سوآپ نفت به خزر و صادرات از آنجا/ محدودیتی برای صادرات نفت توسط بخش خصوصی نداریم

سوآپ نفت به خزر و صادرات از آنجا/ محدودیتی برای صادرات نفت توسط بخش خصوصی نداریم
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که عایدات فروش نفت باید به بانک مرکزی ریخته شود، اظهار کرد: بخش مالی تجارت نفت، اموال عمومی محسوب شده و با این‌که متولی آن دولت است، اما عایدات فروش نفت متعلق به همه مردم است بنابراین طبق قانون به حساب بانک مرکزی ریخته می‌شود و بخش‌های مالی از حیطه‌ی وظایف وزارت نفت خارج است.

 محمدعلی خطیبی طباطبایی در هفتمین همایش سالیانه اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با تاکید بر مشکلاتی که استکبار جهانی برای ایران ایجاد کرده است، گفت: استکبار جهانی در حال حاضر ناامید از همه‌جا عرصه‌ی اقتصادی ایران را هدف قرار داده و با ایجاد محدودیت جنگ اقتصادی راه انداخته است.

 وی افزود: با همت دولت و ملت از این عرصه سربلند بیرون می‌آییم؛ از دشمن انتظاری جز خصومت نیست و همان‌طور که در عرصه‌های مختلف اهالی صنعت توانستند به درستی بدرخشند، در این عرصه‌ هم انتظار می‌رود میدان‌داری شود.

 نماینده ایران در اوپک با تاکید بر این‌که دولت به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام بدهد، گفت: دولت قصد ندارد که به تنهایی وارد عرصه شود، بلکه به کمک فعالان بخش اقتصادی باید فعالیت کند و انتظار می‌رود بخش دولتی و بخش خصوصی خوش بدرخشند.

 خطیبی با اشاره به این‌که محدودیت‌های بین‌المللی فرصت استثنایی برای بخش خصوصی است که خود را محک بزند، گفت: این شرایط فرصتی برای بخش خصوصی است که جایگاه خود را تثبیت کند.

 مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر این‌که هیچ‌گاه در‌های وزارت نفت به روی بخش خصوصی بسته نبوده است، گفت: در گذشته استاندارد‌هایی برای ورود به تجارت نفت وجود داشته که کار را مشکل می‌کرد و از سوی دیگر بخش خصوصی ما هم تجربه‌ی زیادی در تجارت نفت نداشت، اما ضوابط و مقررات در طی زمان تسهیل شده و اکنون بخش خصوصی به سادگی می‌تواند در بخش نفت خام و بخش فرآورده‌های نفت وارد شود.

 وی با اشاره به این‌که ضوابط خاصی برای ورود بخش خصوصی به تجارت نفت وجود ندارد، تاکید کرد: باید بپذیریم که عرصه، عرصه‌ی آسانی نیست. در شرایط کنونی هم تجارت نفت دشوار شده و هم از سوی دیگر صنعت نفت ایران در نوک پیکان دشمنان قرار دارد. دشمنان در تجارت نفت از معاملات گرفته تا بخش بانکی، جابه‌جایی، بیمه و غیره موانعی گذاشته‌اند تا کار را دشوار کنند.

 خطیبی با تاکید بر این‌که علی‌رغم میل دشمن برای کمرنگ‌کردن حضور ما در تجارت نفت امید می‌رود حضور ایرانیان روز‌به‌روز پررنگ‌تر شود، گفت: به دلیل حساسیت‌ها مطمئنیم بخش خصوصی می‌تواند با انعطاف بیشتری حرکت کند. بخش دولتی و بخش خصوصی می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.

 دولت بخش خصوصی را تقویت می‌کند

 نماینده ایران در اوپک با اشاره به نوپا بودن بخش خصوصی در تجارت نفت گفت: وظیفه‌ی ما این است که بخش خصوصی را تقویت کنیم؛ در این راستا در تجارت نفت باید اطلاعات لازم را در اختیار بخش خصوصی بگذاریم و این احساس وظیفه را تاکنون داشته‌ایم بنابراین در همایش دو روزه بازار‌یابی نفت، تمام ضوابط مختلف تجارت بین‌المللی نفت را تشریح کردیم و نتیجه‌ی آن کتابچه‌ قطوری شد که در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت.

 وی با اشاره به این‌که بازار نفت، بازار فرآورده‌های نفتی، ابعاد مالی، مسائل بیمه، مسائل حقوقی، مسائل دعاوی همگی تشریح شدند، گفت: معتقدیم بخش خصوصی را باید از نظر اطلاعات توانمند کنیم، در صورت نیاز باز هم می‌توانیم کارگاه و سمینار برگزار کنیم و اطلاعات هر بخش را در اختیار بگذاریم.

 خطیبی با اشاره به ابعاد مختلف تجارت نفت اظهار کرد: درست است که ما در قسمت‌های مختلف قرار‌داد، تحلیل و عملیات فعال هستیم، اما بخش مالی، اموال عمومی و متعلق به همه مردم است، بنابراین طبق قانون عایدات فروش نفت باید به بانک مرکزی ریخته شود.

 مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر این‌که بخش مالی از حیطه وظایف ما خارج است، گفت: هر توافقی که بانک مرکزی با اتحادیه انجام دهد را می‌پذیریم و قبول می‌کنیم چون متولی مباحث مالی بانک مرکزی است، اما خارج از چارچوب، دست ما بسته است.

 لزوم داشتن دید بلند‌مدت در تجارت نفت

 وی با تاکید بر این‌که ورود بخش خصوصی به تجارت بین‌المللی نفت مبارک است، گفت: خواهش ما این است که با دید بلند‌مدت بخش خصوصی وارد عرصه شود؛ اگر دید بلند‌مدت وجود داشته باشد مشکلات به سرعت پشت سر گذاشته می‌شود.

 خطیبی تصریح کرد: در بخش ورود، تجارت پیشرو است اما چنانچه بخش خصوصی بخواهد در تجارت بین‌المللی نفت ورود اصولی داشته باشد، در کنار ورود به تجارت نفت، باید وارد بخش پالایشگاهی نیز شود. ورود به بخش پالایشگاهی باعث می‌شود که بخش خصوصی جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

 سوآپ نفت از داخل به خزر

 مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر این‌که اجاره و خرید پالایشگاه کار اصولی است، به سوآپ اشاره کرد و گفت: در حال حاضر خط لوله نکا وجود دارد که از طریق آن سوآپ نفت و فرآورده‌های نفتی از شمال به داخل کشور صورت می‌گیرد، اما پیشنهاد برعکس این مسیر داده شده به‌گونه‌ای که نفت به منطقه خزر برده و صادر شود.

 وی با اشاره به این‌که در صورت مشاهده بخش‌های داخی و خارجی می‌توان نفت خام را به خزر منتقل کرد و تجارت داشت، گفت: این کار به تنهایی توسط دولت درست نیست.

 خطیبی با اشاره به سنگینی حجم مبادله در بخش نفت خام خطاب به بخش خصوصی گفت: در بخش نفت خام نیاز به سرمایه‌ی بیشتر است و مباحثی وجود دارد که باید تلاش شود در آنها تجمیع صورت گیرد.

 مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به لزوم تشکیل کنسرسیوم برای ارتقاء بخش خصوصی گفت: ما هیچ محدودیتی در مورد بخش نفت خام برای ورود بخش خصوصی قائل نیستیم. در بخش‌های فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی و گاه و بیگاه وارداتی که صورت می‌گیرد هیچ محدودیتی نداریم، اما باید توجه داشت که برخی انعطاف‌ها در اختیار ما است و برخی نیز نیست.

 نماینده ما در اوپک با اشاره به صادرات هفت نوع نفت خام در ایران گفت: انواع نفت کوره‌ای نیز صادر می‌شود و می‌توانیم نفت کوره را از ماهشهر به کمک بخش خصوصی صادر کرد. هم‌چنین امکان صادرات میعانات گازی از عسلویه، پارس جنوبی، کنگان، مارون و ... نیز است.

 وی با ابراز امیدواری نسبت به توانمند‌شدن بیشتر بخش خصوصی گفت: امیدواریم بتوانیم بخش خصوصی خود را در بازار جهانی نفت با بخش خصوصی سایر کشور‌ها مقایسه کنیم.

۱۶ بهمن ۱۳۹۱ ۱۶:۵۲
ایسنا |
تعداد بازدید : ۱,۰۲۵