جکت فاز 13 پارس جنوبی غرق شد / در روزهای آینده جکت را از کف دریا بیرون می‌آوریم

جکت فاز 13 پارس جنوبی غرق شد / در روزهای آینده جکت را از کف دریا بیرون می‌آوریم
مجری فاز 13 پارس جنوبی گفت: کمیته پیگیری بحران در تهران و محل این پروژه تشکیل وبرنامه ریزی مرتبط با پیگیری فرایند های مربوط انجام شده و در صورت مساعد بودن هوا جکت آسیب دیده از آب بیرون آورده می شود.

علیرضا ارزنده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: در ساعت 11:10 صبح امروز جکت فاز 13 که 8 روز قبل از جزیره صدرا بوشهر بارگیری شده بود در 100 کیلومتری عسلویه دچار حادثه و غرق شد.

وی افزود: این جکت آخرین مراحل نصب خود را طی کی کرد اما به دلیل بدی آب و هوا این عملیات متوقف و جکت به زیر آب رفت.

ارزنده اظهار داشت: کمیته پیگیری بحران در تهران و محل این پروژه تشکیل وبرنامه ریزی مرتبط با پیگیری فرایند های مربوط انجام شده و در شرایط مساعد بودن هوا جکت آسیب دیده از آب بیرون آورده می شود.

مجری فاز 13 با اشاره به اینکه خسارت وارد شده تاکنون مورد ارزیابی واقع نشده، تصریح کرد: جکت هم اکنون در کف دریا بوده ولی احتمال بیرون آوردن از آب در روزهای آینده خیلی زیاد است.

وی خاطر نشان کرد: اگز مخازن غوطه ور پایه جکت در حادثه آسیب ندیده باشد در صورت مساعد بودن شرایط جوی تا هفته آینده از آب بیرون آورده می شود.

ارزنده تاکید کرد: تمامی افرادی که مشغول به نصب جکت بوده‌اند هم اکنون در سلامت کامل هستند و این اتفاق هیچ گونه خسارت جانی را در پی نداشته است.

در پی غرق شدن جکت 1300 تنی فاز 13 پارس جنوبی، سپهر سپهری قائم مقام شرکت نفت و گاز پارس با اعلام این خبر گفت: در پی بروز حادثه در شناور نصاب شرکت صدرا، جکت 1300 تنی این فاز در آخرین مراحل نصب در موقعیت دریایی خلیج فارس دچار سانحه شد اما خوشبختانه شناور نصاب و تمامی افراد حاضر در محل این پروژه در سلامت کلامل به سرمی برند. شرکت صنعتی دریایی ایران( صدرا) پیمانکار و مجری پروژه طراحی، ساخت و نصب این سازه دریایی بوده است.

سپهری در این ارتباط عنوان کرد: پس از این حادثه بلافاصله شرکت نفت و گاز پارس در جهت حمایت و پشتیبانی از پیمانکار خود به منظور کنترل آثار این حادثه، با تشکیل کمیته بحران و به کارگیری تمامی ظرفیت های فنی و پشتیبانی منطقه پارس جنوبی، برنامه ریزی های خود را در جهت پیگیری و مدیریت موثر این موضوع به عمل آورد.

وی گفت: مطابق تصمیمات اتخاذ شذه، به زودی با بهبود شرایط دریایی و آب و هوایی منطقه، اقدامات لازم در جهت بازیابی این سکو در اعماق 80 متری آبهای خلیج فارس آغاز خواهد شد .

سپهری همچنین از تشکیل تیم های مجرب غواصی در آبهای عمیق خبر داد و افزود: این تیم تخصصی اکنون در حال بررسی مخازن غوطه وری جهت امکان سنجی بازیابی این سازه دریایی است که در صورت تایید چارچوب های فنی، اقدامات لازم مربوط به بازیابی به سرعت آغاز خواهد شد.

به گفته قائم مقام شرکت نفت و گاز پارس، در حال حاضر به دلیل بدی شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه پارس جنوبی، مراحل مربوط به بازیابی جکت با کندی انجام می گیرد.

سپهری با بیان اینکه تمامی مدیران و کارشناسان فنی بخش دریایی فاز 13 در محل پروژه حضور دارند افزود: این گروه به طور مستمر و مداوم با کمیته بحران در تهران در ارتباط هستند.

وی اعلام کرد: گروه دیگری به سرپرستی مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی جهت نظارت دقیق تر بر فرایند مراحل مدیریت این حادثه آماده اعزام به محل پروژه هستند که به محض بهبود شرایط اقلیمی، امشب یا صبح فردا به وسیله بالگرد به موقعیت فاز 13 اعزام خواهند شد.

 

۱۰ بهمن ۱۳۹۱ ۲۳:۲۹
تعداد بازدید : ۱,۰۱۰