برچیده شدن معضل قاچاق سوخت در کشور با افزایش قیمت ها

برچیده شدن معضل قاچاق سوخت در کشور با افزایش قیمت ها
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: افزایش قیمت بنزین و گازوئیل مهم‌ترین راهکار مقابله با قاچاق سوخت است.
ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی اصلاح و افزایش قیمت بنزین و گازوئیل مهم‌ترین راهکار مقابله با قاچاق سوخت است، افزود: در شرایط فعلی هیچ‌گونه تناسب قیمتی بین گازوئیل و بنزین عرضه شده در داخل کشور و برخی از کشورهای همسایه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون هر لیتر گازوئیل با دو نرخ 150و 350تومان در داخل کشور عرضه می‌شود، گفت: این در حالی است که قیمت هر لیتر گازوئیل در ترکیه به بیش از پنج هزار تومان می‌رسد.

ندیمی اختلاف شدید قیمتی را عامل افزایش قاچاق سوخت از کشور عنوان کرد و افزود: اصلاح قیمت حاملهای انرژی قطعا منجر به مدیریت مصرف فراورده‌های نفتی می شود بنابراین با ایجاد تعادل قیمتی فراورده‌های نفتی متناسب با کشورهای همسایه، لوله‌های چندکیلومتری قاچاق سوخت هم برچیده خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در برخی از استانهای مرزی مصرف بنزین بیش از تعداد خودروهای موجود در آن استان افزایش یافته است، گفت: کرایه گسترده کارت های بنزین منجر به افزایش فروش بنزین در جایگاه ها و قاچاق گسترده آن به خارج از کشور شده است.

وی با اعلام اینکه با مشارکت سایر دستگاههای متولی امکان مدیریت مصرف بنزین در کشور وجود دارد،خاطرنشان کرد: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی باید با اجاره دهندگان کارتهای هوشمند بنزین به طور قانونی برخورد کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: علی رغم کارتی کردن عرضه سوخت متاسفانه قاچاق در کشور افزایش یافته بنابراین راهی جز افزایش قیمت فرورده های نفتی در کشور وجود ندارد .

ندیمی خاطر نشان کرد: باید نظارت و کنترل شدیدی در مرزهای کشور صورت گیرد چرا که بیشتر قاچاق سوخت در این مناطق اتفاق می افتد./
۳۰ دی ۱۳۹۱ ۲۲:۳۴
تعداد بازدید : ۸۵۰