قاچاق فیزیکی دلار نداریم

قاچاق فیزیکی دلار نداریم
معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کشف 760 کیلو قاچاق مصنوعات طلا در قالب شمش طی سه ماه اخیر خبر داد و گفت: قاچاق فیزیکی ارز به شدت محدود است.

مهدی ابویی در همایش اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی  در پاسخ به این پرسش که با توجه به نوسانات ارزی در ماه‌های اخیر آیا میزان قاچاق ارز در کشور نیز افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: قاچاق به معنای قاچاق فیزیکی ارز نداریم البته این موضوع به معنای این نیست که اصلا قاچاق فیزیکی نداشته باشیم بلکه میزان قاچاق ارز از طریق فرودگاه‌ها بسیار محدود بوده است.

وی ضمن اشاره به اینکه مبادلات ارزی عمدتاً از مجاری صرافی‌ها و حواله‌های بانکی به کشورهای خارجی انجام می‌شود، افزود: مواردی وجود دارد که اشخاص قصد خروج ارز از طریق فرودگاه‌ها و مرزها داشته‌اند اما ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مانع آنها شده است.

* برخورد با خریداران و فروشندگان غیر مجاز ارز به معنای"قاچاق" نیست

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در داخل کشور نیز معاملاتی که خارج از سیستم انجام می شود زمانی قاچاق بحساب می‌آید که افراد قصد خروج ارز را از کشور داشته باشند؛ خرید و فروش غیر مجاز ارز اگر به قصد خروج از کشور باشد قاچاق محسوب می شود.

ابویی در همین ارتباط تأکید کرد: بنابراین اگر خرید و فروش غیرمجاز ارز در داخل کشور باشد بعنوان قاچاق با عوامل برخورد نمی شود بلکه امر "غیرمجاز" تخلف بحساب می آید.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: وزیر اقتصاد در هفته‌های قبل به دفعات در رسانه‌ها از خروج میزان زیادی طلا به صورت آب شده از کشور خبر داده‌ بود لطفاً آماری از میزان قاچاق طلا با احتساب اخبار اعلامی وزیر اقتصاد ارائه دهید.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ افزود: آمار وزیر اقتصاد از ابتدای مهر ماه است چرا که پیش از آن صادرات مصنوعات طلا در کشور آزاد بوده است؛ قاچاق طلا و ارز کاملاً بستگی به رویه قیمت‌های این دو قلم در داخل کشور دارد.

* قاچاق  طلا با شیوه تبدل مصنوعات به شمش/ کشف محموله‌های سنگین در ابهای هرمزگان

وی ادامه داد: تا شهریور ماه قاچاق مصنوعات طلا به داخل کشور داشتیم اما بعد از اینکه اختلاف قیمت در بازار تشدید شد قاچاق از داخل به خارج از کشور افزایش یافت؛ البته این موضوع از ابتدای مهر ماه امسال و همزمان با ممنوعیت صادرات مصنوعات طلا به رویه‌ای دیگر تغییر کرد.

ابویی تصریح کرد: بر این اساس افراد متخلف در بازار تهران، یزد و اصفهان مصنوعات طلا و یا طلاهای قدیمی را جمع آوری و پس از تبدیل به شمش به این صورت طلا را از کشور خارج می کردند اما خیلی زود با این افراد برخورد شد. هم اکنون قاچاق طلا با رویه مورد اشاره به شدت کنترل شده است.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق طلا و ارز در همین ارتباط به کشف محموله‌های سنگین قاچاق طلا از آب‌های هرمزگان اشاره و اضافه کرد: همچنین محموله‌هایی که از طریق آذربایجان غربی به ترکیه و از اقلیم کردستان به عراق در حال قاچاق بود توسط ستاد شناسایی و ضبط شد. 

وی گفت: از ابتدای مهر ماه تا کنون قریب به 760 کیلو مصنوعات طلا که بصورت شمش از طریق مرزهای کشور در حال خروج بود توسط ستاد مبارزه با قاچاق طلا و ارز کشف شده است؛ قاچاق از این مسیر صفر نشده اما کنترل خوبی را انجام داده‌ایم.

* قاچاق مصنوعات طلا به 20 درصد رسید

ابویی در ادامه ضمن اشاره به اینکه افزایش اختلاف قیمت بین طلای داخلی و خارجی عامل اصلی افزایش قاچاق است، تصریح کرد: اگر قیمت طلای خارجی افزایش یابد قاچاق از داخل به خارج افزایش می یابد و برعکس؛ در سال 89 بررسی‌هایی که به عمل اوردیم نشان می دهد 50 درصد مصنوعات طلای موجود در بازار قاچاق است.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در همین راستا طرح‌هایی را در کشور اجرا کردیم که 50 درصد مذکور را تا ابتدای تیر ماه امسال به 20 درصد رساندیم؛ بعد از تیرماه قاچاق از داخل به خارج کشور تشدید شد که در حال کنترل هستیم.

۱۶ بهمن ۱۳۹۱ ۱۶:۵۶
تسنیم |
تعداد بازدید : ۱,۰۰۹