کشف ذخایر جدید گازی و تولید زودهنگام از میدان رشادت: روزهای خوشبختی نفت و گاز

کشف ذخایر جدید گازی و  تولید زودهنگام از میدان رشادت: روزهای خوشبختی نفت و گاز
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با اعلام کشف ذخایر بزرگ گازی در شمال شرق کشور گفت که به‌زودی جزییات کامل این اکتشاف تشریح می‌شود.
مهدی فکور درباره جزییات فعالیت‌های جدید اکتشافی ایران در مناطق شمال‌شرق کشور گفت: در حال حاضر تفسیر و پردازش اطلاعات اکتشافی در استان‌های شمال شرق در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با اعلام اینکه کشف ذخایر جدید گاز طبیعی در این مناطق قطعی است، تصریح کرد: به زودی جزییات کشف ذخایر جدید گاز طبیعی در این مناطق توسط شرکت ملی نفت ایران اعلام می‌شود.
این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با یادآوری اینکه پیش‌بینی می‌شود براساس برنامه زمان‌بندی تا شهریورماه سال‌ آینده مطالعات اکتشاف در این مناطق به پایان برسد، اظهار داشت: با تکمیل مطالعات اکتشافی شامل پردازش و تفسیر اطلاعات یکسری همسان‌سازی اطلاعات اکتشافی با مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت هم انجام شود.
با اجرای طرح توسعه واحدهای پالایش گاز در شمال‌شرق ایران، طرح‌های اکتشافی گسترده‌ای هم در این منطقه گازخیز برای شناسایی مخازن و ذخایر گاز طبیعی در حال اجراست.
بر این اساس اخیرا عملیات لرزه‌نگاری فاز 3 طرح توسعه منطقه خانگیران با هدف مشخص شدن حجم دقیق گاز ذخیره شده در این منطقه در نیمه دوم سال آینده در شرکت نفت مناطق مرکزی به پایان رسیده است.
برآوردها نشان می‌دهد حجم گاز موجود در منطقه خانگیران بیشتر از برآوردهای اولیه بوده که براساس برنامه با عملیات لرزه‌نگاری، حجم دقیق گاز ذخیره شده در این منطقه مشخص می‌شود.
همسو با اجرای فاز سوم توسعه میدان خانگیران به تازگی طرحی برای اضافه شدن یک واحد به پالایشگاه شهید ‌هاشمی‌نژاد در منطقه خانگیران با هدف افزایش گاز تولیدی در دستور کار قرار گرفته است.
در منطقه خانگیران تاکنون سه مخزن گازی مجزا در ساختارهای طاقدیسی روی هم قرار گرفته و عمق ستیغ‌های آنها بین دو هزار و 800 تا سه هزار متر از سطح زمین کشف شده است.
در حال حاضر ظرفیت تولید روزانه 62 میلیون مترمکعب گاز ترش و شیرین در منطقه شمال‌شرق کشور وجود دارد اما پالایشگاه هاشمی‌نژاد، ظرفیت فرآورش روزانه 58 میلیون مترمکعب گاز را دارد و این میزان کمتر از ظرفیت تولید است.
میدان جدید گازی افشار مشترک یا غیرمشترک؟
فکور در ادامه در پاسخ به سوال دیگر مهر مبنی بر زمان‌بندی توسعه میدان تازه اکتشاف شده گازی افشار- یک در همسایگی با کشور ترکمنستان توضیح داد: هم اکنون مطالعات اکتشافی این میدان جدید توسط مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در حال انجام است.
این مقام مسوول با یادآوری اینکه تاکنون میزان و نوع اکتشاف این میدان با کشور ترکمنستان قطعی نشده است، تاکید کرد: با حفاری چاه‌های جدید اکتشافی و توصیفی می‌توان درباره حجم ذخایر یا مشترک بودن این میدان گازی اظهارنظرهای کارشناسی شده‌ای انجام داد.
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با اشاره به آغاز مطالعات برای توسعه این میدان گازی تاکید کرد: با تکمیل مراحل اکتشافی دبراره جزییات توسعه این میدان گازی، ظرفیت تولید روزانه و ساخت تاسیسات برنامه‌ریزی‌های جامع‌تری انجام خواهد شد.
شرکت ملی نفت ایران اخیرا با انتشار گزارشی اعلام کرده است که با انجام عملیات لرزه‌نگاری و شناسایی ساختمان زمین‌شناسی جدید در نوار مرزی شمال شرق کشور، حفاری نخستین چاه اکتشافی در میدان مشترک با ترکمنستان موسوم به «افشار- یک» آغاز شده است.
انجام عملیات حفاری در میدان مشترک افشار -یک با در نظر گرفتن ضرورت افزایش منابع گازی در شمال شرق کشور و همچنین مشترک بودن آن از یکسو و مجاورت این میدان با تاسیسات پالایشگاهی شهید‌ هاشمی‌نژاد از سوی دیگر از علل اصلی اولویت‌های حفاری در این ساختمان زمین‌شناسی محسوب می‌شود.
ساختمان زمین‌شناسی جدید در نوار مرزی شمال‌شرق با کشور ترکمنستان مشترک است و در فاصله 10 کیلومتری غرب میدان گازی خانگیران در استان خراسان‌رضوی واقع شده است. مساحت بخش ایرانی این ساختمان مشترک حدود 9 کیلومترمربع است که معادل نیمی از کل ساختمان را پوشش می‌دهد.
براساس بررسی‌های زمین‌شناسی و ژئوفیزیکی پیش‌بینی می‌شود افق‌های تیرگان، شوریجه و مزدوران دارای خواص مخزنی مناسب و حاوی مقادیر قابل توجهی گاز باشند. به گزارش مهر، مخزن مشترک گنبدلی از ظرفیت تولید روزانه 700 هزار مترمکعب گاز شیرین برخوردار است. با بهره‌برداری از این طرح مشترک، گاز تولیدی پس از انتقال به پالایشگاه هاشمی‌نژاد و نم‌زدایی در شبکه گاز سوخت این واحد پالایشگاهی و به ویژه در کوره‌ها و بویلرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نخستین چاه اکتشافی این مخزن مشترک گازی در سـال 1348 شمسی حفر شد که منجر به کشف ذخایر گاز طبیعی نشد و در نهایت با انجام حفاری مجدد در سال 1360 شمسی کشف ذخایر گازی در این مخزن مشترک نهایی شد. در نهایت بهره‌برداری از این مخزن مشترک گاز ایران- ترکمنستان در سال 1365 شمسی آغاز شد.
بزرگ‌ترین طرح افزایش ظرفیت در خلیج‌فارس
همچنین مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با اشاره به نهایی‌سازی مراحل راه‌اندازی طرح تولید زودهنگام میدان نفتی رشادت گفت که طرح توسعه این میدان بزرگ‌ترین طرح توسعه و افزایش ظرفیت تولید در خلیج‌فارس است. محمود زیرکچیان‌زاده در گفت‌وگو با شانا هدف نهایی از اجرای طرح توسعه میدان نفتی رشادت را تولید 75 هزار بشکه نفت در روز اعلام کرد و افزود: در مرحله نخست و در قالب پروژه تولید زودهنگام انتظار تولید 22 هزار بشکه نفت را از این میدان داریم.
وی با بیان اینکه در طرح توسعه میدان رشادت نصب پنج سکو برنامه‌ریزی شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه سکو با موفقیت نصب شده است و انتظار داریم دو سکوی باقیمانده نیز تا ابتدای سال آینده نصب شود.
زیرکچیان‌زاده با اعلام اینکه طرح توسعه میدان نفتی رشادت به عنوان یکی از سه پروژه مهرماندگار این شرکت در دست اجراست، اظهار داشت: علاوه‌ بر افزایش ظرفیت تولید نفت، پروژه جمع‌آوری گازهای همراه نفت میدان نیز پیش‌بینی شده است.
میدان نفتی رشادت (رستم) در ۱۰۸ کیلومتری جنوب غربی جزیره لاوان در آب‌های خلیج‌فارس واقع شده است. بهره‌برداری از نفت سبک این میدان با ای.پی.آی 36 از سال ۱۳۴۷ آغاز شد.
این میدان دارای ١۴ حلقه چاه است و نفت تولیدی آن به وسیله خط لوله ١٨ اینچ به طول 108 کیلومتر همراه با نفت میدان رسالت برای ذخیره‌سازی به جزیره لاوان ارسال می‌شود.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران همچنین درباره طرح توسعه میدان هنگام به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های مهرماندگار این شرکت گفت: برای افزایش برداشت از این میدان نیز در مرحله تکمیل حفاری چاه‌ها هستیم و انتظار داریم اوایل سال آینده پروژه افزایش برداشت از این میدان مشترک محقق شود.
میدان گازی هنگام در تنگه هرمز ۲۰ کیلومتری جنوب جزیره قشم قرار دارد که در سال ۱۳۵۴ کشف شد. طرح مطالعاتی این میدان مشترک میان ایران و عمان به منظور امکان توسعه آن با عملیات لرزه‌نگاری سه بعدی، فرآورش و تفسیر اطلاعات و حفاری دو حلقه چاه توصیفی از اسفند ۱۳۸۰ آغاز شده است. ذخیره درجای نفتی این میدان بیش از ۷۰۰ میلیون بشکه و ذخیره گازی آن نیز حدود دو تریلیون فوت‌مکعب برآورد شده است.
وی همچنین به برنامه این شرکت برای نوسازی، بازسازی، ایمنی‌سازی و به روزسازی تاسیسات میدان فروزان اشاره کرد و افزود: این طرح نیز جزو پروژه‌های مهرماندگار شرکت نفت فلات قاره ایران است که افزایش تولید به میزان حداقل 10 هزار بشکه‌ از آن پیش‌بینی شده است.
زیرکچیان‌زاده ادامه داد: برای تکمیل پروژه توسعه این میدان احداث منیفلدها (خطوط انتقال چنده راهه) در دست اجراست که پیش‌بینی می‌شود در نیمه نخست سال آینده به اتمام برسد.
میدان فروزان که در یکصد کیلومتری جنوب‌غربی جزیره خارک قرار دارد، در سال 1345 با ذخیره نفت درجای دو میلیارد و 309 میلیون بشکه‌ و ذخیره گاز 256 میلیون فوت‌مکعب کشف شد.
۳ بهمن ۱۳۹۱ ۲۳:۰۰
تعداد بازدید : ۹۲۰