گازوئیل گران صنعت هند را زمینگیر می‌کند

گازوئیل گران صنعت هند را زمینگیر می‌کند
سوخت دیزل در هند 10 روپیه گران شد .

هفته گذشته‌، هنگامی ‌که اعلام شد قیمت دیزل در هند افزایش خواهد یافت، این خبر یک ضربه مهلک به صنایع مختلف زد. صنایعی که به دلیل خسارات ناشی از کاهش الکتریسیته در کشور دیگر ناتوان شده‌اند. واحدهای صنعتی در منطقه که ذخیره‌ای معین از نیرو در اختیار دارند اکنون به ژنراتورهایی وابسته شده‌اند که با استفاده از دیزل، الکتریسیته تولید می‌کنند. تغییر سیاست‌هایی که به شرکت‌های نفتی اجازه می‌داد دیزل را با قیمت‌هایی مشخص (براساس قیمت‌های بازار جهانی) عرضه کنند و تاثیر ناگهانی آن در بازار سبب شد قیمت دیزل در این کشور به ازای هر لیتر 10 روپیه افزایش یابد.

این امر سبب شده واحدهای تجاری کوچک آینده نامعلومی پیش‌رو داشته باشند. وابستگی به ژنراتورهای دیزلی، خود به خود صنعت را به مرز ویرانی می‌رساند. یارانه‌های دولتی برای خرید این ژنراتورها کمی آسایش خیال برای واحدهای صنعتی فراهم کرده بود اما تغییر قوانین قیمت‌گذاری دیزل چشم‌انداز صنعتی هند را تغییر داده است. آر آر بالاساندرام‌، رئیس اتاق تجارت و صنعت هند در این‌باره می‌گوید: اکنون برای افزایش قیمت‌ها زمان مناسبی نیست، زیرا رشد صنعتی بسیاری از حوزه‌ها را نابود می‌کند، صنایعی که از کاهش الکتریسیته رنج می‌برند. در حال حاضر صنایع مختلف خسارات کلانی دیده‌اند و دلیل آن هم 16 ساعت نبود الکتریسیته در روز است. بخش اعظم تولید با کمک ژنراتورهای دیزلی انجام می‌شود. در هر حال افزایش قیمت‌ها بار گران صنعتگران و تجار هندی را سنگین‌تر می‌کند و از سوی دیگر باید منتظر افزایش هزینه‌های تولید بود.

دیناکاران مدیر بنیاد کارخانه‌های نساجی در جنوب هند می‌گوید: افزایش قیمت‌های دیزل بسیار ناگهانی بود. هرچند قیمت خرید عمده این کالا 25/9 روپیه بیشتر شده بود، تاثیر کلی این افزایش در قیمت مصرف‌کننده حدود 11 روپیه به ازای هر لیتر خواهد بود. دولت حدود 7 هزار مگاوات الکتریسیته تولید می‌کند. این در حالی است که اوج تقاضا 12500 مگاوات خواهد بود. شکاف موجود در اینجا با کمک ژنراتورهای دیزلی پر می‌شود. دیناکاران در ادامه می گوید: در سه سال گذشته هیچ سرمایه‌گذاری تازه‌ای در بخش نساجی نشده است. کانداسامی مدیر شرکت آناندا فابریکاتورز در این باره می‌گوید: صنایع مختلف دیگر قادر به تحمل چنین فشاری نیستند. در حال حاضر میزان تولید بسیار کم است. افزایش قیمت دیزل نیز قیمت تمام مواد خام و البته بهای کالای تولید‌شده را افزایش می‌دهد بنابراین در شرایطی نیستیم که بتوانیم دستمزدها را بیشتر کنیم.

منبع: تجارت فردا

۸ بهمن ۱۳۹۱ ۲۳:۲۹
تعداد بازدید : ۱,۰۴۵