حذف کامل گوگرد از فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند

حذف کامل گوگرد از فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند
ظرفیت تولیدی گوگرد پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با راه‌اندازی طرح توسعه آن 11 برابر افزایش یافته و این ماده به طور کامل از محصولات تولیدی این پالایشگاه حذف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی، با راه اندازی طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، ظرفیت گوگرد تولیدی در این پالایشگاه از روزانه 60 تن به روزانه 650 تن افزایش می یابد که بهبود کیفیت فرآورده های تولیدی این پالایشگاه را به همراه خواهد داشت.

با بهره برداری کامل از این طرح در بهمن امسال، ظرفیت استحصال گوگرد از فرآورده‌های تولیدی این پالایشگاه حدود 11 برابر افزایش خواهد یافت که به کاهش آلاینده های فرآورده های استراتژیک بنزین و گازوییل این پالایشگاه منجر شده و کیفیت این محصولات را تا استاندارد یورو 5 اروپا افزایش خواهد داد.

ساخت اولین واحد تحت لیسانس داخل کشور (لیسانس پژوهشگاه صنعت نفت برای واحد ایزومریزاسیون) تولید روزانه 11.2 میلیون لیتر بنزین، اولین پالایشگاه دارای واحد پروپیلن، نصب سنگین ترین تجهیز یکپارچه در کل کشور به وزن یک هزار و 470 تن، اولین پالایشگاه دارای واحد تصفیه ته مانده برج اتمسفریک و خلا (RCD) و واحد شکننده ته مانده کاتالیستی (RFCC)، اولین پالایشگاه که در طراحی آن مطالعات خطرپذیری انجام شده، از جمله شاخص های طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند است.

همکاری در ساخت 40 کیلومتر جاده اختصاصی در استان فارس برای حمل و نقل اجزای راکتورها و کوتاه تر کردن مسیر بیش از 500 کیلومتر در کل مسیر، ساخت 13 عدد راکتور بزرگ از 650 تن تا یک هزار و 350 تن در محل اجرای طرح، حمل سنگین ترین تجهیز یکپارچه در کشور به وزن 450 تن (6 دستگاه) و نصب سنگین ترین تجهیز یکپارچه در کل کشور به وزن یک هزار و 470 تن، از جمله ویژگی‌های این طرح است.

مساحت محل اجرای این طرح 300 هکتار، بیش از 2.5 میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی، نزدیک به 315 هزار مترمکعب بتن ریزی، آرماتوربندی به میزان 43 هزار تن، لوله کشی به میزان یک هزار و 650 کیلومتر، چهار هزار کیلومتر کابل کشی، 130 هزار تن تجهیزات و سازه های فلزی، 650 کیلومتر جوشکاری لوله، 228 کیلومتر جوشکاری مخازن و ساخت و نصب 61 مخزن ذخیره، از دیگر شاخص‌های طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند به عنوان یکی از ابرپروژه های ملی است.

تمامی کالاها و تجهیزات خرید داخل این طرح از 120 سازنده داخلی تامین شده که 60 درصد از این شرکت ها متعلق به استان مرکزی و 38 درصد از این میزان نیز مربوط به شهرستان شازند بوده است.

به گزارش ایسنا، پروژه بهینه‌سازی و بهبود کیفیت فرآورده‌های نفتی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، بزرگ ترین پروژه در دست اجرای شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران است که با بهره برداری کامل از آن، پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند در سال جاری به بزرگ ترین تولیدکننده بنزین پالایشگاهی در کشور تبدیل می شود و بیشترین سهم تولید بنزین کشور را به خود اختصاص می دهد.

با اجرای طرح توسعه در پالایشگاه امام خمینی شازند، این پالایشگاه به عنوان نخستین پالایشگاه کشور در زمینه تبدیل 90 درصد از نفت خام ورودی به مواد با ارزش از جمله گاز مایع، بنزین، گازوییل، پروپیلن و نفت سفید و تنها 8.4 درصد از نفت خام این پالایشگاه به نفت کوره و قیر تبدیل می‌شود.

افزایش ظرفیت پالایشی پالایشگاه ازند از 170 هزار بشکه در روز به 250 هزار بشکه در روز، تغییر ترکیب خوراک پالایشگاه از 100 درصد نفت خام اهواز آسماری به مخلوط 55 درصد نفت اهواز آسماری و 45 درصد نفت خام سنگین از حوزه های دزفول شمالی، کاهش تولید نفت کوره از روزانه 38 هزار بشکه به روزانه 15 هزار بشکه، تولید محصولات با استاندارد یورو 2004 اروپا و کاهش انتشار مواد آلاینده محیط زیست، از دیگر اهداف اجرای طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های نفتی پالایشگاه شازند است.

۷ بهمن ۱۳۹۱ ۰۷:۳۶
تعداد بازدید : ۹۳۸