جزئیات برنامه جدید اعراب برای تحریم میعانات گازی ایران

جزئیات برنامه جدید اعراب برای تحریم میعانات گازی ایران
همزمان با تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌های خصمانه غرب، امارات با حمایت عربستان با توقف واردات میعانات گازی وارداتی از ایران، قصد دارد این محصول استراتژیک گازی را از قطر به‌عنوان مهمترین شریک گازی ایران در پارس جنوبی خریداری کند.
به گزارش خبرنگار پانا نیوز، اعراب حاشیه جنوبی خلیج فارس یکی از پیش قراولان اجرای تحریم های نفتی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه صنعت نفت ایران هستند و حتی پیش از ابلاغ یک تحریم، شیخ نشینان حاشیه جنوبی خلیج فارس اقدام به اجرای آن می کنند.

بر این اساس هر چقدر کشورهایی همچون ترکیه، کره جنوبی، چین، هند و ژاپن در برابر اجرای تحریم‌های خصمانه نفتی غرب علیه ایران مقاومت می کنند اما اعراب در کوتاه ترین زمان ممکن برای اجرای این تحریم ها برنامه ریزی می کنند.

در ادامه این سیاست ها، شیخ نشینان اماراتی با توقف و عدم تمدید قراردادهای خرید میعانات گازی از ایران، قصد دارند قراردادی با قطر به عنوان شریک گازی ایران در پارس جنوبی بریا خرید میعانات گازی امضا کنند.

آمارهای رسمی نشان می دهد که با وجود افزایش تحریم های بین المللی اما واردات میعانات گازی ایران توسط شرکت ملی نفت امارات در 2 سال گذشته افزایش یافته است که توقف یک باره واردات این محصول استراتژیک گازی هزینه و خسارت های چند میلیارد دلاری بریا بزرگترین شرکت نفت اماراتی ها به همراه دارد.

بر این اساس بلومبرگ با انتشار گزارشی، اعلام کرده است: شرکت ملی نفت امارات برای جایگزینی میعانات گازی ایران اقدام به خرید این محصول گازی از قطر کرده و هم اکنون در حال نهایی کردن قراردادهای دیگر با برخی دیگر از تولید کنندگان نفتی در خاورمیانه است .

شرکت ملی نفت امارات (ENOC) در سال ۲۰۱۲ میلادی بزرگترین خریدار میعانات گازی ایران بوده و روزانه به طور متوسط ۱۲۷ هزار بشکه میعانات گازی از ایران خریداری کرده است.

این در حالی است که میزان واردات میعانات گازی این شرکت عربی از ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی به طور متوسط ۱۰۶ هزار بشکه در روز برآورد شده است .

از آنجا که تولیدات نفتی دوبی به اندازه ای کم است که نمی تواند پاسخگوی سوخت مورد نیاز هزاران خودروی پر مصرف در خیابان‌‌های این شیخ نشین باشد شرکت ENOC ناچار به واردات میعانات گازی است.

در حال حاضر این شرکت اماراتی به قطر به عنوان یکی از متحدان عرب ایالات متحده آمریکا در خاومیانه روی آورده و قصد دارد که باز هم منابع دیگری برای تامین میعانات گازی مورد نیاز خود پیدا کند.

در بیانیه منتشر شده از سوی این شرکت آمده است که "با توجه به تداوم نوسانات قیمتی نفت و البته افزایش تقاضا برای فرآورده‌های نفتی و کمبود میعانات گازی وارداتی از ایران به دلیل اجرای تحریم‌های اقتصادی ما در حال بررسی منابع مختلف برای تامین این محصول گازی مورد نیاز پالایشگاها هستیم. "

یکی از کشورهایی که تاکنون مخالفت های زیادی با خرید میعانات گازی از ایران توسط امارات نشان داده است عربستان سعودی است.

بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک که ایران را در اوپک رقیب خود می داند بارها اعلام کرده که خرید میعانات گازی از ایران مغایر با تحریم‌های اقتصادی غرب است .

اما شرکت ملی نفت امارات که هر ساله به دلیل فروش سوخت یارانه‌ای به ارزش ۰.۴۷ دلار برابر با ۱.۷۲ دینار میلیونها دلار متضرر می شود سال گذشته واردات نفتی خود از ایران که در مقایسه با سوخت‌های مشابه دیگر ارزان تر بوده را افزایش داده است تا بتواند بخشی از این زیان را جبران کند .

با این وجود در این بیانیه شرکت ملی نفت امارات قیمت خرید میعانات گازی از قطر به‌عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان میعانات گازی و LNG در جهان را اعلام نکرده است .
۱۳ بهمن ۱۳۹۱ ۲۱:۱۲
تعداد بازدید : ۱,۰۴۶