عرضه اوراق سلف نفتی تا چند روز آینده

عرضه اوراق سلف نفتی تا چند روز آینده
مدیر عامل بانک سپه از عرضه اوراق سلف نفتی تا چند روز آینده خبر داد و گفت:بر همین اساس در مرحله نخست 500 میلیون دلار اوراق سلف ریالی و ارزی عرضه خواهد شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،ˈرامین پاشایی فامˈ روز شنبه در نشست خبری که در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، افزود: این اوراق در این مرحله در شعب بانک سپه عرضه می شود،اما امکان معامله آن در بورس و اوراق بهادار نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه سود پیش بینی شده این اوراق تضمین و مقداری بیش از ابزارهای متعارف در بازار است،گفت: امکان عرضه 10 میلیارد دلار اوراق سلف نفتی بر اساس اختیارات قانون بودجه به وزارت نفت داده شده که این رقم در مراحل مختلف عرضه خواهد شد.

پاشایی فام خاطرنشان کرد: از آنجا که این اوراق برای نخستین بار در کشور عرضه می شود، بانک مرکزی سوالات زیادی را در خصوص آن مطرح کرده که به آنها پاسخ داده شده است و معتقدیم این ابزار مدیریت نقدینگی ارزی را برای کشور در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این ابزار از نوآوری های بانکداری اسلامی است، تاکید کرد که اوراق سلف نفتی بهترین نوع سرمایه گذاری برای عموم مردم است.

مدیر عامل بانک سپه در مورد عملکرد این بانک نیز گفت: بانک سپه در سال گذشته در حوزه های کلان قراردادهای مطلوبی را منعقد کرده و همکاری تنگاتنگی با بانک مرکزی در جهت جذب منابع فاینانس از کشور چین داشته است.

وی همچنین از همکاری این بانک با صندوق انرژی در حوزه نفت خبر داد و افزود: قراردادی به میزان 2 میلیارد دلار به مدت دو سال با این صندوق منعقد شده که تاکنون 500 میلیون دلار آن عملیاتی شده است.

پاشایی فام ادامه داد: با توجه به تحریم ها، عملیات اجرایی ایجاد مخازن و استخراج در حوزه نفت نیز در دستور کار قرار گرفته است که با اتمام این طرح ذخیره سازی و استخراج نفت چندین برابر خواهد شد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری این بانک در بخش صنعت و معدن نیز گفت : بانک سپه همچنین دو قرارداد با صندوق توسعه ملی و صندوق حمایت از بخش کشاورزی با رقم بیش از یک میلیارد دلار منعقد کرده، ضمن اینکه در بخش مسکن نیز بیش از سه و نیم برابر سهمیه برای بافتهای فرسوده اعتبار اختصاص داده است.

پاشایی فام همچنین از عملیاتی شدن پل خلیج فارس (قشم-بندر عباس) خبر داد و گفت: 600 میلیون یورو برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.

وی به قرارداد پنج میلیارد دلاری بانک سپه با وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: اوراق مشارکت مربوط به این حوزه فروش مطلوبی داشته، ضمن اینکه بانک سپه در این بخش اقدام به خرید نیروگاه و تامین مالی برخی از پروژه ها کرده است.



** سفته از ضمانت بانکی حذف نشده است

مدیرعامل بانک سپه با بیان اینکه سفته از ضمانت بانکی حذف نشده است ،گفت: ابزارهای ضمانت تسهیلات بر اساس اهلیت سرمایه گذار و میزان تسهیلات طبقه بندی می شود.

وی رقم مطالبات معوق بانک سپه را 34 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و میزان آن را با توجه به فضای کنونی اقتصاد کشور طبیعی دانست.

به گفته ی وی، درصد مطالبات معوق که به نسبت تسهیلات در حال افزایش است، با میانگین جهانی همخوانی دارد.

پاشایی فام درباره تسهیلات قرض الحسنه نیز گفت: سیستم بانکی باید بخشی از منابع قرض الحسنه را نزد بانک مرکزی تودیع کند و بر همین اساس نباید نسبت تسهیلات قرض الحسنه به منابع آن بیشتر از 90 درصد باشد.

وی تصریح کرد: نسبت تسهیلات قرض الحسنه در بانک سپه بیش از 100 درصد است و شیوه جدید تجهیز منابع قرض الحسنه در این بانک اجرایی شده است.

مدیر عامل بانک سپه همچنین در باره تحقیق و تفحص از بانک مرکزی هم گفت: این امر حق مسلم نمایندگان است و منجر به پویایی نظام بانکی می شود، اما باید به شرایط و مسایل حاشیه ای نیز توجه کرد.

وی گفت: در زمانی که تحریمها سیستم بانکی کشور را در تیررس خود قرار داده اند، باید حمایت شوند و از سوی دیگر بانکها در داخل کشور باید از بخش تولید حمایت کنند.



**بررسی تسهیلات خرید خودرو افزایش می یابد

مدیرعامل بانک سپه در بخش دیگر از سخنان خود از بررسی افزایش تسهیلات خرید خودرو با نسبت رشد قیمت آن خبر داد و گفت: این امر در شورای پول و اعتبار در حال بررسی است.
۸ بهمن ۱۳۹۱ ۲۳:۱۱
تعداد بازدید : ۸۸۹