بزرگترین انبار نفت ایران راه‌اندازی شد/ افزایش ذخایر بنزین و گازوئیل

بزرگترین انبار نفت ایران راه‌اندازی شد/ افزایش ذخایر بنزین و گازوئیل
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از افتتاح رسمی انبار جدید نفت کرمان به‌ عنوان یکی از بزرگترین انبارهای ذخیره‌سازی در آینده‌ نزدیک خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این طرح 350 میلیون لیتر به ظرفیت ذخیره‌سازی بنزین و گازوئیل افزوده می‌شود.
به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی کشکولی با اشاره به برنامه‌ریزی برای افتتاح و راه اندازی رسمی انبار جدید نفت کرمان در آینده ای نزدیک گفت: در حال حاضر ساخت انبار نفت جدید کرمان با ظرفیت ذخیره سازی بیش از 350 میلیون لیتر بنزین، گازوئیل و انواع فرآورده‌های نفتی به پایان رسیده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه با بهره برداری از این انبار جدید نفتی علاوه بر افزایش ظرفیت ذخیره سازی سوخت مایع کشور تردد نفتکش‌های جاده پیما در بافت شهری کرمان به حداقل کاهش می یابد، تصریح کرد: از سوی دیگر موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی این انبار نفتی که در بین دو کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق قرار گرفته است منجر به تسهیل و افزایش بهره وری در انتقال و توزیع انواع فرآورده‌های نفتی خواهد شد.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، پروژه ساخت انبار نفت کرمان با اعتباری بالغ بر 650 میلیارد ریال طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شده است.
وی با یادآوری اینکه در ساخت این انبار عظیم نفت تمامی مراحل طراحی، مفهومی و پایه ساختمان نصب راه اندازی و بهره برداری توسط سازندگان و پیمانکاران داخلی انجام شده است، اظهار داشت: در این انبار جدید نفتی 4 مخزن ذخیره سازی نفت سفید، 5 مخزن ذخیره سازی بنزین، 2 مخزن ذخیره سازی گازوئیل و 2 مخزن ذخیره سازی سوخت هواپیما ساخته شده است.
کشکولی با اشاره به اتصال انبار جدید نفت کرمان به شبکه خطوط لوله سراسری نفت و فرآورده‌های نفتی کشور بیان کرد: بر این اساس جابه جایی و انتقال فرآورده‌های نفتی از مسیر نفتکش‌های جاده پیما در جاده های کشور کاهش می‌یابد.
این مقام مسئول با بیان اینکه در ساخت و راه اندازی این انبار نفت از آخرین فن آوری های روز صنعت نفت جهان استفاده شده است، تبیین کرد: ساخت و راه اندازی 32 سکوی بارگیری و تخلیه و افزایش قدرت بارگیری فرآورده‌های مختلف نفتی همچون بنزین، گازوئیل، سوخت هواپیما و نفت سفید و سیستم های اعلان و اطفای حریق از جمله فناوری‎های نوین به کار رفته در این پروژه است.
وی همچنین از نصب و راه اندازی مدرن ترین سامانه آتش نشانی و ساخت دو مخزن 7 هزار متر مکعبی ذخیره سازی آب آتش نشانی خبر داد و افزود: برای اجرای این پروژه نزدیک به یک میلیون متر مکعب عملیات خاک برداری و خاک ریزی، بیش از 110 هزار اینچ قطر عملیات لوله کشی انجام شده است .
کشکولی در پایان با اشاره به رعایت تمامی الزامات زیست محیطی و جداسازی کامل فرآورده‌های نفتی از آب موجود در مخازن، خاطر نشان کرد: در این انبار نفت دو دستگاه حوضچه مخصوص بنزین، گازوئیل و نفت سفید و دو دستگاه مخزن زیرزمینی و یک دستگاه حوضچه تبخیر نصب و راه اندازی شده است.
۱۰ بهمن ۱۳۹۱ ۲۳:۲۶
تعداد بازدید : ۸۸۹