مراسم World Oil awards امسال برگزار شد

پرچمداران فناوری نفتی

پرچمداران فناوری نفتی

شامگاه پنج‌شنبه ۱۴ اکتبر رویداد مراسم جوایز ورلد‌اویل ۲۰۲۱ (۲۰۲۱ World OilAwards) در هیوستون، تگزاس برگزار شد. این مراسم با حضور رهبران صنعت نفت و گاز، محققان این صنعت و شرکت‌‌هایی از سراسر جهان در هتل هیوستون برگزار شد و مانند سال‌های گذشته بر نوآوری‌های برجسته و رهبران فکری صنعت نفت و گاز تمرکز داشت.

گفتنی است که این مراسم برای بیستمین سال متوالی توسط ماهنامه ورلد‌اویل برگزار شد و همزمان به صورت آنلاین در اینترنت پخش شد. مجله ورلد‌اویل یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین نشریات حوزه صنعت نفت و گاز جهان است که از سال ۱۹۱۶‌میلادی توسط شرکت GulfEnergyInformation منتشر می‌شود و اطلاعات و پیشرفت‌های فناوری مربوط به اکتشاف، حفاری، زنجیره تکمیل و تولید نفت و گاز در دریا و خشکی را پوشش می‌دهد.   در این مراسم جوایزی در ۱۸ بخش شامل صنعت بالادست، از اکتشاف تا حفاری، بخش تکمیل و تولید و همچنین ‌ایمنی و پایداری به برگزیدگان اهدا شد. این رویداد که همواره بر روی نوآوری‌های فنی در صنعت نفت و گاز تکیه داشته، در این دوره تمرکز خود را بر روی تحول و پایداری دیجیتال قرار داده بود.  مجله ورلد‌اویل می‌گوید؛ نوآوری‌های امروزی که بسیاری از آنها یک نسل پیش غیرممکن به‌نظر می‌رسیدند، اپراتورهای نفت و گاز را قادر می‌سازد تا به شکلی امن، کارآمد و با توجیه اقتصادی منابع هیدروکربنی را کشف و تولید کنند. کورت آبراهام، سردبیر مجله ورلد‌اویل درباره مراسم امسال می‌گوید: «رقابت امسال بسیار شدید بود، ما بیش از ۲۹۵ مورد درخواست نامزدی دریافت کردیم که از بین آنها ۱۰۲ نامزد نهایی انتخاب شدند. از همین‌رو، حتی انتخاب‌شدن به‌عنوان نامزد نهایی و فینالیست هم یک دستاورد بزرگ است.» آبراهام همچنین می‌گوید: نکته قابل‌توجه در رقابت امسال بین شرکت‌ها و فناوری‌ها در این است که نیمی از برندگان تنها با ۱/ ۰ امتیاز اختلاف توانستند برنده شوند. وی معتقد است که این امر نشان‌دهنده کیفیت بالای فناوری‌های معرفی شده است.

    برندگان بخش‌های مختلف

  بهترین عملکرد در میان تمامی شرکت‌ها متعلق به شرکت خدمات نفتی شلومبرگر بود که در ۵ بخش جایزه اصلی را برد و یک جایزه مشترک با شرکت اکوینور نروژ نیز دریافت کرد. همچنین شرکت آرامکوی‌سعودی نیز ۵ جایزه دریافت کرد که نشانگر پیشرفت چشمگیر این شرکت، به‌ویژه در حوزه فناوری‌های نوین است.

 

 

بهترین فناوری در حوزه تکمیل: سرویس تحریک شکست دوگانه (شلومبرگر /  Schlumberger).

بهترین مدیریت داده و راهکار اپلیکیشینی: ARTTM (کور لابراتوریز/  Core Laboratories).

بهترین فناوری بخش دیپ واتر: افزایش تولید زیر دریا از طریق فناوری DRA (سیف مارین ترنسفر/  Safe Marine Transfer).

بهترین تحول دیجیتال: اولین پروژه اطلاعات میدانی ازدیاد برداشت نفت و CCUS (آرامکو‌سعودی/  Saudi Aramco).

بهترین فناوری حفاری: فناوری مته برش‌زنی فناناپذیر (آرامکو‌سعودی/  Saudi Aramco).

بهترین فناوری اکتشافی: تست عمق ناپایدار از طریق چاه‌پیمایی (شلومبرگر /  Schlumberger).

بهترین فناوری ازدیاد برداشت نفت: تعدیل‌کننده نفوذپذیری نسبی آکواکات (بیکرهیوز /  BakerHughes).

بهترین توسعه پایدار، بهداشتی، ‌ایمنی و زیست‌محیطی در پروژه‌های دریایی: استفاده از روشی مبتنی بر اینترنت اشیا برای تشخیص لحظه‌ای نشت‌های خود به‌خودی در خطوط لوله، سیستم‌های جمع‌آوری و رایزرهای دریایی (زیمنس انرژی /  Siemens Energy).

بهترین توسعه پایدار، بهداشتی، ‌ایمنی و زیست‌محیطی در پروژه‌های خشکی: منفی‌سازی سوزاندن گازهای فلر – کمتر از صفر معمول (آرامکو سعودی/  Saudi Aramco).

بهترین مواد شیمیایی و مایعات میادین نفتی: سیال حفاری VeraTherm مبتنی بر آب با دمای بالا (شلومبرگر /  Schlumberger).

بهترین برنامه توسعه ارتباطی: شبکه انرژی زنان هیوستون / Women’s Energy Network Houston.

بهترین فناوری تولید: iProduction (تکنیپ اف‌ام‌سی /  TechnipFMC).

بهترین فناوری مدیریت آب: برنامه تفکیک و رقیق‌سازی میدانی آب و نفت برای مدیریت پایدار آب تولید (آرامکو سعودی/  Saudi Aramco).

بهترین فناوری یکپارچگی چاه: ارزیاب جداساز دورشته‌ای (شلومبرگر – اکوینور /  Schlumberger - Equinor).

بهترین فناوری کنترل فشار چاه: سرویس اسلات‌کاترreSOLVEiX(شلومبرگر/  chlumberger).

جایزه متفکر نوآور: دکتر گودونگ دیوید ژان (آرامکو‌سعودی /  Saudi Aramco).

جایره ایده برای افق‌های تازه: پر‌کردن تزلزل سوراخ مته با فیبر نوری (شلومبرگر /  Schlumberger).

جایزه یک عمر دستاورد: دکتر دونالد پل (دانشگاه کالیفرنیای جنوبی).

گفتنی است که این دوره از مراسم جوایز ورلد‌اویل ۲۰۲۱ با حمایت مالی شرکت‌های آرامکو‌سعودی، شلومبرگر، بیکرهیوز، هالیبرتون، ماکو رنتالز، تودور پیکرینگ ‌اند هولت، ادی‌ویز برگزار شد.

۲۵ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۱۴
دنیای اقتصاد |
تعداد بازدید : ۲۰۶