مفاد قواعد اینکوترمز نسخه 2010 از ژانویه امسال به اجرا درآمد

مفاد قواعد اینکوترمز نسخه 2010 از ژانویه امسال به اجرا درآمد
مدیر کل دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت ایران از اجرایی شدن نسخه جدید اینکوترمز incoterms (یعنی اصطلاحات بازرگانی بین المللی International Commercial Terms) از ژانویه سال 2011 میلادی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان توسعه تجارت ایران، مهرداد جلالی پور گفت: قواعد اینکوترمز ،طی یک دهه گذشته و  به دنبال توسعه سریع روند تجارت جهانی و با توجه به سرعت قابل توجه در فرایند جهانی شدن تجارت طی دهه گذشته، مورد تجدید نظر و بازبینی قرار گرفت.

وی افزود: در مقایسه با آخرین نسخه اینکوترمز ( نسخه 2000) ، تغییرات متعددی در نسخه جدید اینکوترمز 2010 مشاهده می شود بطوریکه در این نسخه جدید امکاناتی همچون بالا بردن و ارتقا اصول امنیتی حمل بار از طریق جایگزین کردن اسناد الکترونیکی به جای اسناد فیزیکی و کاغذی فراهم شده است.

جلالی پور اظهار کرد: جزییات منتشر شده در این ارتباط نشانگر این امر است که نسخه جدید شامل 11 ترم می باشد که جایگزین 13 ترم نسخه قدیمی تر است.

وی تصریح کرد: مواردی که از نسخه اینکوترمز 2000 حذف شده شامل DAF DES DEQ , DDU  هستند و مواردی که در ترم جدید به این مجموعه اضافه شده شامل DAT , DAP  هستند.

وی با بیان اینکه اینکوترمز 2000 شامل 4 گروه مختلف ( C D E F )بوده در حالیکه نسخه 2010 تنها از دو گروه تشکیل شده که عبارتند از  قواعد مرتبط با انواع حمل و نقل و قواعد مرتبط با حمل دریایی و حمل آبی داخلی است.

مدیر کل دفتر توسعه صادرات کالا، گروه اول با عناوین CIPپرداخت کرایه حمل و بیمه کالا تا مقصد، CPI یا پرداخت کرایه حمل کالا تا مقصد، DAP یا تحویل کالا در محل مقرر در مقصد، DAT   یا تحویل در ترمینال مقرر در مقصد، EXW یا  تحویل کالا در محل مقرر در مبدا و FCA  یا تحویل کالا در محل مقرر به حمل کننده عنوان کرد.

وی تصریح کرد: قواعد مرتبط با حمل دریایی و حمل آبی داخلی نیز شامل CFR   یعنی حمل تا بندر مقصد، CIF  یعنی  بیمه و کرایه حمل تا بندر مقصد، FAS   یعنی تحویل کالا در کنار کشتی و FOB تحویل کالا روی عرشه کشتی است.

جلالی پور افزود: اینکوترمز 2010 به کاربران کمک می کند تا با توجه به طبقه بندی جدید ارایه شده  مناسب ترین قواعد را در ارتباط با حمل و نقل محموله تجاری ( صادراتی و وارداتی) خود انتخاب کنند.

وی با تاکید بر جنبه امنیتی کار در  اینکوترمز 2010 و جایگزینی اسناد الکتریکی به جای اسناد فیزیکی و کاغذی گفت:  این نسخه به تدریج کاربران را به استفاده هرچه بیشتر از روش های الکترونیکی ارایه اسناد و مدارک هدایت می کند.

وی تصریح کرد: نسخه 2010 اطلاعات مفیدی در رابطه با مسایل امنیتی ترخیص کالا و حمل و نقل آن ارایه می نماید و در نهایت به کارگیری این قواعد را هم در تجارت خارجی و هم در تجارت داخلی توصیه می نماید.

مدیر کل دفتر توسعه صادرات کالا گفت: بهره گیری از قواعد اینکوترمز همچنین با شناسایی و دقت نظر در وظایف خریدار و فروشنده در قبال یکدیگر در زمان عقد قراردادهای تجاری بین المللی و داخلی، کمک می کند تا طرفین معامله از سوء تفاهمات احتمالی مصون بمانند.

جلالی پور تصریح کرد: استفاده از قواعد مندرج در اینکوترمز 2010 در ارتباط با هر دو نوع قرارداد تجاری فروش یعنی تجارت بین المللی و تجارت داخلی  با ساده سازی نحوه تهیه پیش نویس قرارداد و شفاف سازی تعهدات خریداران و فروشندگان امکان بروز سوء تفاهمات را به حداقل خواهد رساند.

 

ماخذ:  روابط عمومی و امور بین الملل سازمان توسعه تجارت ایران

۲۲ اسفند ۱۳۸۹ ۱۱:۳۱
سازمان توسعه تجارت ایران |
تعداد بازدید : ۱,۸۶۹