راه‌کارهای توسعه همکاری‌های تجاری بخش خصوصی ایران و پاکستان بررسی شد

راه‌کارهای توسعه همکاری‌های تجاری بخش خصوصی ایران و پاکستان بررسی شد
راه‌کارهای توسعه همکاری‌های تجاری بخش خصوصی ایران و پاکستان بررسی شد
رایزن تجاری پاکستان و مدیر کل آسیا و اقیانوسیه اتاق ایران، 8 بهمن‌ماه 1391 با یک‌دیگر دیدار کردند و بر اهمیت توسعه و گسترش روابط اقتصادی ایران و پاکستان با مدنظر قرار دادن نقش فزاینده بخش خصوصی دو کشور، تأکید ویژه‌ای داشتند.

علی‌اصغر فرشچی، مدیرکل آسیا و اقیانوسیه اتاق ایران پس از معرفی چارت اتاق ایران، از همکاری بین اتاق ایران و اتاق‌های بازرگانی پاکستان استقبال کرد. او پیش‌نهاد تشکیل شورای مشترک بازرگانی ایران و پاکستان را با هدف آشنایی هر چه بیش‌تر تجار دو کشور به منظور افزایش سطح مراودات تجاری مطرح کرد.

فرشچی هم‌چنین بر افزایش سطح اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری به منظور شرکت در همایش و نمایشگاه‌های بین‌المللی با حمایت اتاق ایران، تأکید ویژه‌ای داشت.

قاسم محی‌الدین، رایزن تجاری سفارت پاکستان در تهران نیز با مدنظر قراردادن نقش پررنگ اتاق ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی ایران، پیش‌نهادهایی هم‌چون افزایش سطح اطلاعات تجاری طرفین و پی‌گیری توافقات و مذاکرات به‌عمل آمده با سازمان‌های ذی‌ربط را مطرح کرد.

وی درخواستی مبنی بر معرفی پتانسیل‌های تجاری ایران در راستای ایجاد انگیزه برای تجار پاکستانی به منظور سرمایه‌گذاری در ایران یا سرمایه‌گذاری مشترک با تجار ایرانی با حمایت اتاق ایران را مطرح کرد. این مقام پاکستانی، در ارتباط با تهاتر نیز اظهار داشت منتظر پاسخ طرف ایرانی هستیم. او هم‌چنین درخواست ارائه تسهیلات نمایشگاهی برای فعالان اقتصادی پاکستان را داشت تا با حضور و مذاکرات لازم با طرف‌های ایرانی انجام شود. وی اضافه کرد در این صورت، عمل متقابل از طرف پاکستان انجام خواهد شد.

به گفته وی، برخی ناهماهنگی‌های اجرایی بین طرفین، باعث کاهش سطح روابط تجاری شده است که می‌توان به عدم اطلاعات تجاری و سطح پایین همکاری، عدم‌پی‌گیری توافقات و مذاکرات انجام شده بالاخص بین بخش‌های دولتی دو کشور تأکید کرد و تقاضا نمود که اتاق ایران نیز به سهم خود موضوعات را پی‌گیری که درخواست شد مراتب را منعکس کند.

در پایان برخی از مشکلات جاری طرفین مطرح شد. فرشچی اظهار داشت که از سفارت پاکستان انتظار داریم در فراهم کردن زمینه‌های همکاری بخش خصوصی دو کشور فعالیت بیش‌تری مبذول دارند. هم‌چنین پیش‌نهاداتی توسط کارشناس پاکستان از جمله همکاری سفارت پاکستان برای تقویت همکاری تجاری بخش خصوصی ایران با پاکستان، از طریق دستیابی به مقررات مختلف و تعرفه‌های گمرگی و بانک اطلاعاتی غنی نیز مطرح شد.

  • pakestan01
  • pakestan02
۱۳ بهمن ۱۳۹۱ ۲۱:۱۶
تعداد بازدید : ۹۵۴