شرط ایران برای هندوستان: گاز بخرید، برق ببرید

شرط ایران برای هندوستان: گاز بخرید، برق ببرید
صادرات برق ایران به کشورهای همسایه در حالی به عنوان یکی از اولویت‌های انرژی مطرح می‌شود که ایران در تلاش است تا برق تولیدی خود را بیش و پیش از همه به همسایه‌ها بفروشد. در این میان عراقی‌ها سهم خوبی از برق ایران می‌برند اما این برای تهران کافی نیست.
تهران خواستار صادرات بیشتر به پاکستان و شروع صادرات به هند است اما برای خود شرط‌هایی هم دارد. دولت ایران می‌خواهد به شرطی برق تولیدی را به هندوستان بفرستد که مهاراجه‌ها بر سر قیمت گاز با این کشور به توافق برسند. حالا دیپلماسی انرژی در کشور جایگاه خاصی یافته که باید نتیجه‌اش را در این دولت یا دولت بعدی دید.
دیروز محمد بهزاد، معاون وزیر نیرو در مشهد هم اظهاراتی پیرامون قیمت برق داشت. ایران در منطقه رتبه نخست راندمان نیروگاه‌های برق را دارد. معاون وزیر نیرو گفت: ایران از نظر راندمان نیروگاه‌های برق بالاترین رتبه را در منطقه دارد.
بهزاد در دومین همایش فرصت‌ها و چالش‌های کسب‌و‌کار در تجارت انرژی الکتریکی اظهار کرد: با توجه به اینکه یک و نیم میلیارد نفر از مردم جهان از نعمت برق برخوردار نیستند بیش از 99 درصد از مردم روستایی و صددرصد شهری در جمهوری اسلامی ایران از نعمت برق برخوردار است.معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو افزود: دلایل اصلی رشد مصرف برق توسعه اقتصادی همه‌جانبه کشور، گسترش برق در اقصا نقاط کشور و افزایش رفاه عمومی است.بهزاد یادآور شد: روند رشد راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور در سال 90، 38 درصد و در حال حاضر 5/38 درصد است. همچنین ظرفیت راندمان نیروگاه‌ها 5/1 درصد از راندمان جهانی بیشتر است.
وی خاطرنشان کرد: ظرفیت کل نیروگاه‌های کشور 40 درصد است و در برنامه پنجم باید به 45 درصد برسد و برای تحقق این امر باید در کشور تلاش کنیم. معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به کاهش تلفات انرژی گفت: سال گذشته 95/14 درصد کاهش تلفات بوده و در حال حاضر 5/14 درصد است که تا قبل از پایان سال به 14 درصد می‌رسد.
بهزاد تاکید کرد: در بحث راندمان کم و تلفات زیاد سبب مصرف سوخت بیشتر می‌شود و در حال حاضر باید به دنبال تک‌رقمی کردن تلفات بود و در مورد صرفه‌جویی بحث سوخت با توجه به قیمت‌های جهانی باید تصمیمات جدی گرفته شود. ایران از نظر راندمان نیروگاه که برق بالاترین رتبه را در منطقه دارد یک و نیم درصد بالاتر از متوسط جهانی است.
معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو اظهار کرد: ایران 5/14 کشور در تولید برق در جهان است و از نظر طول شبکه برق در رتبه نخست کشورهای منطقه قرار دارد.
بهزاد افزود: ایران توانمندی ساخت تجهیزات نیروگاهی، انتقال، توزیع و انجام خدمات فنی و مهندسی و اجرایی پروژه‌های بزرگ را دارد و با وجود تمام تحریم‌های اعمال شده به مرز خودکفایی رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: کشور از نظر ظرفیت تبادل برق در رتبه نخست کشورهای منطقه قرار گرفته و در حال حاضر شبکه برق ایران به تمام کشورهایی که مرز خاکی دارد متصل است.
معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو یادآور شد: ایران بزرگ‌ترین صادرکننده برق در منطقه است و پیش‌بینی می‌شود امسال صادرات ما از 10 میلیارد کیلوبایت ساعت بیشتر شود.
بهزاد تاکید کرد: کشورهایی مانند امارات علاقه‌مند هستند از انرژی برق ایران استفاده کنند بنابراین باید برای تبادل انرژی با کشورهای خلیج‌فارس و سایر کشورها تلاش شود. در مورد خصوصی‌سازی، وزارت نیرو و صنعت برق پیشگام بوده که در حال حاضر 40 درصد ظرفیت تولید برق کشور در اختیار بخش‌خصوصی است.
معاون وزیر نیرو یادآور شد: نرخ انرژی‌های نو در سال گذشته 120 تومان و امسال 186 تومان و در سال آینده با توجه به نرخ بودجه بیش از 200 تومان است.
بهزاد اظهار کرد: با توجه به اینکه مهم‌ترین ضابط بین عرضه‌کننده و توزیع‌کننده بورس است آخرین مراحل بورس برق در کشور طی شده و برای اینکه در بورس برق معاملات انجام شود نقدینگی لازم ایجاد شده و به‌زودی شاهد عملیات و دادوستد برق در بورس انرژی کشور هستیم.
صادرات برق به شرط خرید گاز
همچنین قائم مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل صادرات برق به هندوستان را وابسته به ساخت نیروگاهی جدید و توافق با پاکستان بر سر قیمت گاز خوراک این نیروگاه دانست.
اسماعیل محصولی در گفت‌وگو با ایسنا از صادرات برق به هندوستان پس از توافق بر سر قیمت گاز خبر داد و گفت: در صورت توافق با ساخت نیروگاه، چهار هزار مگاوات برق به هندوستان و دو هزار مگاوات برق به پاکستان صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه نخست باید تکلیف گاز نیروگاهی که به این منظور ساخته می‌شود، مشخص شود، گفت: مشخص شدن تکلیف گاز منوط به تعیین قیمت گاز و خط گاز است.
وی افزود: در حوزه نیروگاه مشکلی نداریم اما بحث تامین گاز نیروگاه باید حل شود و این موضوع باید بین ایران، پاکستان و هند (ایران وکشورهایی که برق به‌ آنها صادر می‌شود) حل شود.قائم مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل با اشاره به اینکه در حال حاضر صادرات برق به پاکستان از طریق شبکه صورت می‌گیرد، گفت: نیروگاه جدیدی باید احداث شود تا مقدار بیشتری برق برای صادرات تامین گردد.
محصولی با اشاره به اینکه نیروگاهی که برای صادرات برق به هندوستان ساخته می‌شود قرار است مقداری هم برق صادراتی به پاکستان را تامین کند، گفت: پاکستان حداقل هزار مگاوات برق نیاز دارد.
وی افزود: نیروگاهی که در ایران برای صادرات برق به هندوستان ساخته می‌شود، ظرفیت تولید شش هزار مگاوات برق را دارد که قرار است چهار هزار مگاوات برق آن به هند و دو هزار مگاوات برق آن به پاکستان صادر شود.
محصولی پیش از این با اشاره به آماده بودن خط انتقال برق در خاک ایران تصریح کرد: یکی از شرکت‌های ایرانی در مناقصه برای آماده کردن خط طرف پاکستان برنده شده و در حال حاضر دو پیمانکار از سوی آن شرکت مشغول اجرای خط انتقال برق و افزایش ظرفیت آن هستند.
قائم مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که انتقال برق از ایران به هندوستان آیا از طریق پاکستان امکان‌پذیر است یا احتمال دارد به دلایل سیاسی از مسیرهای دیگر استفاده شود، گفت: در مورد صادرات برق از ایران به هندوستان از طریق آب یا کشور پاکستان هنوز به توافقات نهایی نرسیده‌اند و مشغول مذاکره هستند.
صادرات از طریق زمینی
مناسب‌تر است
محصولی در واکنش به این موضوع که با توجه به عمق دریا گفته می‌شود صادرات از طریق دریا به هندوستان امکان‌پذیر نیست، تاکید کرد: ‌در حال بررسی این موضوع هستیم اما نظر قطعی تاکنون داده نشده است. اگر بین پاکستان، هند و ایران توافق صورت بگیرد، صادرات برق به هند از طریق زمین مناسب‌تر است.
وی در مورد احتمال پذیرفتن ترانزیت برق از پاکستان به هندوستان با توجه به مشکلات سیاسی آن دو کشور گفت: پاکستان مساله را پیگیری می‌کند و چون در این زمینه مشکل دارد برق می‌خواهد بنابراین به دنبال حل مشکلات است.
قائم مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: بحث برق مانند بحث گاز است چون پاکستان در این زمینه کمبود دارد دنبال این است که مشکلات را حل کند چراکه به پاکستان هم مقداری برق داده می‌شود.
در اواخر مهرماه سال‌جاری همزمان با سفر وزیر نیرو به دهلی‌نو تقاضای هند برای واردات برق از ایران در کانون توجه قرار گرفت و اعلام شد که هندوستان علاقه دارد در نیروگاه‌ ایران سرمایه‌گذاری کند و برق تولیدی آن را به هند منتقل کند اما هنوز برای ترانزیت برق صادراتی ایران به هندوستان، راهی مشخص پیدا نشده است و مذاکرات همچنان ادامه دارد.
۵ بهمن ۱۳۹۱ ۰۰:۵۸
تعداد بازدید : ۹۹۵