قاچاق تحت پوشش صادرات بیشتر مضر است

قاچاق تحت پوشش صادرات بیشتر مضر است
معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به این‌که 97 درصد حجم قاچاق مواد سوختی مربوط به نفت‌گاز (گازوئیل) است، گفت: 50 درصد قاچاق از استان هرمزگان صورت می‌گیرد و بقیه حجم قاچاق مربوط به سیستان و بلوچستان، مرزهای غربی کشور در سمت ترکیه و عراق است.

مهدی ابویی در همایش سالیانه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران منشاء تمام گرفتاری های اقتصادی کشور را در قاچاق دانست و اظهار داشت: رویکرد این سازمان این است که موانع جدی را سر راه قاچاقچیان کالا و ارز بگذارد تا از هدر رفت سرمایه های ملی جلوگیری شود.

وی افزود: تولید کنندگان و صادرکنندگان فراورده های نفتی معتقدند که باید با شرکت های متخلف برخورد جدی صورت گیرد تا در حق سایر شرکت های فعال این بخش اجحاف نشود.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز 95 درصد از حجم کل قاچاق کالا را فرآورده های نفتی عنوان کرد و گفت: در واقع بیشترین قاچاق کالا را فرآورده های نفتی شامل شده که در نتیجه اقدام برخی متأسفانه ماهیت کلی این بخش زیر سوال می رود.

ابویی از راه اندازی سامانه اطلاعاتی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد و ادامه داد: هر فعال بخش خصوصی درخواست فراورده ای دارد باید ابتدا وارد سامانه مورد اشاره شود؛ این سامانه تا کنون توانسته است 16 هزار میلیون لیتر را طی دو سال مدیریت کند همچنین طی سه ماهه اخیر 7 هزار کارت سوخت قاچاق ضبط شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار مهدی ابویی در جمع خبرنگاران در هفتمین همایش سالیانه اتحادیه فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت: براساس برآوردی که در سه سال گذشته صورت گرفته بود، روزانه 35 میلیون لیتر به طور متوسط از انواع فرآورده‌های نفتی با محوریت گازوئیل قاچاق می شد که با اقدامات صورت گرفته در این چند سال و اجرای چند طرح زیرساختی مدیریتی در حال حاضر میزان قاچاق به حداکثر پنج میلیون لیتر در روز رسیده است.

 وی از لغو خوشنامی 34 شرکت صادراتی محصولات نفتی خبر داد و گفت: 34 شرکت لغو خوش نامی شده‌اند و با تخلف این شرکت‌ها برخورد شد؛ از این 34 شرکت 17 شرکت در سال جاری لغو خوش نامی شدند.

 معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این پرسش که بیشترین حجم قاچاق فرآورده‌های سوختی مربوط به کدام شرکت‌ها است اظهار کرد: یکی از مسیرهای خروج قاچاق در بحث فرآورده‌های نفتی تحت پوشش صادرات مشتقات نفتی صورت می‌گیرد.

 ابویی افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با هماهنگی سازمان توسعه تجارت و گمرک بحث حمایت از تولید و صادرات و قائل شدن تسهیلات خوب برای آن را پیگیری کرد. بحث خوشنامی به عنوان تسهیل‌کننده و تقویت کننده صادرات در نظر گرفته شد و براساس آن شرکت‌هایی که فعال هستند و اهل قاچاق و تقلب نیستند در صورتی که سابقه در این بخش نداشته باشند بدون هیچ مانعی صادرات خود را در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌دهند.

 وی با ابراز تاسف نسبت به این‌که تعدادی از شرکت های خوش نام بعد از صدور مجوز خوش نامی مرتکب قاچاق شدند گفت: این موضوع دور از انتظار نیست و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را مجبور کرد که حتی درحوزه خوشنامی تجدیدنظر و نظارت‌ها را تشدید کند.

 معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به لغو خوشنامی 34 شرکت گفت: در حال حاضر ستاد رویه‌ای را مصوب کرد که اکنون درحال اجرا است. درست است که این رویه مانع ایجاد می کند ولی اگر قرار باشد که کنترل‌ها را اعمال نکنیم، در اقتصاد نقض غرض می‌شود.

 ابویی با تاکید بر این‌که قاچاقی که تحت پوشش صادرات انجام می‌شود بیشتر به کشور خسارت می‌زند، تاکید کرد: براساس رویه کنونی شرکت‌های خوش‌نام ضمانت‌نامه می‌سپارند و پس از نمونه برداری کالا را می توانند از کشور خارج کنند اگر بعد از آنالیز نمونه ها مشخص شود که فرآورده شامل مواد یارانه‌ای است، براساس ضمانت نامه با متخلف برخورد می شود.

 راه اندازی سامانه صادرات مشتقات نفتی

 وی با اشاره به تهیه سامانه نرم افزاری تولید و صادرات مشتقات نفتی با همکاری اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت: هدف این سامانه سرعت بخشیدن و تسهیل در صادرات است.

 معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اشکال گوناگون قاچاق گفت:‌ برخی شرکت‌های صادرات مشتقات نفتی متاسفانه فرآورده‌های نفتی را با کالاهای صادراتی خود مخلوط می کنند و درآ‌ن سوی مرز هم عنوان نفت و گاز اصلی نه مشتقات می‌فروشند. بنابراین با فروش چنین کالایی به بازار نفت ایران هم آسیب می‌رساند.

 ابویی با اشاره به قاچاق رسمی گفت:‌در این بخش مازاد سهمیه‌ها را جمع کرده و به استان‌ها و روستاهای مرز برده و شبانه توسط لنچ یا خودرو از مرز دریایی یا خشکی خارج می‌کنند.

 این مقام مسوول همچنین با اشاره به این‌که بخشی از قاچاق تحت پوشش صادرات قرار می گیرد گفت: یک بخش از قاچاق هم تحت پوشش صادرات است که خارج از دستورالعمل ستاد قرار دارد. مانند صادرات قیر که آزاد است و گمرک می برند.

 ایجاد موانع برای حفظ سرمایه ملی

 وی با اشاره به کشف محموله 50 کانتینری قاچاق نفت و گاز که توسط یک شرکت معروف و تحت پوشش صادرات قیر صورت می گیرد گفت: افراد سودجو سعی میکنند از هر خلایی استفاده کنند لذا برای حفظ سرمایه ملی ناچاریم، موانعی را ایجاد کنیم.

 معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به این‌که مهمترین کار در کنترل قاچاق، کنترل سهمیه‌هاست گفت: باید بتوانیم سهمیه‌ها را کنترل کنیم وسهمیه‌ها واقعی باشند. در بخش حمل ونقل کارت سوخت تهیه شد که فقط برای خودرو معتبر است.

 ابویی با بیان این‌که راه دیگر کنترل مصرف سوخت در بخش حمل و نقل تهیه سیستمی جامع است گفت: سیستمی جامع باید تهیه شود به گونه‌ای که براساس کارکرد مصرف سوخت کنترل شود. این سامانه در مراحل نهایی است و به زودی اجرا می‌شود.

 وی با اشاره به سامانه تجارت آسان گفت: سامانه تجارت آسان سامانه‌ای نرم افزاری است که همه مردم در کل کشور به آن دسترسی دارند و هر کسی که سوخت می خواهد باید خود را دراین سامانه معرفی کند.به وزارت نفت هم اختیار کنترل داریم تا پس از کنترل تخصیص‌ها را انجام دهد.

 معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به این‌که این سامانه از 89/1/1 به بهره برداری رسید گفت: تا 91/7/1 16 میلیارد لیتر بین تایید دستگاه متولی و آنچه وزارت نفت سوخت تحویل داده بود اختلاف وجود دارد یعنی از خروج 16 میلیارد لیتر جلوگیری کردیم.

 سردار ابویی در پایان تاکید کرد: به دستگاه‌های متولی می گوییم که سازوکاری اتخاذ کند تا سهمیه واقعی باشد. هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این است که سهمیه را واقعی کنیم و در محل مورد نظر مصرف شود.

۱۷ بهمن ۱۳۹۱ ۱۴:۵۳
تعداد بازدید : ۹۸۱