۰ هزار بشکه افزایش داد و به ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رساند.

به گفته اوپک، تولید سپتامبر این سازمان ۴۹۰ هزار بشکه در روز بالا رفته و به ۲۷ میلیون و ۳۳۰ هزار بشکه روزانه رسیده است. تولید نفت ایران طبق این گزارش در این‌ ماه ۲۲ هزار بشکه در روز نسبت به ‌ماه آگوست افزایش یافت از ۴۸۴/ ۲میلیون بشکه به ۵۰۳/ ۲هزار بشکه در روز رسید.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا: EIA معتقد است تقاضا برای سال‌جاری ۴۷/ ۹۷میلیون بشکه در روز به‌طور متوسط خواهد بود که ۱۰۰ هزار بشکه بیشتر از پیش‌بینی ‌ماه گذشته است، با این حال از نظر این نهاد آمریکایی تقاضا در سال آینده ۱۰۰ میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه خواهد بود که بیش از یک میلیون بشکه کمتر از برآورد پیشین آن است.

    پیش‌بینی قیمت نفت

به گفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا میانگین قیمت نفت برنت در فصل چهارم امسال حدود ۸۱ دلار بر بشکه خواهد بود که ۱۰ دلار بیشتر از پیش‌بینی قبلی این نهاد دولتی است. این نهاد همچنین گفته در سال ۲۰۲۲ انتظار دارد رشد تولید اوپک‌پلاس، نفت‌شیل آمریکا و دیگر تولیدکنندگان خارج از اوپک از رشد مصرف نفت سبقت بگیرد و باعث شود قیمت برنت با کاهشی نسبت به سطوح فعلی متوسطی برابر ۷۲ دلار در بشکه داشته باشد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک اجلاس صنعتی در سه‌شنبه گذشته گفت که رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰‌دلار بر بشکه امکان‌پذیر است و اوپک‌پلاس تمام تلاش خود را برای متعادل‌کردن بازار به‌کار خواهد بست.

قیمت نفت در معاملات هفته گذشته بیش از ۳‌درصد افزایش یافت تا برنت ششمین هفته متوالی و نفت‌خام آمریکا هشتمین هفته پیاپی صعودی را پشت‌سر بگذارند. این رشد به‌واسطه پیش‌بینی کسری بازار در چند ‌ماه آینده همزمان با تسهیل محدودیت‌های سفر که می‌تواند تقاضا برای نفت به‌خصوص سوخت جت را بهبود بخشد، اتفاق افتاد. برنت با قیمت ۸۶/ ۸۴دلار و وست‌تگزاس با سطح ۲۸/ ۸۲دلار بر بشکه کار خود را در هفته به پایان رساندند. هر چند هر دو پیش از آن به سطوح بالاتری هم رسیده بودند.

۲۵ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۱۲
دنیای اقتصاد |
تعداد بازدید : ۱۹۷