قرارداد 5 میلیارد دلاری چینی‌ها به کدام پیمانکار ایرانی می‌رسد؟

قرارداد 5 میلیارد دلاری چینی‌ها به کدام پیمانکار ایرانی می‌رسد؟
همزمان با خروج کامل چین از طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی، رقابت پیمانکاران و گلادیاتورهای شاغل در فازهای پارس جنوبی برای مشارکت در این قرارداد 5 میلیارد دلاری بالا گرفته است.
با توافق شرکت ملی نفت ایران و شرکت CNPC چین، قرارداد 5 میلیارد دلاری این شرکت آسیایی پس از 1200 روز وقت کشی و تاخیر در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی فسخ شد.

با فسخ دوستانه این قرارداد گازی تهران – پکن، وزارت نفت در نخستین گام برگزاری یک مناقصه به منظور حفاری چاه‌های اکتشافی و توصیفی در بخش فراساحلی فاز 11 پارس جنوبی را در دستور کار قرار داده است.

بر این اساس مطالعاتی با برخی از پیمانکاران بخش حفاری دریایی کشور آغاز شده است و پیش بینی می‌شود با حفاری چاه‌های جدید توصیفی و اکتشافی و استفاده از نتایج این جفاری ها، طرح جامع توسعه فاز 11 پارس جنوبی به عنوان آخرین فاز این میدان مشترک گازی با قطر تدوین شود.

پیگیری‌ها حاکی از آن است که از اواسط سال اینده با اعلام یک فراخوان عمومی تعدادی از پیمانکاران داخلی در بخش خشکی و فراساحلی در قالب یک کنسرسیوم عملیات اجرایی این پروژه مشترک گازی را در عسلویه آغاز کنند.

علیرضا نیکزاد سخنگوی وزارت نفت پیشتر با بیان اینکه با دستور وزیر نفت، توسعه بخش فراساحلی فاز 11 پارس‌جنوبی شامل طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی سکوهای دریایی، خطوط لوله دریایی و حفاری چاه‌ها به پیمانکاران داخلی واگذار می‌شود، گفته است: ارزیابی عملکرد پیمانکاران خوشنام شاغل در پارس جنوبی در حال انجام بوده و به زودی توسعه پکیج‌های مختلف فراساحلی آن تعیین تکلیف خواهد شد.

از سوی دیگر در حالی هنوز عملیات حفاری چاه‌های اکتشافی و توصیفی فاز 11 پارس جنوبی در خلیج فارس آغاز نشده است، بخش عمده‌ای از پیمانکاران شاغل در فازهای پارس جنوبی برای در اختیار گرفتن سهمی از این قرارداد 5 میلیارد دلاری اعلام آمادگی کرده اند.


ایزوایکو: پروژه ندهند بیکار می‌‎شویم

عباس رئیسی معاون ایزوایکو با بیان اینکه این مجموعه با اتمام مراحل ساخت سکوهای سرچاهی فاز 14 پارس جنوبی عملا در صنایع نفت و گاز بیکار می‌شود، گفته است: این شرکت فراساحلی برای مشارکت در فاز 11 پارس جنوبی آمادگی خود را به وزارت نفت اعلام کرده است.

وی با اشاره به مشارکت در بخش صنایع فراساحلی فاز 14 پارس جنوبی، تصریح کرد: در صورتی که این مجموعه پروژه جدیدی از شرکت نفت نگیرد، منجر به بیکاری بخش عمده ای از کارکنان شاغل در باردسکوی سازی این مجموعه در بندرعباس خواهد شد.


حفاری چاه‌ها را به پتروایران بدهید

سعید حافظی بیرگانی مدیر عامل شرکت پترو ایران هم پیشتر با اشاره به حضور این مجموعه در مناقصه محدود حفاری فاز 11 پارس جنوبی، گفته بود: بر این اساس، پیشنهاد فنی و مالی 12 حلقه چاه به شرکت نفت و گاز پارس ارائه شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تا زمان بازگشایی پاکات امکان تشریح جزئیات پیشنهاد فنی و مالی پترو ایران در این پروژه حفاری وجود ندارد، بیان کرده بود: در صورت برنده شدن در مناقصه شرایط تامین دکل حفاری برای حفر 12 حلقه چاه دریایی را داریم.


خاتم الاوصیا: به وزیر نامه نوشتیم

مجید رضوانی معاونت مهندسی قرارگاه سازندگی خاتم الاوصیا هم با اشاره به توانمندی این مجموعه در تامین فاینانس پروژه های بزرگ نفت و گاز کشور، گفت: حال حاضر کمتر پیمانکار و شرکتی می توان اجرای یک پروژه را به طور کامل برعهده بگیرد.

وی با اعلام اینکه هم اکنون قرارگاه خاتم الاوصیا سرمایه 2 بانک را در اختیار دارد، تصریح کرد: بر این اساس پروژه های نفتی را به صورت EPCF برعهده می گیریم و فاینانس پروژه با خود قرارگاه است.

رضوانی در خصوصو مشارکت و سرمایه گذایر در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی، توضیح داد: در این باره با وزیر نفت مکاتبات و نامه نگاری کرده و پیشنهاد کتبی ارائه کرده ایم که آمادگی کامل برای توسعه آن داریم.

معاونت مهندسی قرارگاه سازندگی خاتم الاوصیا با تاکید بر اینکه هنوز وزیر نفت پاسخی به این نامه نداده است، تبیین کرد: به هرحال قرارگاه سازندگی خاتم الاوصیا آمادگی کامل برای توسعه این فاز مشترک گازی را دارد.


تاسیسات دریایی: جای چینی‌ها را پر می‌کنیم

امیرسعید نجفی هم پیشتر با بیان اینکه در حال حاضر حدود 46 هزار تن انواع سازه‌های دریایی میادین نفت و گاز ایران در یارد سکوسازی خرمشهر در حال ساخت است، گفت: در حال حاضر فضای کافی برای ساخت سکو و سازه های دریایی حداقل 3 تا 4 فاز جدید پارس جنوبی در این یارد جدید به وجود آمده است.

قائم مقام تاسیسات دریایی با بیان اینکه برای ساخت سکوهای جدید فاز 11 پارس جنوبی هیچ گونه محدودیتی در داخل کشور وجود ندارد، بیان کرد: در حال حاضر بیش از چهار هزار نفر به طور همزمان مشغول ساخت سازه های مختلف دریایی فازهای مختلف پارس جنوبی هستند.

به گزارش پانا نیوز، هدف از طرح‌ توسعه‌ فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی تأمین‌ گاز ترش‌ مورد نیاز واحد پارس ال ان جی و استحصال میعانات گازی همراه گاز طراحی و اجرا خواهد شد. در این فاز روزانه 2 میلیارد فوت مکعب گاز و 70 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ سنگین‌ از میدان‌ پارس‌ جنوبی تولید می شود.
۲۰ بهمن ۱۳۹۱ ۱۷:۳۲
تعداد بازدید : ۹۵۳