مشعل همه میدان های نفتی خاموش می شود

مشعل همه میدان های نفتی خاموش می شود
وزیر نفت با اشاره به برنامه سراسری وزارت نفت برای خاموش کردن مشعل در همه میدان های نفتی گفت: با اجرای طرح ان جی ال 3200 آخرین گام برای جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت برداشته می شود.
 

به گزارش خبرنگار شانا، وزیر نفت روز گذشته (دوشنبه 9 بهمن) در مراسم امضای قرارداد طرح ان جی ال 3200 در منطقه غرب کارون اظهار داشت: وجود برنامه های توسعه ای شبکه داخلی گاز، مذاکرات و قراردادهای گاز و توسعه بخش های پالایشی و پتروشیمی کشور حکایت از وجود نقشه راه در صنعت نفت دارد.

وی با تاکید بر این که توسعه میدان های مشترک نفتی و گازی در اولویت صنعت نفت ایران به شمار می آید، افزود: خاموش کردن مشعل های میدان های نفتی که روزانه میلیون ها مترمکعب گاز همراه نفت در آنها می سوزد، اولویت بعدی ماست.

مهندس قاسمی به اجرای طرح های ان جی ال خارک سیری و طرح آماک اشاره کرد و گفت: امیدواریم با ساخت طرح ان جی ال 3200 (کارخانه گاز و گاز مایع) در منطقه غرب کارون، آخرین قدم برای جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه در ایران برداشته شود.

وزیر نفت تاکید کرد: امیدواریم که کارفرما و پیمانکار با مشارکت یکدیگر بتوانند این طرح ملی را در زمان مقرر به اتمام برسانند.

در این مراسم همچنین مهندس قربانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) با تاکید بر ضرورت اجرای طرح های ان جی ال در کشور با توجه به اهمیت آن در حفظ محیط زیست و ایجاد ارزش افزوده اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، این طرح (ان جی ال 3200) ظرف مدت یک سال سرمایه اولیه خود را برخواهد گرداند، ضمن آن که پیش بینی شده این طرح تا 48 ماه آینده به بهره برداری برسد.

وی افزود: ظرفیت خوراک کارخانه ان جی ال 3200 روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز است که در 2 واحد با ظرفیت 250 میلیون فوت مکعب از گازهای همراه نفت میدان های 6 گانه حوزه اروندان شامل دارخوین، یادآوران، بند کرخه، جفیر آزادگان شمالی و آزادگان جنوبی تامین می شود.

قربانی اظهار کرد: گاز سبک و شیرین تولیدی به میزان تقریبی 280 میلیون فوت مکعب در روز در صورت نیاز برای تزریق در مخازن نفتی استفاده و مازاد آن به خطوط شبکه سراسری گاز شهری انتقال داده می شود، ضمن آن که مایعات گازی (C2) تولیدی حدود 72 هزار بشکه در روز، خوراک واحد پتروشیمی بندر امام خمینی بوده که با خط لوله به مجتمع پتروشیمی واقع در بندر ماهشهر ارسال خواهد شد.

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به حضور پتروشیمی بندر امام خمینی و قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکاران اصلی پروژه ان جی ال 3200 تصریح کرد: ارزش قراردادی که امروز میان این شرکت (شرکت متن) و پیمانکاران این پروژه به امضا رسید 1.3 میلیارد دلار است که اگر بخواهیم سود بانکی را به آن اضافه کنیم، این رقم به 1.8 میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، احداث کامل طرح ان جی ال 3200 در منطقه غرب کارون، علاوه بر جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه در منطقه، سالانه بیش از 1 میلیارد و 100 میلیون دلار درآمدزایی برای کشور به همراه خواهد داشت.

۱۰ بهمن ۱۳۹۱ ۲۳:۳۱
تعداد بازدید : ۹۰۲