صادرات 20 میلیون بشکه نفت خام از طریق بخش خصوصی

صادرات 20 میلیون بشکه نفت خام از طریق بخش خصوصی
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی از صادرات بیش از 20 میلیون بشکه نفت خام از طریق بخش خصوصی در کمتر از چهار ماه خبر داد.
حسن خسروجردی در حاشیه در همایش سالیانه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با اشاره به اینکه اوایل تیر امسال توافقی میان وزارت نفت ، بانک مرکزی و بخش خصوصی برای صادرات حداکثر 20 درصد نفت خام کشور صورت گرفت، افزود : از آن زمان تا کنون بخش خصوصی توانست با استفاده از همه ظرفیت ها روزانه حدود 200 هزار بشکه نفت خام را به کشورهای هدف صادر کند.

وی به برخی مشکلات پیش روی این کار اشاره و اضافه کرد: برای دولت که سالهای زیادی فروش نفت خام را بصورت انحصاری در اختیار داشت سخت بود به بخش خصوصی اعتماد کند اما بخش خصوصی به هر شکل توانست اعتماد دولت را جلب کند و با تشکیل کنسرسیومی از شرکت های مختلف و استفاده از توانمندی های داخلی و با استخدام متخصصان حرفه ای و بازنشسته بخش بین الملل نفت، بازارهای مختلف هدف را شناسایی کند و فروش نفت خام را با موفقیت  انجام دهد.

خسروجردی درباره چگونگی حل مشکلات ناشی از تحریم هم گفت : شرق و غرب به رغم همه تبلیغات ظاهری نیاز شدیدی به نفت و انرژی دارند و به همین علت راه ها و پنجره هایی را برای دور زدن تحریمها باز گذاشتند از جمله اینکه کشورهایی را استثناء کردند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد : هم اکنون با اینکه آنها به احتمال زیاد عملیات فروش نفت خام ما را رصد می کنند اما با توجه به مشکلات اقتصادی شان و برای رفع نیاز خود به نوعی چشم های خود را بسته اند و برخی از شرکت هایشان با چراغ سبز دولت های خود از ما نفت می خرند و آن را به پالایشگاه ها می رسانند.

وی تاکید کرد : غربی ها در ظاهر و در صحنه های بین المللی تحریم ها را تبلیغ می کنند اما در واقع نیاز شدیدی به نفت و انرژی دارند و نفت ما را بصورت غیر مستقیم می خرند.

خسروجردی درباره مشتریان نفت بخش خصوصی هم گفت : برای اینکه کار صادرکنندگان بخش خصوصی مشکل نشود نمی توانم این کشورها را نام ببرم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی درباره نحوه حمل نفت خام با توجه به مشکلات بیمه کشتی ها افزود : این مشکل با توجه به ظرفیت هایی که دولت ایجاد و کشتی ها را بیمه کرد حل شده است.

وی درباره نرخ فروش نفت خام بخش خصوصی گفت : تا کنون دولت هیچ تخفیفی  برای فروش نفت خام به هیچ کدام از شرکت های بخش خصوصی نداده است و با همان نرخی که به دیگر کشورها می فروشد نفت را به بخش خصوصی عرضه می کند.

خسروجردی با بیان اینکه کشورهای خریدار نفت خام مرتب از ما درخواست تخفیف می کنند افزود : تا کنون سعی کردیم با استفاده از ضعف های دیگر کشورها نفت خام را به آنان بفروشیم اما دولت باید دست بخش خصوصی و بین الملل را برای دادن تخفیف در موارد خاص باز بگذارد تا بازارهای هدف خود را از دست ندهیم و بتوانیم با دیگر فروشندگان نفت خام رقابت کنیم.

وی سود حاصل از فروش نفت خام را برای بخش خصوصی راضی کننده ندانست و گفت : هم اکنون بخش خصوصی برای اینکه توانایی خود را در فروش نفت خام ثابت کند حتی اگر هیچ سودی نداشته باشد فروش نفت خام را انجام می دهد اما در آینده این رویه باید تغییر کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی درباره ارز حاصل از فروش نفت خام هم گفت : ما باید ارز حاصل را در اختیار دولت قرار دهیم و دولت تصمیم می گیرد که با آن چه کند .

وی در عین حال افزود : به دولت قول داده ایم که ارز حاصل از دیگر فرآورده های پایین دستی نفت را که اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی صادر می کند   در اتاق مبادلات ارزی و به نرخ توافقی عرضه کنیم.

خسروجردی درباره برنامه های آینده اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت : علاوه بر تشکیل کنسرسیوم فروش نفت خام کنسرسیوم تشکیل ناوگان دریایی حمل نفت و فرآورده های پتروشیمی نیز در دستور کار قرار دارد که در چند روز آینده تشکیل می شود.

وی، ساخت پالایشگاه های کوچک را از دیگر برنامه های اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی بیان و اضافه کرد : تا دو سال پیش ساخت پالایشگاه های کوچک صرفه اقتصادی نداشت اما هم اکنون با توجه به فناوری های نوین ساخت آن به صرفه است.

خسروجردی گفت : اگر برای پالایش حدود یک میلیون بشکه نفت خام پالایشگاه ساخته شود همه مشکلات ناشی از تحریم نفتی حل می شود و دیگر نیازی نیست به فکر حل مشکل فروش نفت خام باشیم بلکه با مصرف آن در پالایشگاه های داخل و تبدیل آن به فرآورده ، با ارزش افزوده بیشتر آن را می فروشیم.

۱۶ بهمن ۱۳۹۱ ۱۷:۱۵
واحد مرکزی خبر |
تعداد بازدید : ۱,۱۱۳