حلال مورد نیاز روغن خودرو برای نخستین بار در کشور تولید شد

حلال مورد نیاز روغن خودرو برای نخستین بار در کشور تولید شد
ماده ˈام ای کیˈ به عنوان یک حلال قوی شبیه آستون، که در تولید روغن خودرو و صنایع رنگ و رزین به کار گرفته می شود ، برای نخستین بار در کشور تولید شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مدیرعامل شرکت تولید کننده روز دوشنبه در نشست خبری گفت: این شرکت در فاز نخست 5 هزار تن ام ای کی تولید خواهد کرد.

ˈابراهیم موزرمیˈ، میزان نیاز کشور به ام ای کی را بین 5 تا 6 هزار تن در سال عنوان کرد و گفت: در فاز نخست واردات این ماده متوقف خواهد شد و نیاز کشور به طور کامل تامین می شود.

واحد تولید ام ای کی پیش از این در کشورهای هند ، چین ، ژاپن، آلمان و آمریکا وجود داشت و به این ترتیب ایران نیز به جمع کشورهای تولید کننده امی ای کی پیوست.

به گفته وی، با بهره برداری از ظرفیت این طرح از خروج 8 میلیون دلار از کشور جلوگیری می شود .

موزرمی تصریح کرد، با توجه به این که طی سالهای آینده نیاز کشور به این محصول از 5 تا 6 هزار تن کنونی به 20 هزار تن افزایش خواهد یافت در فاز دوم ظرفیت تولید ام ای کی 15 هزار تن در سال افزایش می یابد.

عملیات اجرایی فاز دوم این پروژه از ابتدای سال آینده آغاز خواهد شد و پیش بینی می شود ظرف 5/1 سال به اتمام برسد.

وی اعتبار مورد نیاز فاز دوم این پروژه را 400 میلیارد ریال و 10 میلیون دلار عنوان کرد .

به گفته موزرمی قبل از تولید آزمایشی این پروژه ، نمونه های از محموله های وارداتی نظیر محصولات تایوانی مورد آزمایش قرار گرفت که درصد خلوص این محصولات به طور میانگین 97 درصد بود در حالی که تولید داخلی با خلوص99 درصد صورت می گیرد.

مدیرعامل این شرکت گفت: تاکنون 440 میلیارد ریال و 13 میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری شده است که تولید آزمایشی پروژه با 50 درصد ظرفیت از نیمه دوم آبان ماه جاری آغاز شده است و از سال آینده وارد فاز تجاری خواهد.
۱۰ بهمن ۱۳۹۱ ۲۳:۲۴
تعداد بازدید : ۹۸۷