اقتصاد به بخش‌خصوصی منتقل شود/ قیمت فروش ارز در اتاق نباید تحمیلی باشد

اقتصاد به بخش‌خصوصی منتقل شود/ قیمت فروش ارز در اتاق نباید تحمیلی باشد
رییس اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با اشاره به لزوم انتقال بخش اعظم اقتصاد از بخش دولتی به بخش خصوصی گفت: ما حاضریم در این زمینه هر تلاشی را انجام دهیم. امروز تحریم فقط تحریم دولت نیست، بلکه مشکلات آن گریبانگیر همه صنعت می‌شود.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن خسروجردی با تاکید بر این‌که دولت باید برای دورزدن تحریم‌ها بخش خصوصی را نیز به بازی بگیرد، گفت: بخش خصوص در کنار دولت شاهکار انجام می‌دهد. خوشبختانه دولت جواب مثبت داد و برای اولین‌بار اجازه داد که بخش خصوصی هم وارد فروش نفت خام شود و فرآورده‌ها را به‌نام خود داخل و خارج کند.

 

وی با اشاره به تشکیل کنسرسیوم نفت گفت: این کنسرسیوم توانست بسیار سریع رشد کند و به برکت حضور قبلی صنعت نفت در عرصه‌ی بین‌المللی خود را مطرح کند.

 

رییس اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با اشاره به تشکیل کنسرسیوم حمل‌ونقل دریایی و کنسرسیوم مربوط به پالایشگاه‌های کوچک، به مشکلات نامه‌نگاری در اداره‌ها اشاره کرد و گفت: اتحادیه تلاش کرده تا با همفکری و همدلی در زمینه‌ی رشد صادرات حرکت کند. از دولت می‌خواهم که از ما فرار نکند چرا که ما دوست منافع ملی و نظام هستیم.

 

خسروجردی با اشاره به توان صادرات 25 میلیارد دلار محصولات نفت و پتروشیمی توسط اعضای اتحادیه خطاب به خطیبی، مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت ایران گفت: می‌خواهیم که یک سناریو تعریف کنیم و به ما نقش دهید. بگویید کدام حرکت‌ها را باید انجام دهیم وچه کاری برای بخش خصوصی است.

 

 

وی با اشاره به وظیفه‌ی روانسازی دولت گفت: مصلحت نیست که عده‌ای جمع شوند و برای روانسازی نامه بنویسند، ما وقتی ایراد می‌گیریم راهکار هم می‌دهیم. رقابت‌های غیرمنصفانه باعث شده بود که ما کالا را ارزان‌تر به خارج بفروشیم گرچه ضرر نمی‌کردیم ولی باید با قیمت پایین‌تر بفروشیم و این باعث شد که ارز زیادی وارد کشور نشود.

 

 

رییس اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با اشاره به تصمیم عجولانه دولت مبنی بر منع صادرات کالاهای مهم گفت: با این تصمیم دولت در آن زمان جلوی صادرات یک میلیون و 200 هزار تن اتیلن که روی دست مانده بود، گرفته شد. گرچه مشکل حل شد اما تحت هیچ شرایطی نباید جلوی صادرات گرفته شود.

 

خسروجردی با اشاره به تعریف استاندارد گفت: استاندارد به شکلی تعریف شد که بسیاری از کالاها نمی‌توانند به اروپا بروند. وقتی دیدند چین چهار نعل می‌تازد، سطح استاندارد را بالا بردند تا بازار را کنترل کنند. چینی‌ها هم استاندارد را بالا بردند تا بازار اروپا را بگیرند.

 

وی با اشاره به کنترل واردات مبنی بر یک اصل گفت: دولت باید جلوی واردات غیرضروری را بگیرد. هر روز قیمت‌ها بالا می‌رود و وضعیت ارز باعث ظلم به صنعت و تولید و در دراز‌مدت به صادرات می‌شود که دودش به چشم مردم می‌رود.

 

خسروجردی با اشاره به توان کنترل قیمت در داخل کشور به مدت یکی دو سال گفت: مابه‌التفاوت قیمت اولیه تا قیمت نهایی توسط گمرک باید در نظر گرفته شود و با این روش رانت و زد‌وبند‌ها از بین می‌رود.

 

وی تصریح کرد: ما هم می‌توانیم هم قیمت‌های داخل را کنترل کنیم و هم درآمد دولت را بالا ببریم.

 

رییس اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با اشاره به لزوم فروش ارز پتروشیمی در اتاق مبادله‌ ارزی گفت: یک زمانی مابه‌التفاوت نرخ ارز در بازار و اتاق دو تا سه درصد بود، اما امروز این مابه‌التفاوت که در آن نقشی نداریم افزایش یافته است.

 

خسروجردی تصریح کرد: وقتی اتاق مبادلات ارزی ایجاد می‌شود اول باید موضوع انتقال ارز حل بشود. اگر تحریم داخلی را حل کنیم تحریم خارجی مشکلی نیست.

 

وی افزود: اگر فروش ارز در اتاق مبادلات ارزی با نرخ توافقی باشد، مشکلی نیست اما باید توجه داشت که بسیاری از پروژه‌ها اعتبار گرفتند و باید ارز برگردانند، یکسری واحد ها نیاز به قطعات و تامین تجهیزات دارند و با این وجود اگر واحد‌ها ارز را به اتاق مبادلات ارزی بدهند، خودشان باید چکار کنند.

 

رییس اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با بیان این‌که در جلسه‌ای با رییس اتاق بازرگانی ایران قرار شد جدول نیاز ارزی تعیین شود، گفت: ارز مازاد به اتاق فروخته می‌شود که باز هم می‌گوییم با نرخ توافقی و نه نرخ تحمیلی این کار باید صورت گیرد.

 

خسروجردی با اشاره به مشکل قاچاق گفت: نمی‌گوییم کالای صادراتی کنترل نشود اما گاهی بار صادراتی را بسیار زیاد نگه می‌دارند که این موضوع به صادرات ضربه می‌زند. گروه ناظر‌کننده باید در غرب، شرق و جنوب کشور هم باشد، اما متاسفانه فقط در تهران است.

 

وی با لزوم معاف‌شدن برخی کالاها از پرداخت مالیات گفت: متاسفانه برخی از کالاها که تا قبل از برنامه‌ی پنجم از مالیات معاف بودند، در برنامه‌ی پنجم توسعه ملزم به پرداخت مالیات شدند مانند انواع روغن‌ها، پارافین و ... .این صنایع باید از مالیات معاف باشند.

 

رییس اتحادیه صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در پایان خاطر نشان کرد: وزیر نفت پذیرفته که این اتفاق نباید می‌افتاد اما هنوز در زمینه‌ی معاف‌شدن کالاهای مذکور از مالیات جوابی داده نشده است.

۱۷ بهمن ۱۳۹۱ ۱۴:۵۴
تعداد بازدید : ۹۵۶