ادعای یک مدیر نفتی مپنا: ایران هم در جمع 5 غول نفتی جهان قرار گرفت

ادعای یک مدیر نفتی مپنا: ایران هم در جمع 5 غول نفتی جهان قرار گرفت
یک مقام مسئول در مپنا از خودکفایی صنایع پتروشیمی، پالایشگاه‌های نفت و گاز و نیروگاه‌های برق در بخش طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی سامانه‌های کنترل توزیع به عنوان قلب این صنایع فرآیندی خبر داد و گفت: دانش فنی این سیستم‌ها در اختیار 5 غول بزرگ صنعتی جهان از آمریکا، آلمان، ژاپن، فرانسه و ایتالیا بوده که ایران هم در جمع کشورهای دارنده این فنآوری قرار گرفت.
محمد اسماعیلی در حاشیه نهمین نمایشگاه کیش در جمع خبرنگاران با اشاره به خروج شرکت‌های آلمانی و آمریکایی از بخش نرم افزاری صنایع پالایشگاهی و نیروگاهی کشور، گفت: بر این اساس طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی در بخش‌های نیروگاهی، پالایشگاهی و پتروشیمی به یک چالش جدید صنعتی تبدیل شده بود.

وی با اشاره به بومی سازی کامل زنجیره سامانه کنترل توزیع در صنایع پالایشگاهی، نیروگاه و مجتمع‌های پتروشیمی، تصریح کرد: در حال حاضر با وجود افزایش تحریم‌های بین‌المللی اما مشکلی در فرآیند سامانه‌های کنترل توزیع صنایع پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه‌های برق وجود ندارد.

مدیر طراحی و بومی سازی مپنا با اعلام اینکه سیستم‌های کنترل حدود 5 درصد هزینه و تجهیزات سخت افزاری هر مجتمع صنعتی زیربنایی همچون مجتمع‌های پتروشیمی، پالایشگاهی و نیروگاه‌ها را به خود اختصاص می دهد تاکید کرد: با این وجود بدون راه اندازی این سیستم‌ها امکان راه اندازی هیچ یک از واحدهای فرآیندی وجود ندارد.

به گفته این مقام مسئول در شرایط فعلی دانش فنی این سیستم‌ها در اختیار 5 غول بزرگ صنعتی جهان از کشورهای آمریکا، آلمان، ژاپن، فرانسه و ایتالیا بوده که ایران هم در جمع کشورهای دارنده این فنآوری نوین قرار گرفته است.

وی افزود: سیستم‌های کنترلی صنایع نفت و گاز و نیروگاهی کشور نیز توسط شرکت‌های امرسان آمریکا، یوکوگاوای ژاپن و زیمنس آلمان تامین می شد که بعد از اعمال تحریم‌ها از ورود سیستم‌های این کشور جلوگیری شد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه دانش فنی این سیستم به طور ۱۰۰ درصد به مپنا تعلق دارد، خاطرنشان کرد: "سیستم اتوماسیون و کنترل فرآیند" از 6 ماه آینده برای نخستین بار با یک پروژه نیروگاهی به‌کار گرفته می شود و به پروژه های صنعتی ورود پیدا خواهد کرد.
۲۰ بهمن ۱۳۹۱ ۱۷:۳۴
تعداد بازدید : ۹۱۸