درآمد ۱۰ میلیارد دلارى صادرات پتروشیمى ایران

درآمد ۱۰ میلیارد دلارى صادرات پتروشیمى ایران
حجم صادرات محصولات پتروشیمى ایران از مرز ۱۰ میلیارد دلار گذشت و پیش بینى مى شود این رقم تا پایان اسفندماه امسال به ۱۴ میلیارد دلارافزایش یابد.

به گزارش مهر، با راه اندازى طرح هاى جدید و افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمى و فرآورده هاى پلیمرى، درآمد ایران از محل صادرات محصولات پتروشیمى در ۱۰ ماهه نخست سالجارى از مرز ۱۰ میلیارد دلار عبور کرده است.

بر این اساس در ۲ سال گذشته به طور رسمى ۶ طرح جدید پتروشیمى همچون فاز اول مجتمع پتروشیمى کاویان، اروند، پلیمر کرمانشاه، بوتن یک پتروشیمى جم، خط لوله اتیلن غرب و چند طرح جدید تولیدى در منطقه ماهشهر در مدار بهره بردارى قرار گرفته است.در حال حاضر بابهره بردارى از این طرح ها و پروژه هاى جدید، ظرفیت نصب شده پتروشیمى کشور به حدود ۵۶ میلیون تن افزایش یافته است که پیش بینى مى شود تا پایان فعالیت دولت دهم این ظرفیت به ۶۰ میلیون تن برسد.با افزایش ظرفیت تولید، تولید عملیاتى در مجتمع هاى پتروشیمى هم افزایش یافته است به طورى که در ۱۰ ماهه نخست سالجارى بیش از ۳۱ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمیایى و پلیمرى تولید شده است.

همچنین در این مدت بیش از ۱۰ میلیارد دلار محصول پتروشیمى به بازارهاى آسیایى، اروپایى و آفریقایى عرضه شده و در مجموع حجم کل فروش داخلى و خارجى پتروشیمى ایران به حدود ۲۲ میلیون تن افزایش یافته است.در ۱۰ ماهه نخست سالجارى در مجموع بالغ بر ۱۱۰ هزار میلیارد ریال انواع محصولات پتروشیمى و پلیمرى براى توسعه صنایع تکمیلى و پایین دستى به بازارهاى داخلى و بورس کالا عرضه شده است.

در شرایط فعلى صنعت پتروشیمى حدود ۳۹ درصد از از سهم صادرات غیر نفتى ایران در سال ۱۳۹۱ و حدود ۵۰ درصد از کل صادرات صنایع کشور را در اختیار گرفته است.آمارهاى رسمى نشان مى دهد که هم اکنون ۲۵ درصد ظرفیت نصب شده پتروشیمى در منطقه خاورمیانه و ۲‎/۵ درصد از ظرفیت تولید پتروشیمى جهان در اختیار ایران است.

این در حالى است که در سال ۱۳۸۴ و همزمان با آغاز برنامه چهارم توسعه ظرفیت نصب شده پتروشیمى ایران حدود ۲۰‎/۴ میلیون تن، تولید عملیاتى ۸.۱۵ میلیون تن در سال بوده و در مجموع ۱۰‎/۱ میلیون تن محصول پتروشیمى به بازارهاى داخلى و خارجى عرضه شده است.در ابتداى آغاز برنامه چهارم توسعه در مجموع ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار انواع محصولات پتروشیمى توسط ایران به بازارهاى جهانى عرضه شده است.

۲۰ بهمن ۱۳۹۱ ۱۷:۴۵
تعداد بازدید : ۸۹۵