تامین خوراک مورد نیاز مجتمع پتروشیمی با راه اندازی واحد الفین در پتروشیمی اروند

تامین خوراک مورد نیاز مجتمع پتروشیمی با راه اندازی واحد الفین در پتروشیمی اروند
رییس خدمات فنی مجتمع پتروشیمی اروند از راه اندازی واحد الفین مجتمع پتروشیمی اروند خبر داد.

محمدرضا جلالی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این‌ مطلب گفت: در پتروشیمی اروند 5 واحد اصلی از جمله واحد استحصال نمک و SPVC در این مجتمع راه اندازی شد.

وی با بیان این که احداث واحد الفین در مقطعی از زمان از دستور کار خارج شد، گفت:‌در حال حاضر تاییدها را گرفتیم تا واحد الفین راه اندازی شود و اتلین مورد نیاز مجتمع از این طریق به دست آید.

جلالی با بیان این‌که اتیلن آب نمک خوراک‌های اصلی مجتمع پتروشیمی اروند هستند، گفت: با شرکت نفت برای تامین خوراک مذاکراتی را انجام دادیم که خوراک این مجتمع از اهواز نیاز تامین شود اگر احداث واحد الفین به خوبی صورت گیرد تا 3-4 سال آینده این واحد راه اندازی می‌شود.

رییس خدمات فنی مجتمع پتروشیمی اروند با تاکید براینکه 2 میلیون 800 هزار تن در سال محصول از این مجتمع تولید می شود افزود : پتروشیمی اروند در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی واقع شده و در مساحت 108 هکتار محصولاتی مانند پی وی سی سوسیانسیون، پی وی سی امولوسیون، VCM، EDC، کلرین، کاستیک و هیپوکلریت سدیم را تولید می‌کند و این مجصولات در ساخت انواع لوله ، عایق های حرارتی و شیلنگ به کار برده می‌شود.

وی با اشاره به این‌که پتروشیمی اروند 310 مگاوات برق که مقدار زیادی است مصرف می کند بر اهمین آن تاکید کرد و گفت:‌ پتروشیمی اروند از سیستم غشایی استفاده می‌کند که باعث شده آلودگی محیط زیست نداشته باشیم اما در برخی از کشورها در واحدهای مشابه از جیوه استفاده می‌کنند که به محیط زیست آسیب می‌زند، بنابراین صنعت ما صنعت سبز است.

رییس خدمات فنی مجتمع پتروشیمی اروند با اشاره به مشکلات موجود برای راه اندازی واحدهای پتروشیمی اروند گفت: با توجه به ناآشنا بودن نیروها به تکنولوژی یکسری مشکلات داشتیم اما امیدواریم که در سال 92 تولیدات واحد را به ظرفیت برسانیم. در حال حاضر دو میلیون و 800 هزار تن محصول در این مجتمع تولید می‌شود که 1.5 میلیون تن از آن برای فروش است و بقیه در داخل مصرف می‌شوند.

جلالی با اشاره به این‌که مجتمع پتروشیمی اروند از بزرگترین زنجیره‌های تولید PVC از واحد نمک تا EPVC در جهان است، اظهار کرد: در اواخر سال 2010 میلادی و اوایل سال 2011 با شریک خارجی دچار مشکل شدیم بنابراین نیروهای ایرانی جوان در کنار نیروهای قدیمی راه اندازی اروند را تکمیل کردند و مجتمع از اول خرداد ماه سال 91 توسط رییس جمهور به صورت رسمی افتتاح شد.

وی افزود: مجتمع اروند در سال 82 با عقد قرارداد مشترک بین یک شرکت آلمانی و ایرانی عملیاتی شد و بعد از انجام برخی کارهای مقدماتی توسط شرکت خارجی، راه اندازی مجتمع به دست پیمانکاران ایرانی ادامه یافت.

رییس خدمات فنی مجتمع پتروشیمی اروند با اشاره به این‌که در اواخر سال 2010 کارکنان شریک خارجی به بهانه کریسمس از ایران خارج شدند گفت: پس از دو هفته با آن‌ها صحبت کردیم اما مسائل مالی و حقوقی را بهانه کردند و به مسائلی که اتحادیه اروپا پیش آورده بود اشاره کردند.

جلالی تصریح کرد: با توجه به روز بودن تکنولوژی و عدم دسترسی به پسورد نرم افزارها، پتروشیمی اراک و پتروشیمی جم مخصوصا در بخش نرم افزاری کمک زیادی کرده و سبب شده در این زمینه پیشرفت هایی را کسب کنیم./

۱۳ بهمن ۱۳۹۱ ۲۱:۲۴
تعداد بازدید : ۱,۰۵۱